[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Low watt

Low watt

Low watt

Innlegg Thomas B » Fre Nov 07, 2008 12:05 pm

Etter å ha spilt på kraftige amper i mange år (Marshall Plexi 100, Custom Audio OD100 og flere Mesa-varianter) har jeg kommet frem til at mindre kraftige amper er tingen. Til gain/higain har jeg landet på et genialt oppsett med Suhr Badger og 1x12" (gammelt Marshall 4x12" til større jobber. Ampen er 18 watt, men lager utrolig bra vreng på moderat volum. Til clean/breakup bruker jeg Alessandro Black'n'Tan, en veldig enkel 18 watter med KT66-rør (kan også bruke 6L6 og EL34 hvis humøret skulle tilsi henholdsvis mer Fender eller Marshall-lyd). KT66 ble brukt i tidlige Marshall-amper og bidro i stor grad til de klassiske lydene til Hendrix og Clapton.

Hvilke amper foretrekker dere andre og hvorfor?

Kjør debatt.
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Mesa Boogie 20/20

Innlegg 2fast4me » Man Nov 10, 2008 5:22 pm

Kjenner meg igjen. Har prøvd mange 100 - 120w amper, men det blir simpelthen for høyt om man skal drive sluttrinnet ordentlig. Hotplate (for reduksjon ut på kabinettet) har jeg heller ingen god erfaring med.

Bruker nå en Crate Powerblock (160 watt transistor) sammen med min Digitech GSP 1101 effektmaskin, men vurderer å kjøpe en Mesa Boogie 20/20. Noen som har noen erfaring med denne?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg RedElephant » Tor Feb 19, 2009 12:02 pm

Jeg er ingen gitarist, men vet at alt for mange gitarister kjøper alt for kraftige forsterkere. Det er vel mest fordi de gamle heltene brukte 100watt og da tror de at det er tingen. Men de tenker vel kanskje ikke på at før spilte ofte band umikket, gjerne kun vokal gikk i PA, og da måtte forsterkerene være kraftige. På store utefestivaler måtte vel Hendrix ha minst 100watt for å nå ut. Men idag tør jo ikke lydmannen annet enn å styre alle, og det betyr mik på kabinett og lavt volum slik at lydmannen får kontroll på lydnivået på alle mann. Da nytter det ikke å få godlyd når 100wattern står med mastern på 2.
Jeg synes dette er et tema som burde vært elementært som del av gitarundervisningen, samt at publikasjoner burde forklare dette oftere.
Jeg har ikke mikket opp så veldig mange band enda, men de få jeg har gjort har til felles at gitaristene stiller opp med 100watts topper, og vil ha den fete crunchen du får med overdrevne EL34 eller 6L6 rør, men det går aldri og de ender med en halvgod gitarlyd.
RedElephant
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Feb 12, 2009 12:03 pm
Bosted: Vest Telemark

Innlegg Dozerbabar » Tor Feb 19, 2009 12:10 pm

Du har også den delen av gitaristene som VET dette, men som synes det ser tøffere ut med et half- eller full-stack 8) Jeg har en av de i bandet. Ampen hans låter heldigvis fett på lavere volum også og han er ikke av den typen som trenger å fyre seg opp over PAen! Det er vel først nå de siste årene at produsentene kommer med halfstack som ikke er "bloddopa" på watt.

For min del går det mye på hvor mye jeg må drasse med meg. Akkurat nå har jeg en liten Fender Pro Junior, men skal ned å teste Express-serien til Mesa i dag. Kunne egentlig tenke meg en lett 1x12" kombo og et 1x12" kabinett jeg kan drasse med de gangene jeg gidder :) Express-ampene har jo fordelen av at de kan switches mellom 25/5 watt eller 50/5 watt litt avhengig av modell.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 2:49 pm

Det har også Lonestar, som er en fantastisk amp.. Man må også huske på at watt ikke er det samme som desibel.. Selv om det ofte hører litt sammen da;)
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg el_roffo » Tor Mar 19, 2009 2:39 pm

Kjøpte en Laney Lionheart topp for en liten stund siden, og anbefaler den på det varmeste.
20 watt, klasse A, single-ended, og den låter bedre og bedre jo mer jeg skrur opp volumet :)
el_roffo
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tor Mar 19, 2009 2:30 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron