[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Spørsmåler angående kabinett og amp

Spørsmåler angående kabinett og amp

Moderator: Per

Spørsmåler angående kabinett og amp

Innlegg simenandreas » Tir Aug 03, 2010 5:22 pm

Jeg har akkurat kjøpt meg en Markbass f1 med 300 watt, og lurer på hvordan dette vil fungere på en kabinett med 400 watt eller mer?

Jeg vet at amper med høyere watt kan få kabinetter til å brenne om kabinetten ikke tåler motstanden, men hvordan er det omvendt?

Vil lyden bli dårligere om jeg kobler Markbassen til en 400 watts kobinett? eller vi det bare si at kabinetten kan tåle mer enn det jeg kan sender fra Markbassen?

Og siste spørsmål, sender Markbassen 300 watt konstant? Eller er det slik at det avhenger av mastervolumet?

Takk på forhånd :)
simenandreas
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Tir Sep 30, 2008 12:23 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Aug 03, 2010 5:42 pm

Hei

Når du snakker om å brenne et kabinett så tror jeg du blander dette med å brenne en utgangstrafo i en forsterker. Dette kan skje om du har et kabinett med mindre motstand enn forsterkeren. Omvendt skjer det ingenting annet enn at du vil får lavere totalvolum.

En forsterker opererer ikke på konstant watt, dette avhenger av output-volumet.

Lydmessig så er det alltid greit å ha et kabinett som tåler (evt tåler litt mer) enn det volumet forsterkeren din normalt spytter ut. Litt headroom har aldri skadet noen!

Bruker du et kabinett som tåler færre watt enn forsterkeren din spytter ut, så må du være forsiktig med volumet slik at du ikke sprenger høyttalerene.

Håper du ble litt klokere :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg simenandreas » Tir Aug 03, 2010 5:58 pm

takk skal du ha ;)

Jeg ser akkurat på en ashdown abm kabinett med 400 watt. Den er utstyrt "horn". Kan du forklare meg hva dette er/gjør?

takk på forhånd
simenandreas
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Tir Sep 30, 2008 12:23 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Aug 03, 2010 11:18 pm

Horn, eller diskanthorn som det egentlig heter, spiller rett og slett diskant. I det kabinettet sitter det mest sannsynlig et delefilter som deler diskantfrekvensene til hornet og bass/mellomtonefrekvensene til selve elementet.

Veldig grovt forklart :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Fre Okt 08, 2010 2:20 pm

Ja, det er mye å huske på i denne forbindelsen. F.eks. så varierer utgangseffekten på en transistorforsterker med motstanden på kabinettet. En ideell forsterker dobler effekten ved halvering av motstanden. Dvs at en forsterker som yter 300W i 8 ohm skal yte 600W hvis du kobler på et 4 ohms kabinett. Nå er det vel ingen helt "ideelle" forsterkere der ute, men at den vil yte kanskje 450-500W i 4 ohm vil være ganske realistisk.

Dette vil uansett ikke være noe problem. Min erfaring er at det er lettere å sprenge høyttalerelementer med for små forsterkere enn for store. Jeg skal holde meg unna masse faguttrykk, men enkelt forklart så skal høyttalerelementet ikke bare settes i bevegelse, det skal stoppes også. Spesielt viktig om du vil ha en tight og nyansert basslyd. Mange ting spiller inn her, men sånn generelt kan man si at en kraftigere forsterker vil gjøre denne jobben lettere og bedre selv på lavere volum.

Forsterking er et forhold mellom hva som kommer inn og hva som går ut. Med et lavt signal inn på inngangen så vil kanskje ikke utgangseffekten overstige det forsterkeren er dimensjonert for selv på full styrke. Kjører du f.eks. en bass med aktiv elektronikk på fullt på inngangen så kan du banne på at utgangseffekten langt overstiger de 300W forsterkeren er konstruert for hvis du skrur på full guffe. Skrur du basstonekontrollen opp vil dette også føre til høyere effekt ut. Signalet klippes (vrenges), og på dette volumet er det ikke like lett å umiddelbart legge merke til denne vrengen, og sprengte høyttalerelementer er da ofte et faktum.

Med en overdimensjonert forsterker, altså en forsterker som yter mere "rene" watt enn det kabinettet tåler, så vil du i de fleste tilfeller høre små smell i elementet når grensen er nådd. Ikke det at det er sunt for høyttalerelementene akkurat, men demper du umiddelbart litt da så berger du kabinettet. På rørforsterkere er det mere snakk om impedanstilpasning. En mismatch (f.eks. at forsterkeren er stilt på 4 ohm, mens kabinettet er 8 ohm) vil ikke nødvendigvis skade hverken forsterker eller kabinett, men rørene vil slites fortere og lyden vil bli litt annerledes.

Til slutt så må det jo nevnes at det er forskjellige måter å måle watt på. Enkelte billigprodukter oppgis ofte med peak watt målt ved 1 kHz. Du kan få en fleredobling av reell wattstyrke (typisk hva forsterkeren kan yte konstant 20-20000Hz i 8 ohm) på denne måten (se f.eks. El-Kjøp annonser med surroundanlegg til 1995,- med 6 x 120W o.l. Bare tull!). Utprøv uansett alt med vett og forstand. Paralellkobler du 2 stk 4 ohms kabinett på utgangen så har du plutselig bare 2 ohms belastning på utgangen, og det er det ikke alle forsterkere som tåler! Den ideelle 300W i 8 ohm transistorforsterkeren jeg nevnte til å begynne med ville nå yte 1200W. Da skal f.eks. trafo, elektrolytter osv på forsterkeren være dimensjonert for dette. Les bruksanvisningen på det aktuelle produktet du skal bruke.

Håper det er forståelig det jeg har kommet med her...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Spørsmåler angående kabinett og amp

Innlegg Pilsener » Søn Jan 30, 2011 6:24 pm

Diskantelementer er spesielt utsatt hvis forsterkeren tynes mer enn hva den er god for, slik at den begynner å klippe/vrenge.
Dette skjer ofte hvis man bruker en litt for liten forsterker, slik at man må kjøre den hardt for å få nok lyd.
Klipping/vrenging medfører en kraftig økning i klirr (overharmoniske spenningskomponenter, for å bruke faguttrykk), og dette vil enkelt fortalt si at det blir svært mye diskant i signalet ut fra forsterkeren.
Et gjennomsnittlig diskantelement/horn (ikke piezo) tåler som oftest ca 30-80 watt med ren diskanteffekt, altså effekt i det frekvensområdet elementet er laget for.
En forsterker som kjøres så hardt at den klipper, vil da produsere mer diskanteffekt, og kan dermed overstige effekten elementet tåler, og således brenne det.
Pilsener
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Søn Jan 30, 2011 5:34 pm

Re: Spørsmåler angående kabinett og amp

Innlegg Bugbass » Man Feb 07, 2011 11:24 am

Din MarkBass F1 yter 300w i 8ohm og 500w i 4ohm. Du kan bruke den på omtrent hvilket kabinett som helst. Jeg har brukt en F500, som er samme amp med litt mer knapper, på alt fra 1 x12" kasser til Ampeg 810 uten problemer. F1 har innebygd limiter som forhindrer at ampen klipper og dermed skader høyttalerene. Hvis du kombinerer F1 med ei 410 kasse i 4ohm, så vil du ha et kompakt anlegg som spiller høyt nok til det meste. Veldig bra amp det der!
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron