[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bassforsterker!

Bassforsterker!

Moderator: Per

Bassforsterker!

Innlegg LLS » Ons Feb 11, 2009 8:06 pm

Heisann!

Vurderer å skaffe meg bassforsterker! Blir i hovedsak til øving hjemme og til noen konserter i ny og ne.

Spiller for det meste rock av typen deep purple og tyngre. Bruker en passiv MusicMan SUB bass og ved spesielle anledninger en proco juggernaut effektboks (mest for å skjære igjennom en, til tider, massiv keyboardlydmur 8) )

Har sett litt på Ampeg BA115HTP
( http://www.ampeg.com/products/bassamp/b ... index.html ), noen som har no erfaringer med denne??

Hadde tenkt å holde meg rundt 7-8000...
LLS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Ons Okt 15, 2008 7:39 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tor Feb 12, 2009 2:53 am

Hei!


Ampeg's 15" combo er en klassiker og prisen er bra (står på mange kulturskoler og alm. skoler). Meeeen...

Jeg ville nok ha valgt en brukt combo-amp som f.eks. MarkBass, Eden, SWR eller lignende. Du får litt mer for pengene ved brukthandel.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg LLS » Tor Feb 12, 2009 7:04 pm

ok, er det noen spesielle modeller å anbefale?

Og sånn generelt:
-Hva er fordelene/ulempene med 10/15 element?
-Horn?
-Combo vs kabinett+topp (lydmessig)
-Og hvor mye effekt trengs egentlig?

Er vel forsåvidt ikke noen fasitsvar på dette, men er glad for innspill!
LLS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Ons Okt 15, 2008 7:39 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tor Feb 12, 2009 8:09 pm

LLS skrev:-Hva er fordelene/ulempene med 10/15 element?

15" elementer er fine nok de, bortsett fra at de er store og veier masse. Mindre enheter er lettere (især Neo-dymium) og er "litt hurtigere" i responsen. Noen vil sikkert si at 15" ikke er så punchy som 10".


LLS skrev:-Horn?

Horn gir deg ofte seperat kontroll på de aller høyeste frekvensene. Det er kun et pluss å ha horn i kabinettet. Liker man det ikke kan man bare skru ned for det bakpå kabinettet (det kan man på de fleste).


LLS skrev:-Combo vs kabinett+topp (lydmessig)

Combo er alt i én, en Schweizer-kniv... man prøver å samle alt som er bra i én, men dette er utopi (især når vi snakker billigere amps).
Har man adskilt kabinett/topp kan man bytte litt rundt og prøve ulike sammensetninger. F.eks. slipper man for å dra med sin tunge combo hvis man evt. bare skal spille et mindre gig (akustisk m. litt "hjelp") og har et mini-kabinett (1x10") til rådighet.


LLS skrev:-Og hvor mye effekt trengs egentlig?

Dette er vanskelig å svare på, det kommer helt an på dine ambisjoner. Skal du ha et 8x10" Ampeg-kabinett må du ikke gå under 400w etter min erfaring og gjerne ha litt mer i skuffen å gi av. Mange forsterkere er i dag ganske kraftige, uansett hva ville jeg nok ikke personlig gå under 300w hvis der er tale om en combo.
Jeg har selv en forsterker som leverer 1200@4ohm og vejer 4kg, altså meget lett og meget kraftig, prisen for en slik forsterker er selvfølgelig høy. Man får hva man betaler for, lissom alle andre steder.


LLS skrev:Er vel forsåvidt ikke noen fasitsvar på dette, men er glad for innspill!

Ha ha, innspill har du fått...
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg jarle_bornes » Fre Feb 13, 2009 12:14 am

BA 115htp er en flott combo dersom du liker ampeg lyd og vil ha minst mulig vekt og størrelse. Den holder nok ikke til svære scener, men i de fleste sammenhenger er det jo snakk om en god preamp og monitor til deg.
Ikke fall for fristelsen til å kjøpe 100w-eren. Det er på langt nær det sammen.
jarle_bornes
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 9:40 pm
Bosted: Søgne

Innlegg PeterLaustsen » Fre Feb 13, 2009 2:17 am

Hei igjen!


Jarle har rett, Ampeg'en er bra nok for de fleste tingene. Faktisk så kjøper mange skoler, folkehøgskoler og kulturskoler den modellen dér fordi den er pålidelig. Har støtt på den mange ganger rundt omkring...
:)
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg yhoyland » Fre Feb 13, 2009 10:38 am

Min erfaring som lydtekniker er i alle fall at 15" ampeg comboene nesten
utelukkene blir godt mottatt av bassister i alle sjangre.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron