[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Nye strenger

Nye strenger

Moderator: Per

Nye strenger

Innlegg G_Sun » Tir Jul 14, 2009 8:43 pm

Heisann :)

Litt grønn når det gjelder bass-strenger..

Hva er et safe valg av strenger?
Noen anbefalinger?

..må nok bli en eliksir-variant
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Morty-D » Ons Jul 15, 2009 3:20 am

Hvilken bass er det snakk om?
Musikkstil?
Hva er du ute etter.

Brukte Elixir sine strenger en liten periode, men ble liksom aldri helt fornøyd, jeg synes de låter litt tamt, å så er de veldige stive.
Prøvde GHS Infinity Steel, de låt rævva. Samme greia som med elixir, det er coating på de.

Har prøvd litt av hvert og funnet meg tilrette med John Pearse sine strenger eller D'addario XL.

Hvis det er coatede strenger du er ute etter så kunne det vært bra å tatt en titt på DR sine, de skal vistnok være veldig bra.

John Pearse strenger, finner du ekstremt billig her.
http://www.stikker.no/ws_varer.aspx?KatID=74&KatSubID=127&KatSubSubID=44

på Tre45 i Tr.heim koster ett slikt sett ca 370,-
www.stikker.no får du det for 179,-
Rock On!

Morty-D
Morty-D
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Des 24, 2007 12:16 pm
Bosted: Leksvik

Innlegg G_Sun » Ons Jul 15, 2009 11:10 am

Takk!

Bassen er en Morgan ..ingen tekst på den.. svart, halvpassiv.. nypris 3500kr.. 4str.. en singel og en dobbelcoil.

Stil: Vise - Pop

Er ute etter litt variasjon i lyden, så strengene bør gi litt diskant. Er ikke ute etter så hard lyd som funk - rock, mere sustain kanskje..

Supert tips med stikker.no , lurer på om jeg skal prøve de med det samme..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Bugbass » Ons Jul 15, 2009 7:54 pm

Stål strenger: DR Hi Beams/Marcus Miller
Nikkel: Dàddario XL220/Slowound/DR Sun Beams
Coata: DR Black Beuties
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg G_Sun » Ons Jul 15, 2009 8:38 pm

Bugbass skrev:Stål strenger: DR Hi Beams/Marcus Miller
Nikkel: Dàddario XL220/Slowound/DR Sun Beams
Coata: DR Black Beuties

Takk! Nå var John Pearse strengene så billige, at jeg bestilte et sett for å prøve med en gang. Så kanskje DR BB neste gang..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg PeterLaustsen » Tir Jul 21, 2009 9:34 pm

Hei!

Jeg sverger personlig til Thomastik-Infeld sine "Jazz" strenger. Smooth action og feit varm lyd (n.b. kanskje ikke så bra for slap).


Størrelse: .43 - .89

Bilde
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Arnekri » Lør Jul 25, 2009 11:06 pm

Grei hovedregel når det gjelder "hva gjelder spm" på forum, uansett om det gjelder bass, dykking eller sykling: Vær kritisk, når du ikke vet hvem alle meningene kommer fra. ;-) Når det er sagt, valg av strenger (merke) er ikke avgjørende i noen retning, men går mye på komfort og/eller "holdbarhet". For min del spiller jeg 5-strenger og bruker Elixir 125 H, og ellers 45 - 100. Fordelen med Eleixir er at de fungerer mye lengre før du trenger bytte strenger. Når det gjelder lyden i nye strenger tror jeg du vil finne ut at det meste låter greit. Lurt å ikke gjøre mye ut av lite. ;-)
Arnekri
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Feb 22, 2008 3:49 am

Innlegg Bugbass » Lør Jul 25, 2009 11:25 pm

Arnekri skrev:Grei hovedregel når det gjelder "hva gjelder spm" på forum, uansett om det gjelder bass, dykking eller sykling: Vær kritisk, når du ikke vet hvem alle meningene kommer fra. ;-) Når det er sagt, valg av strenger (merke) er ikke avgjørende i noen retning, men går mye på komfort og/eller "holdbarhet". For min del spiller jeg 5-strenger og bruker Elixir 125 H, og ellers 45 - 100. Fordelen med Eleixir er at de fungerer mye lengre før du trenger bytte strenger. Når det gjelder lyden i nye strenger tror jeg du vil finne ut at det meste låter greit. Lurt å ikke gjøre mye ut av lite. ;-)


Helt uenig, stor forskjell i lydkarakter på forskjellige strenger. Merke, stål, nikkel, slipt/uslipt osv, betyr mye for min del i allefall.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Arnekri » Lør Jul 25, 2009 11:43 pm

Slipte strenger eller ikke, gjør mye forskjell, men tror ikke han mente slipte..;-) Når det gjelder forskjell på de forskellige merkene som helt nye, tror jeg du gjør mer forskjell med litt forskjell på rattingen på bassen din. ;-)
Arnekri
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Feb 22, 2008 3:49 am

Innlegg Bugbass » Søn Jul 26, 2009 11:03 am

Arnekri skrev:Slipte strenger eller ikke, gjør mye forskjell, men tror ikke han mente slipte..;-) Når det gjelder forskjell på de forskellige merkene som helt nye, tror jeg du gjør mer forskjell med litt forskjell på rattingen på bassen din. ;-)


Tja, men det er jo to helt forskjellige ting. Mener du at du ikke hører klar forskjell på feks DR Hi Beams og Dàddario XL220?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Bugbass » Søn Jul 26, 2009 11:04 am

I allverden, hva skjedde her? Ble jo så stor skrift
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Arnekri » Søn Jul 26, 2009 8:44 pm

Selvfølgelig hører du forskjell, men skjønner jeg det rett, er han som spør, en fersk bassist, og da tror jeg det er litt viktig og ikke lage lage for mye teori ut av valg av strenger. På dette stadiet er det ikke hvilket merke strengene kommer fra, som gjør mest med lyden.

Til trådstarter, mitt oppriktige råd, for det det er verdt; alle strengene "gjør jobben". Prøv deg frem med å forandre hvor på strengen du spiller (nært stolen, eller lengre opp), og ikke minst, øv teknikk. Er ei kjennsgjerning at de som spiller mest, ofte har best lyd, uavhengig av merke strenger..
Arnekri
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Feb 22, 2008 3:49 am

Innlegg G_Sun » Søn Jul 26, 2009 9:48 pm

Arnekri skrev:Selvfølgelig hører du forskjell, men skjønner jeg det rett, er han som spør, en fersk bassist, og da tror jeg det er litt viktig og ikke lage lage for mye teori ut av valg av strenger. På dette stadiet er det ikke hvilket merke strengene kommer fra, som gjør mest med lyden.

Til trådstarter, mitt oppriktige råd, for det det er verdt; alle strengene "gjør jobben". Prøv deg frem med å forandre hvor på strengen du spiller (nært stolen, eller lengre opp), og ikke minst, øv teknikk. Er ei kjennsgjerning at de som spiller mest, ofte har best lyd, uavhengig av merke strenger..

:) Stemmer nok det. Har ikke gått så mange mil på basshalsen ennå..
Råd notert. Takk!
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Bugbass » Tor Jul 30, 2009 10:56 pm

Arnekri skrev:Selvfølgelig hører du forskjell, men skjønner jeg det rett, er han som spør, en fersk bassist, og da tror jeg det er litt viktig og ikke lage lage for mye teori ut av valg av strenger. På dette stadiet er det ikke hvilket merke strengene kommer fra, som gjør mest med lyden.

Til trådstarter, mitt oppriktige råd, for det det er verdt; alle strengene "gjør jobben". Prøv deg frem med å forandre hvor på strengen du spiller (nært stolen, eller lengre opp), og ikke minst, øv teknikk. Er ei kjennsgjerning at de som spiller mest, ofte har best lyd, uavhengig av merke strenger..


Trådstarter bad om tips til gode strenger, og jeg ga han tre gode tips, ikke noe mye teori. Jeg mener slike konkrete tips er gull verdt når man er fersk, og at det å si at det ikke spiller noen rolle hvilket merke man velger ikke er noe godt råd.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Bass strenger

Innlegg Gari » Fre Jul 31, 2009 10:26 am

Om du bare skal ha strenger og det ikke spiller noen rolle hvordan de låter eller hvor lenge de holder kan du jo kjøpe Epiphone sine til rundt 100-lappen.

I den andre enden av skalaen vil jeg anbefale Warwick Black Label. :wink:
Gari
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Jul 31, 2009 10:09 am

Neste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron