[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Lettvektsrigg: Ashdown eller anna?

Lettvektsrigg: Ashdown eller anna?

Moderator: Per

Lettvektsrigg: Ashdown eller anna?

Innlegg arnebv » Fre Aug 14, 2009 12:30 am

Har plukka opp bassen igjen etter 8 års pause pga senebetennelser.

Hadde ein gong i tida ein Hartke 3500 med Trace Elliot 4x10 kasse og har absolutt ikkje verken lyst eller behov for ein sånn upraktisk rigg (tungt og sånt)

Har sett på mykje forskjellig siste tida og Ashdown verkar veldig potensielt mtp pris og value for money.

Sterkaste kandidat til forsterker er Ashdown sin Little Giant, enten i 350w eller 2x500w (i 4 Ohm)
Skal då pares saman med eit eller anna kabinett med 2x10.
Har sett på Ashdown MAG 210 og ABM 210 som begge er litt tunge, samt Ashdown sin Superfly 284 (2x8) (2x10 er nok uaktuell pga pris)

Ideelt sett ser eg for meg eit oppsett med Little Giant 350 og Ashdown Superfly 284, noko som vil gi ein totalvekt på ca 15kg for heile "riggen".
Spørsmålet mitt då er om dette vil dekke mine behov godt nok, i og med at det ikkje berre er å bygge ut, då minimumsimpedans i forsterker er 4 ohm og kabinettet er på 4 ohm.
Behovet mitt er nok ikkje så veldig stort, ein bassamp/rigg er jo stort sett berre scenemonitoring, og så veldig store scener er det nok ikkje realistisk å tru at eg skal stå på med det første (ikkje med det andre heller).


Er det nokon som har testa dette (pittelille) kabinettet til Ashdown og kan seie noko om lydnivået på dette -spelar det høgt "nok" (og fint heile vegen sjølvsagt)?

Om nokon har andre lettvektsalternativ til under 10k totalt, tas det også i mot med takk
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Bugbass » Fre Aug 14, 2009 8:52 am

Under 10k er det vel lite alternativer. Men ta en kikk på Mark Bass også, har selv gode erfaringer med det. Kanskje finner du en brukt Little Mark II/SA450 topp og kabinett, låter veldig fint. Hartke sine Hydrive kabinetter er også ganske billige, men har ikke prøvd de selv.
Har ikke prøvd den Ashdown riggen du nevner,men blir den ikke litt snau?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg arnebv » Fre Aug 14, 2009 11:22 am

Har sett på andre alternativer også, blant anna Mark Bass, men blir nok litt stiv pris, iallfall nytt.

UItgangspunktet mitt er at ikkje vil ha større kasse enn 2x10. Delvis fordi eg ikkje likar store element, og 2x10 bør kunne gi eit greit kompromiss mellom portabilitet og lyd.

Ashdown sin MAG 2x10 er shitbillig
Ashdown sin ABM 2x10 er også rimeleg -er denne veldig mykje betre enn MAG?
Så har vi Ashdown Superfly 2x8. Superportabel og ca samme pris som ABM-kassa, men kor mykje (om nokon) "mindre" lyd er det?
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Bugbass » Fre Aug 14, 2009 11:55 am

Har bare spilt på 410 kassene i Mag og ABM serien, og det er en klar kvalitetsforskjell, men Mag kassene spiller bra til prisen synes jeg. Men de er jo ikke noe lettvektskasser?
2X8" høres pinglete ut for meg, men jeg har ikke testet den kassa. Pass i allefall på å kjøpe 8 ohm så du kan putte på ei kasse til..
Du bør også sjekke ut TecAmp, feks denne:
http://www.tec-amp.com/index.php?id=97
Jeg har selv ei TecAmp L410 som er veldig bra.

Hva med en kombo?
Feks EBS Drome Classic, låter fint og koster under 6 lapper
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Bugbass » Fre Aug 14, 2009 11:59 am

Se her:
http://musikkweb.no/marked/market.php?aid=265224
Denne kassa låter veldig fint, og er også ganske lett. Prisen er det ikke noe å si på.

Eller denne:
http://musikkweb.no/marked/market.php?aid=262711
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg arnebv » Fre Aug 14, 2009 1:04 pm

Bugbass skrev:2X8" høres pinglete ut for meg, men jeg har ikke testet den kassa. Pass i allefall på å kjøpe 8 ohm så du kan putte på ei kasse til..

Superflyserien leveres kun i 4 ohm, så vidt eg veit. Er nok god sjanse for at eg må utelukke desse pga dette -blir tungvindt å bygge ut om eg skulle ha behov (/lyst) for det.

Bugbass skrev:Du bør også sjekke ut TecAmp, feks denne:
http://www.tec-amp.com/index.php?id=97
Jeg har selv ei TecAmp L410 som er veldig bra.


TecAmp har eg aldri hørt om ein gong (sikkert ikkje einaste eg ikkje har hørt om), men ser veldig interessant ut. Dei har jo også nokon små forsterkere som bør kunne gjere ein god jobb.

Bugbass skrev:Hva med en kombo?
Feks EBS Drome Classic, låter fint og koster under 6 lapper


Kombo trur eg er nok uaktuelt. Blir jo tyngre og mindre plassvennleg når alt står i ei kasse.



Den kassa kunne kanskje vore noko, ja... :)

Er veldig glad for innspel og konkrete tips, då eg ikkje har testa noko (bortsett frå min T-E Boxer30) på mange år og aner lite om kva som finnes. så takk Bilde

Akkurat no er eg temmeleg open for både forsterkertips og kabinettips (2x10"), så lenge det er lett og ikkje skamdyrt.

Når det gjeld basslyd, er eg mest glad i rein og fin basslyd med "punch". Omtrent berre fingerspeling og har vel ein slags funk/groove-aktig spelestil.
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Bugbass » Fre Aug 14, 2009 7:29 pm

Den EBS komboen er slett ikke tung. Ellers tror jeg at jeg ville ha gått for noe brukt hvis du må holde deg under 10 lapper.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg arnebv » Fre Aug 14, 2009 7:38 pm

Bugbass skrev:Den EBS komboen er slett ikke tung.


Nei, det har du visst rett i. :)

Akkurat no er markbass little mark 250 + 102 traveller ein heit kandidat. Bikker litt over 10k, men er griselett.

Testa denne kombinasjonen?
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Bugbass » Fre Aug 14, 2009 9:03 pm

Akkurat det kabinettet fra MarkBass synes jeg ikke funker så bra alene, fordi det er forlite bånn etter min mening. Men sammen med feks en liten 15" eller et anna 210 er det helt konge. Men det er min mening, jeg ser at feks Jørun Bøgeberg har spilt på dette oppsettet...du må nesten teste først. Koster vel ikke så mye mer for et Mark Bass 102HF kabinett vel? Mye bedre!
Little Mark 250 låter fint, men er ikke veldig kraftig. Prøv heller om du kan få tak i en LittleMark II, det er noe helt annet.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg arnebv » Fre Aug 14, 2009 10:08 pm

Bugbass skrev:Akkurat det kabinettet fra MarkBass synes jeg ikke funker så bra alene, fordi det er forlite bånn etter min mening. Men sammen med feks en liten 15" eller et anna 210 er det helt konge. Men det er min mening, jeg ser at feks Jørun Bøgeberg har spilt på dette oppsettet...du må nesten teste først. Koster vel ikke så mye mer for et Mark Bass 102HF kabinett vel? Mye bedre!
Little Mark 250 låter fint, men er ikke veldig kraftig. Prøv heller om du kan få tak i en LittleMark II, det er noe helt annet.


Ok
Ser at musikklink har eit pakketilbud på ashdown superfly 2x10 + little giant 2x500w til 9990, noko som vel kan vere både eit bra tilbud og gi go'lyd uten at ein knekk ryggen... (?)
Prismessig er ikkje dette så langt unna markbass-oppsettet eg nemnde ovom.
Med ein liten oppgradering på markbass, slik du foreslår, vil det bli "litt" dyrare, men omtrent likt på vekt og størrelse som ashdown.

Utfordringa vert jo å få testa desse oppsetta, då butikkane her i sør ikkje har det inne, så vidt eg veit.

Var veldig glad i Trace Elliot sine "gamle" kabinett, så om det skal kjøpes uprøvd, har ashdown eit poeng foran markbass (forutsatt at lyden i det heile kan samanliknast med T-E, noko eg ikkje aner, men berre antar...)

Skal ikkje vere lett dette her, men artig er det :)
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg arnebv » Søn Aug 16, 2009 1:58 am

Ny kandidat på lista:
Genz Benz Shuttle 6.0-210T

Nokon med erfaring med dette oppsettet?
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Arnekri » Man Aug 17, 2009 1:55 am

Heisann. Om du syns vekt er litt viktig, har jeg en nydelig combo EBS Drome, som jeg mener er oppgitt til 17 kg. Spiller pent og fungerer bra. Må ikke forveksles med Drome classic som er en del billigere. Beste kompromisset mellom vekt/lyd jeg har prøvd - men fremdeles kompromiss, sånn er det bare..;-)

Så, i vinter kjøpte jeg en Mesa Boogie Walkabout topp sammen med et 2 x 10 kabinett, vekt tilsammen noe over 50 kg. ;-) Må bare si jeg syns den er verdt hver krone, og selv om det er litt mer pes med rigging, er det gøy når den først er på plass. Denne ser jeg også avertert sammen med enkel 15 kabinett. Ser veldig fin ut, og skal hvistnok spille høyt nok. Da jeg kjøpte denne, sto det mellom denne og en Genz Benz, topp og 2 x 10 kab. Også denne har fått gode kritikker, og særlig da med tanke på snill vekt.
Sist endret av Arnekri den Tir Aug 25, 2009 11:01 am, endret 1 gang
Arnekri
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Feb 22, 2008 3:49 am

Innlegg arnebv » Man Aug 17, 2009 10:29 pm

Takk for tips og tilbud :)
Sit litt på gjerdet og venter på at pengar skal renne inn. Blir jo (som alltid) ein prioriteringssak mellom penger, kva ein har bruk for (lyst på) og vekt.

Du har ikkje prøvd Genz-Benz shuttle altså?
Fender Prodigy 1991
Brukerens avatar
arnebv
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Aug 14, 2009 12:09 am

Innlegg Bugbass » Tir Aug 18, 2009 10:47 am

Jeg har tro på den EBS Drome komboen, fin pris og veldig bra
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest