[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bygge el-gitar - vil 0-te bånd være en god løsning?

Bygge el-gitar - vil 0-te bånd være en god løsning?

Bygge el-gitar - vil 0-te bånd være en god løsning?

Innlegg sverre » Fre Okt 24, 2008 11:52 am

Hei.
Jeg planlegger å bygge en el-gitar. Har kjøpt gripbrett pluss alt hardware, skal lage hals og kropp selv. Det vil bli gjennomgående hals - gjennom kroppen. Har ikke bygget gitarer før men har lagd flere el-feler med brukbart resultat. Spiller ikke el-gitar selv, bare kassegitar - stålstrenger. Jeg har to kassegitarer fra 70-tallet - en Yamaki 6-strenger og en Epiphone 12-strenger. Begge har 0-te bånd som strengene går over nærmest hodet på gitaren. Dette fungerer veldig bra på disse gitarene, og jeg lurer på om det vil fungere på en el-gitar også. Gripbrettet jeg har kjøpt har ferdig sagete spor for båndene - 25 totalt. Det øverste skal enten være slutten på gripbrettet - altså være spor for kutting av brettet, eller det kan fungere som 0-te bånd.

Har noen erfaringer med 0-te bånd på elgitar?


Sverre
sverre
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Fre Okt 24, 2008 11:38 am

0-te bånd

Innlegg 2fast4me » Man Nov 10, 2008 5:35 pm

Hm...artig! Har det bare på en av "samlegitarene" mine -en EKO Florentine 360 2V fra 1963. Tror det var mer vanlig før.

Intoneringen på denne, er som på de andre jeg har. Det er en stor fordel med 0-te bånd. Skal man bytte på strengedimensjoner, så kan dette gjøres uten problemer når man har 0-te bånd. Uten dette kan man selvsagt file opp hakkene om man ønsker å bytte til mer grovkalibrede strenger. I motsatt fall må sadelen byttes pga. slark
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron