[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bass-strenger

Bass-strenger

Moderator: Per

Strenger...

Innlegg PeterLaustsen » Ons Nov 14, 2007 2:51 pm

Hei!


Det er sannt hva du (BugBass) skriver... - at strengene fra Overwater ikke er "king of the hill", men de er billigere end mange andre strenge her i Norge som ikke holder standarden.


Mit foretrukne set er som sagt Thomastik-Infeld's Jazz Round Wound (.043 - .055 - .075 - .101). Disse strenge har aldrig møtt et set som matcher kvaliteten eller lyden for meg, de er dyrere med veldig bra.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Rolf » Fre Des 14, 2007 9:13 pm

hagsis skrev:Hvilken bass snakker vi om her, for hvis det er en viss rød Peavey, så tror jeg nok ikke et sett nye strenger kan bety så mye fra eller til :lol:


he, he... Der fikk jeg den. Rett i trynet. Kanskje jeg skal ta med den originale '64 P-bassen min, eller den morsomme '74 Telecaster bassen med modda pickuper? Eller Warwicken, Jazz-bassen, '80 Fender P-Bass Special. Sistnevnte bruker jeg mye som allround bass der jeg trenger mer nasty kjøtt på beinet. Mer rock'n'roll. Men fillern heller, den røde Peavy Dynabassen slår alle andre på kontrollert jevn og rein basslyd uten dill. Den skjærer gjennom sausen uten å stjele plassen.

Av de sikkert 50 bassene jeg har eid har jeg beholdt rundt 10, men havner jeg opp med enten Fender eller Dyna (Fyr).

Hva sverger du til? Og hvorfor?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Bugbass » Fre Des 14, 2007 10:16 pm

Rolf skrev:
hagsis skrev:Hvilken bass snakker vi om her, for hvis det er en viss rød Peavey, så tror jeg nok ikke et sett nye strenger kan bety så mye fra eller til :lol:


he, he... Der fikk jeg den. Rett i trynet. Kanskje jeg skal ta med den originale '64 P-bassen min, eller den morsomme '74 Telecaster bassen med modda pickuper? Eller Warwicken, Jazz-bassen, '80 Fender P-Bass Special. Sistnevnte bruker jeg mye som allround bass der jeg trenger mer nasty kjøtt på beinet. Mer rock'n'roll. Men fillern heller, den røde Peavy Dynabassen slår alle andre på kontrollert jevn og rein basslyd uten dill. Den skjærer gjennom sausen uten å stjele plassen.

Av de sikkert 50 bassene jeg har eid har jeg beholdt rundt 10, men havner jeg opp med enten Fender eller Dyna (Fyr).

Hva sverger du til? Og hvorfor?



Først: hagsis=Bugbass, rota litt under registreringa, he he.

Har alltid likt lyden i Peavey bassen din, faktisk tror jeg at det kun er den du har brukt de gangene jeg har hørt deg live.
Selv har jeg nesten bare brukt en Sadowsky 24/5 som jeg kjøpte ny i -93. Og det er rett og slett fordi den bassen låter bra uansett hvor dårlig PA, bassanlegg eller lydmann vi bruker. I tillegg har den den beste h-strengen
jeg har prøvd, og er en drøm å spille på. I det siste har jeg også begynt å bruke en Fender CCL 5 strenger. Fenderen legger seg litt bak i lydbildet, noe som passer ettersom jeg blir eldre og teknikken svinner hen..
Også er jeg stor fan av en viss Mr Miller, og den lyden får jeg med den Fenderen.

Bortsett fra spillekomforten, så spiller det ikke så veldig stor rolle hva man spiller på, går godt an å få fullstendig bra nok lyd av nye basser til 3000 kr i dag
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Morty-D » Man Des 24, 2007 12:45 pm

Har prøvd ut diverse strenge typer, men sverger nå til John Pearse (45-105).

Teste ut diverse strenger i min studie tid, som;

Elixir: Holdt "tonen" lenge, men var forøvrig innmari tungspilte. Og alt for dyre.

GHS Infitity Steel: Joda, kult med røde strenger på en sort bass.
Men ikke særlig kult og betale 650,- for at strengene har tonen på en hal gig.
Der var Elixir sine mye bedre.

Fender Superbass: Helt greie strenger til en ok pris.

John Pearse: Forøvrig de strengene jeg foretrekker per dags dato. Bra lyd, holder tonen lenge(forutsetter at jeg er flink til å vaske fingra før jeg tar i bassen) og en overkommelig pris.
Rock On!

Morty-D
Morty-D
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Des 24, 2007 12:16 pm
Bosted: Leksvik

Innlegg Morty-D » Tor Des 27, 2007 4:37 pm

Glemte ett par ting;

Noen tips for å holde tonen i strenga lengre;

Vær nøye med å rense gripebrett når du bytter strenger.
Husk altid og vask fingrene før du tar i bassen.
Bruk "Finger Ease", spray på en klut og dra over strenga før og etter spilling.

Og, hvis du slitter litt økonomisk, og strenga låter "gitar" :P
så kan du tar strenga av bassen, leg de sammen ned i en kasserolle, ett par dråper zalo, fyll med vann til det dekker alle strenga, og kok de.
Men, jeg har den forhåndsregelen at jeg gjør det kun en gang.
Rock On!

Morty-D
Morty-D
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Des 24, 2007 12:16 pm
Bosted: Leksvik

D'addario EXL170

Innlegg Heaxl » Tir Jan 15, 2008 9:53 pm

Det er på tide med et strengebytte her på bruket også.. Er det noen som har noe erfaring med D'addarios EXL170? Så at de er ganske tilegna en student, med dårlig økonomi..

Er dette et greit valg eller burde jeg velge noe annet?
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand

Innlegg PeterLaustsen » Ons Jan 16, 2008 2:51 pm

Hei Heaxl!


D'addario EXL170 er ok strenger, jeg brukte dem selv i ca. 2 år da jeg studerede i England... for der var der ganske lite med penger! Det blev jo også ganske dyrt når det mest var 6-strengeren jeg brukte...

Nu er jeg blevet forvendt selvom at jeg stadig er student og kjøper bare Thomastik-Infeld' Jazz round-wounds... jeg kjøper bare ikke så ofte og så altid fra England, hvor de er billigere. Jeg ved ikke engang om man kan få Thomastik sine strenger i Norge....
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Ons Jan 16, 2008 9:11 pm

PeterLaustsen skrev:Hei Heaxl!


D'addario EXL170 er ok strenger, jeg brukte dem selv i ca. 2 år da jeg studerede i England... for der var der ganske lite med penger! Det blev jo også ganske dyrt når det mest var 6-strengeren jeg brukte...

Nu er jeg blevet forvendt selvom at jeg stadig er student og kjøper bare Thomastik-Infeld' Jazz round-wounds... jeg kjøper bare ikke så ofte og så altid fra England, hvor de er billigere. Jeg ved ikke engang om man kan få Thomastik sine strenger i Norge....



Har du prøvd Dean Markley Alchemy? De låter og spiller utrolig bra, varer lenge, og er...veldig dyre :D Men verdt pengene synes jeg
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Ons Jan 16, 2008 10:25 pm

Bugbass skrev: Har du prøvd Dean Markley Alchemy? De låter og spiller utrolig bra, varer lenge, og er...veldig dyre :D Men verdt pengene synes jeg



Hei Bug!


Nei, har ikkje prøvd dem... hvor kan man kjøpe dem (i utlandet)? Alting er jo for dyrt her i Norge.

Én av mine bass-elever kjøpe et 4-strengs set med Elixir i dag, 600,- NOK! :shock:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Tor Jan 17, 2008 12:52 am

Har ikke sjekke utenlands, men et enkelt søk på google vil vel gi svar på det.
Støtter stort sett det lokale næringsliv selv...
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tor Jan 17, 2008 12:56 am

Bugbass skrev:Har ikke sjekke utenlands, men et enkelt søk på google vil vel gi svar på det.
Støtter stort sett det lokale næringsliv selv...



Ha ha, jeg er student, må holde penga tett til kroppen vettu! :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Tor Jan 17, 2008 8:10 am

PeterLaustsen skrev:
Bugbass skrev:Har ikke sjekke utenlands, men et enkelt søk på google vil vel gi svar på det.
Støtter stort sett det lokale næringsliv selv...



Ha ha, jeg er student, må holde penga tett til kroppen vettu! :wink:


:)
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Forrige

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest