[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppgraderinger til Jazz Bass?

Oppgraderinger til Jazz Bass?

Moderator: Per

Oppgraderinger til Jazz Bass?

Innlegg greven » Ons Feb 10, 2010 10:00 pm

Hallo folkens
I fjor kjøpte jeg en ny 4 strengers Fender Am. Standard Jazz Bass som er helt nydelig å spille med.
Nå har det begynt å klø litt i oppgraderingsnerva og er det noen som har gode forslag til nye pickups, preamp etc. for å få ut fetest mulig go'lyd av grom bassen?
Har sett litt på Bad Ass 2 stol, men har den så mye å si på lyden som folk sier?

Takker og bukker for innspill

:D
greven
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Ons Feb 03, 2010 10:31 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tor Feb 11, 2010 2:10 pm

Hei!

Jeg har selv oppgradert en jazz-bass og er veldig tilfreds med resultatet. Det koster litt, men det er gøy å mekke selv og lære om bassens anatomi.

Mht. til hvor mye lyden forandrer seg med BadAss'en, så er det nok ikke mye, men, jeg syns selv at jeg fikk bedre sustain. Stolen er også bra bygd og solid i forholdet til de orignale Fender-stolene. Det er klart at vibrasjonenes overgang fra strengene og til kroppen blir bedre av en solid stol, jo mer kontakt jo bedre.


Oppgradering:

Mikker: John Armstrong Hot Vintage Jazz

Stol: BadAss II (filte selv sporene som strengene ligger i)

Stemmeskruer: 3 x Hipshot + 1 drop-tuner

Preamp: John East J-Retro Deluxe
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg greven » Fre Feb 12, 2010 1:32 pm

Etter litt research på diverse forumer (bl.a talkbass.com) og youtube har jeg bestillt meg nye pickups og preamp.
Pickups: Delano JMVC 4 FE/M2. Tyskproduserte. Bestillte på lydkilden.no 1325,-
Preamp: Audere JZ3. audereaudio.com Fått mye skryt. Kostet 190$ inkl frakt (east ble litt kostbare)


Noen som har erfaring med Delano pickups?

Jeg prøver dem ihvertfall så får vi se om jeg blir fornøyd :)
greven
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Ons Feb 03, 2010 10:31 pm

Innlegg PeterLaustsen » Fre Feb 12, 2010 8:35 pm

Hei igjen!

Ja, John East-preampene er dyre, men jeg har aldri prøvd bedre preamp enn de han lager. Jeg er selv i gang med et oppdaterings-prosjekt akkurat nå, det er en billig fretless som får gå gjennom. Det blir en større operasjon enn min tidligere oppgradering, denne gang må jeg til gitarbygger og ha lagd hul i "ryggen" av bassen slik at jeg kan få montert en batteri-box til preampen. I tillegg skal jeg ha drillet et hull til jack-output'et fra bassen, slik at det kommer ut "under" bassen i stedet for preampen.


Oppdateringsliste:

Preamp: John East J-Retro Deluxe

Mikker: John Armstrong Hot Vintage Jazz

Bridge: BadAss II

Stemmeskruer: 3 x Hipshot + 1 x D-tuner


Skal poste bilder når den er ferdig... :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Søn Feb 14, 2010 8:29 pm

Jeg har ikke prøvd de delano mikkene, men den Audere preampen har jeg selv, og synes den er veldig god. En jeg kjenner har både East og Audere, og han synes ikke det er noe kvalitetsforskjell på de to.
Hvis jazzbassen din er -08 modell eller nyere, så har den jo en stol som ligner noe på badass, så jeg tror ikke det er så veldig mye å hente der.
Hva er det den bassen din mangler synes du?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Søn Feb 14, 2010 9:56 pm

Her er ett par eksterne tråder om "Audere vs. John East":

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=403630

http://basschat.co.uk/index.php?showtopic=6349



http://ebassist.com/forum/showthread.php?p=350929

Post fra John East (funnet på et annet forum):

Probably best to describe active and passive separately, but important to say, just because a figure is quoted, that doesn't tell the whole story. A number of preamps quoting similar numbers sound quite different to each other because their overall EQ curves are different, and may only cross certain boundaries on a graph at around the same point. So don't let yourself get over reliant on quoted numbers, actually more important as to whether they do what you are looking for in terms of your sound.

The treble on a J-Retro boosts as a shelving curve. Most treble EQs, such as EMG, Bartolini, Aguilar etc, have a shelf on boost and cut. In other words they reach a certain level of boost or cut and plateau out to some extent. But the J-Retro treble cut starts as a shelf and fully backed off, becomes a continuous downward roll-off at 6dBs/Octave.

Passive tones are partially similar to the treble on a J-Retro in that they are shelving and fully backed become a continuous downward roll-off. But because a passive tone is interracting directly with the passive signal from the pickup, ie it is connected directly to the pickup coil which is an inductor, the slope of the roll-off can be steaper, and there may be a slight bump in the response where the curve starts to drop. This can give rise to to the slight mid-range growl a passive tone can provide. So it's different to a standard style of active treble control roll-off.

The passive tone in my products operate in active and passive for two reasons, some tone control in passive mode, and because the sound is slightly different. Some players set a certain sound with the active treble and bright, and then instead of re-adjusting them for different styles, they just back off the passive tone, for a softer sound.

I made a couple of plots sometime ago to illustrate the two types as attached. Ignore the blue line. I don't recall the detail as I did this many years ago as an illustration. The red line is a 6dB/Octave roll-off similar shape to a retro (not a j-retro, just a resistor and capacitor in fact for the illustation) with treble backed off, green line is same frequency with capacitor connected to a pickup, which is 12dBs/Octave roll-off.

Filters are usually specified at the -3dB point, and you can see that both cross at approximately -3dBs, the rest of their curves are completely different, illustrating that just one number at a frequency point doesn't tell the whole story.

Hope this helps!

John
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Søn Feb 14, 2010 10:23 pm

Det var nettopp derfor jeg spurte hva han synes han mangler, fordi Audere vil ikke endre noe særlig på lyden i bassen, bare gi mer headroom og eq-muligheter selvfølgelig. Så Audere vil være mer nøytral, mens East vil farge lyden mer.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg greven » Man Feb 15, 2010 2:58 pm

Jeg mangler vel egentlig ingenting ved bassen, men det er jo artig å teste/forske litt, prøve/feile. Det er jo tross alt en knallgod hobby. Herlig å høre en knurrende basstone som gjør at man får frysninger nedover ryggen.

Takker ihvertfall for innspill her. Har lagt merke til at det er fra de to mest aktive på siden :D

Får vel delene i posten denne uken. Kommer tilbake med en liten rapport og noen bilder :D
greven
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Ons Feb 03, 2010 10:31 pm

Innlegg PeterLaustsen » Man Feb 15, 2010 4:18 pm

Kult...

Jeg har endret plan for min fretless-oppgradering og har tatt steget videre og bestilt en hel bass i stedet fra Tyske Hotwirebass.com

Skal vende tilbake med bilder derfra også... så kan vi holde litt liv i denne oppgraderings-tråden. :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg yhoyland » Man Feb 15, 2010 4:19 pm

PeterLaustsen skrev:Kult...

Jeg har endret plan for min fretless-oppgradering og har tatt steget videre og bestilt en hel bass i stedet fra Tyske Hotwirebass.com

Skal vende tilbake med bilder derfra også... så kan vi holde litt liv i denne oppgraderings-tråden. :wink:


GAS! :lol: :lol: :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg PeterLaustsen » Man Feb 15, 2010 9:18 pm

yhoyland skrev:GAS! :lol: :lol: :lol:


You said it man...

:twisted:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron