[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøpe fretless

Kjøpe fretless

Moderator: Per

Kjøpe fretless

Innlegg MortenM » Fre Des 11, 2009 10:15 am

Hei!

Jeg er på jakt etter en fretless-bass, og det viser seg at det ikke er så enkelt. Det finnes veldig få i butikkene i Oslo-området, og jeg vil ikke kjøpe noe jeg ikke har prøvd. Så langt har jeg funnet en Fender Jaco Pastorius og en Squier kopi av den samme. Jeg skal også ut til Lillestrøm og prøve en Ibanez gwb-35 i dag. Men det er omtrent det jeg har klart å finne.

Er det noen som vet om en butikk i Oslo-området som har noen andre fretless-basser inne?

--Morten
MortenM
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Des 11, 2009 10:14 am

Innlegg PeterLaustsen » Fre Des 11, 2009 3:18 pm

Hei!

Nei, fretless er ikke så vanlig å "ha inne" på butikken rundt om. Den Ibanez Gary Willis Signature du skal prøve er ok bra, men den har ikke ekte tre i gripebrettet og det har en del å si for lyden på en fretless.

Jeg spiller selv på en billig Squier som jeg har modifisert... den låter ok, men disse ebonol-gripebrettene er bare ikke så bra som the real thing som får meg er det svarteste ibenholt. Jeg har faktisk fått skryt mange plasser for lyden på min Squier og folk har spurgt meg om hvilken bass det er (jeg har fjernet Squier-logoet). De taper nese og munn når jeg sier det er en modifisert Squier...

:wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg MortenM » Søn Des 13, 2009 5:31 pm

Takk for tips! Lyden var ok, men litt tynn, og mangelen på treverk har nok noe med det å gjøre, ja. Har du vært borti "storebroren" GWB-1005?

Jeg kikket foresten på websiden din. Hadde du bodd i nærheten hadde jeg spurt om å få basstimer. Det så ut som om du kunne lært meg en hel del.

Jeg skal foresten til Bergen neste uke. Er det noen musikkforestninger der du kan anbefale som kan ha noe morsomt hengende på veggene?

--Morten
MortenM
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Des 11, 2009 10:14 am

Innlegg PeterLaustsen » Tir Des 15, 2009 12:27 am

MortenM skrev:Takk for tips! Lyden var ok, men litt tynn, og mangelen på treverk har nok noe med det å gjøre, ja. Har du vært borti "storebroren" GWB-1005?


Ja, har prøvd den og likte den... har haft et par dyre fretless-basser og den er ikke i den samme liga som de, men den er verdt pengene hvis man kjøper den brukt. Men, det er smak og behag, kun du kan avgjøre.


MortenM skrev:Jeg kikket foresten på websiden din. Hadde du bodd i nærheten hadde jeg spurt om å få basstimer. Det så ut som om du kunne lært meg en hel del.


Takk for komplimentet... ingen reklame her, husk det. :wink:

MortenM skrev:Jeg skal foresten til Bergen neste uke. Er det noen musikkforestninger der du kan anbefale som kan ha noe morsomt hengende på veggene?
:wink:

Ha ha, der er ikke mye snacks på bass-fronten her, desverre. Men ta en tur innom MusikkMagasinet og Hagström og prøv ut det de har.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Arnekri » Tor Des 17, 2009 8:02 pm

Må få lov å komme med et tips, om du vurderer brukt.. Yamaha lagde tidlig på 90-tallet noen gode basser med gjennomgående hals. BB4000/5000. Om du ikke er skremt av 5-strengere, er det en tilsynelatende veldig fin slik for salg på Finn.no til en MEGET rimelig penge. Dette var i sin tid relativt dyre instrumenter og var Yamahas eneste High-end bass. Bra skrudd sammen, nydelig hals, men kanskje litt Hi-Fi lyd i vår tid... I alle fall verdt å sjekke ut den bassen på Finn, fyren har skrevet ei stund han er i pengenød og det er jo bra for kjøperen... Og nei, jeg kjenner han ikke. ;-)

Arne
Arnekri
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Feb 22, 2008 3:49 am

Innlegg MortenM » Fre Des 18, 2009 12:38 pm

Hm. Dette så kansje interessant ut. Antakelig en veldig fin bass. Og jeg hadde faktisk tenkt tanken å snuse på 5-strengs. Men jeg hadde også sett for meg en pyse-fretless med fret-linjer. Jeg ser for meg at det vil ta meg mye lengre tid å klare å gjøre noe fint på denne som ikke har linjer.

Bør jeg bare ta skrittet og hoppe på en bass uten linjer? Jeg har spilt bass i bare 3 år (men tangenter i snart 40).

--Morten
MortenM
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Des 11, 2009 10:14 am

Innlegg PeterLaustsen » Fre Des 18, 2009 10:11 pm

MortenM skrev:Bør jeg bare ta skrittet og hoppe på en bass uten linjer? Jeg har spilt bass i bare 3 år (men tangenter i snart 40).


Jeg har hatt en bass uten fretlines og det gikk ok, men ja, det krever en del øving. Du kan jo. evt få laget "fret dots" i stedet, de funker knall bra.

Her er min gamle bass:

Bilde
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg MortenM » Lør Des 19, 2009 12:41 pm

Wow - sikle!

Hva slags skjønnhet er det?

Det hang foresten en brukt 5-strengs Warwick fretless på 4Sound i Bergen. Var litt slitt, men virket som en god bass. En av knottene var litt halvveis. Det hadde antakelig også vært et godt kjøp, men detr var upraktisk for meg å kjøpe den der og da.

--Morten
MortenM
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Des 11, 2009 10:14 am

Innlegg PeterLaustsen » Lør Des 19, 2009 1:48 pm

MortenM skrev:Wow - sikle!

Hva slags skjønnhet er det?



Det er en Alfonso Iturra-bass, en sør-amerikansk bygger. Veldig fine basser. Jeg solgte min for et par år siden, den var meget delikat og skjør, tålte ikke fuktig klima.


http://www.alfonsoiturra.com/home.htm
(siden er på Spansk, men bildene taler for seg selv)
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Søn Des 20, 2009 12:20 pm

Norge er jo et u-land på bassfronten, veldig lite å få prøvd her til lands. Vet ikke hva budsjettet ditt er, men er det lavt, så hadde jeg kjøpt en så dyr Fender som du har råd til, for så å modde den med nye mikker, preamp osv. Har du et høyere budsjett, så finnes det faktisk flere veldig flinke instrumentmakere her til lands, som Eugen og Listerud. Jeg prøvde en fretless 5 strenger fra Eugen en gang, som var bare helt fantastisk!
Når det gjelder den Yamahabassen på Finn, så er det av de nyeste av de gamle BB bassene, med aktiv elektronikk og litt bredere hals. Det er en grei bass, og den prisen er riktig. De kostet 13500 i sin tid. Du bør prøve den først hvis du har mulighet. Jeg hadde en slik ei kort stund, og den hadde en ikke alt for bra h-streng. Jeg liker mye bedre de eldre passive BB bassene.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Fretted med avplukkete bånd

Innlegg Rolf » Tir Des 22, 2009 1:37 am

Jeg tror jeg henger meg på tankegangen om å kjøpe en helt grei Fender Jazz- eller P-bass (passiv) og få en flink gitardoktor til å plukke av båndene og legge inn tre i hullene. Velg gjerne en farge på treet som gjør at det er mulig å se båndene. Hvis du har tenkt til å bruke den live, er dette en stor fordel i begynnelsen. Dvs til du har posisjonene inne i hånda.
Husk også at en fretlessbass krever at du treffer MIDT på der båndet tidligere var og ikke mellom. Dette krever en litt annen innfallsvinkel og håndplassering enn på en vanlig fretted bass.

Jeg ville - istedenfor å skru i filler bassen med alskens ekstra pickuper og elektronikk gått til innkjøp av en ganske god kompressor beregnet for bass. Markbass har en ny modell som jeg akkurat har prøvd. Den samler tonen og legger til litt mer sug og sustain. Ingen dum sak. Husker ikke modellnavnet men den er litt større enn en vanlig firkantet gitarboks. Låter fint.

En annen variant er å gå til en gitarreparatør- / gitarmaker som kan sette sammen en god fretless for deg. Snakk med Tom Erik Antonsen som jobber på Foto Phono i Oslo. Han er passe psycho på fine spesialbygde fretlessbasser og skulle ikke forundre meg om han har en kremmodell liggende "til overs".
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Bugbass » Tir Des 22, 2009 2:17 am

Kompressor kan vel funke for noen, men man må jo ha et så godt utgangspunkt som mulig før lyden går inn i en evt kompressor etter min mening. Ett sett gode mikker, eller en preamp som feks Audere JZ3, er en forholdsvis billig oppgradering. Audere preampen kan puttes rett inn i hvilken som helst jazzbass uten modifiseringer, og låter kjempebra.

http://audereaudio.com/JZ3.htm
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tir Des 22, 2009 7:52 pm

Bugbass skrev:Kompressor kan vel funke for noen, men man må jo ha et så godt utgangspunkt som mulig før lyden går inn i en evt kompressor etter min mening.


100% Enig... :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Dozerbabar » Ons Des 23, 2009 4:17 pm

Helt enig.

Samtidig så kan også en kompressor være redningen for en bass som er meget ugjevn i lyden fra tone til tone, eller en bass som har lite sustain.

YMMV :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Ons Des 23, 2009 5:01 pm

Dozerbabar skrev:Helt enig.

Samtidig så kan også en kompressor være redningen for en bass som er meget ugjevn i lyden fra tone til tone, eller en bass som har lite sustain.

YMMV :)


En så dårlig bass må man jo ikke kjøpe...
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Neste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron