[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bygge bass

Bygge bass

Moderator: Per

Bygge bass

Innlegg purple » Fre Jan 15, 2010 11:43 pm

Jeg har en stund tenkt på å modifisere en bass til 3 strenger, men så kom jeg over en som kunne lage en 3 strengs bass til meg for en rimelig penge. Dermed har jeg beggynt å sysle med tanken om å bygge en bass selv.

Jeg beggyner med en 1 strengs fretless (har allerede en 2 og en 4 strengs, og en 3 strengs på vei så det var selvfølgelig et naturlig antall strenger).

Det blir en neckthrough og kropp limt på. Jeg skal ha halsen i Mahogni (en spesielt hard type mahogni sa de på snekkerverkstedet), gripebrett i Teak og kropp i bjørk.

Halsen blir 25 mm X 20 mm + gripebrett på 5 mm tykkelse (altså 25 X25 mm). Har ikke inn noe for å stive av halsen. Mener å stemme bassen i E (evt D). Vil dette holde? Er det noen på forumet som har erfaring fra det å bygge instrumenter?

Om dette går bra mener jeg å prøve meg på en 2 strengs shortscale på skolen sammen med en elev.

Ka dokk mein?

Cheers
Tore, Alta
purple
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Tor Sep 04, 2008 2:48 pm

Innlegg grimmi94 » Søn Jan 24, 2010 9:41 pm

har tenkt på å lage en bass jeg også. men jeg tenker på 4 strenger. men jeg lurer på hva prisen vill bli og om det vil lønne seg å bare kjøpe en ny i stede :?:
grimmi94
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Jan 24, 2010 12:18 am
Bosted: Larvik

Innlegg purple » Man Jan 25, 2010 2:28 pm

Har sjekket dette litt, tror nok det blir en god del dyrer å bygge en bass selv ennå kjøpe en OK bass. Men det er jo litt kult å ha bygget sitt eget instument. Sjekk litt på nettet for å få en peilepinn, Talkbass.com er et flott sted å strarte.

Tore
purple
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Tor Sep 04, 2008 2:48 pm

takker

Innlegg grimmi94 » Tor Jan 28, 2010 8:51 pm

kjipt-.- jaja får begynne å spare. trur jeg må skaffe jobb eller noe. men først skal jeg ha en ibanez SR705 :P . også får vi se hva som skjer. men takk uansett :D
grimmi94
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Jan 24, 2010 12:18 am
Bosted: Larvik

Re: takker

Innlegg yhoyland » Fre Jan 29, 2010 11:55 am

grimmi94 skrev:trur jeg må skaffe jobb eller noe.


Det kan ofte være lurt dersom du vil tjene penger til å kjøpe noe! :)

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg purple » Ons Jun 16, 2010 7:35 pm

er ferdig med 1 strengern.
Bilder av den og 3 strengeren: http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... ef7ba6e684

Har også stort sett gjort ferdig 2 strengern som jeg gjorde med en elev på sløyden. Morsromt og lærerikt sløydprosjekt. 2 strengern kom vel på 1200,-
Bilder: http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 4f98bc1766

Skal lage en 30" bass sammen med yngste karen min (7 år). Han har designet en $ (dollar) bass :) Ble en necktrough med hals laget av Lønn og Mahognhi laminat. Kropp og hode(?) av bjørk. Blir nok en 2 strenger med karbonforsterking i halsen! Fingerbrettet blir av Wenge. Blir et fint sommerprosjekt!

Cheers
Tore
purple
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Tor Sep 04, 2008 2:48 pm

Innlegg PeterLaustsen » Ons Jun 16, 2010 11:24 pm

Nice! :P
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

2 strengs $-bass

Innlegg purple » Søn Jun 27, 2010 7:08 pm

Har startet på $ (dollars) bassen. Vet ikke helt når den blir ferdig, jobber med mange andre prosjekter rundt i huset og det blir litt sommerferie også...

Den blir sannsynligvis 31 tommer, ikke 30". Time will show.
Link til bilder: http://www.facebook.com/album.php?aid=185510&id=522507250&l=bb957007f4

Cheers
Tore
purple
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Tor Sep 04, 2008 2:48 pm

Re: Bygge bass

Innlegg purple » Man Feb 07, 2011 8:52 pm

2 strengeren er ferdig:)
Ble en flott bass, det er nok jeg som bruker den mest. Blei god å spille på og god lyd, hadde nok plassert pickupene litt lengere fra hverandre om jeg hadde bygget denne om igjen.

Har startet et nytt prosjekt på skolen hvor jeg jobber. 1 strengs bass til elever på småtrinnet. Det finnes mange enkle sanger man kan bruke i 1.-4. klasse som kan lette spilles på 1 streng (4 strenger er for mye får de minste å holde styr på). Det er elever som bygger bassene, ikke alle elever er laget for teori undervisning, så da gjør vi skolefag praktisk!

Noen bilder av prosjektet:
Bilde
Bilde

poster bilde av ferdig produkt også!
Blir å vikle pickup selv så kostnaden på hele prosjektet kommer under kr 250,- ;)

Cheers
Tore
purple
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Tor Sep 04, 2008 2:48 pm


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron