[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Spørsmål rundt ny bassgitar..

Spørsmål rundt ny bassgitar..

Moderator: Per

Spørsmål rundt ny bassgitar..

Innlegg Heaxl » Søn Jan 27, 2008 10:11 pm

Hei.

Jeg tenker litt på å kjøpe meg en ny bass.. Hva det blir vet jeg ikke helt, men jeg tenker litt på å kjøpe meg en 5-stenger. Har 4-strenger nå.. Jeg var innom en instrumentforhandler hvor han som ekspiderte meg prata om at jeg burde velge en 4-strenger framfor en 5-strengers bass. Han sa prata også om å stemme ned E-strengen til en D for å få litt av den B-strengsfeelingen. Han begrunna det med at det med at man må høyt opp i pris for å en amp som er bra nok til å få gromlyden i B-stengen på en 5-strengers. Han nevnte også at det var flere og flere som gjør det.

Er det noen her som har erfaring på det feltet der?
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand

Innlegg Bugbass » Søn Jan 27, 2008 11:46 pm

Det finnes både basser og amper til rundt 5k som duger i dag. Heller ikke noe problem å stemme ned E-strengen, men hvis du trenger å gå lavere enn E, så er det vel bedre å kjøpe en femmer. Du må vel bare bestemme deg for hva du trenger. Ser ut som det rir en retro-bølge over landet nå, der det kuleste er 4 strengere og da helst de skikkelig gamle..(og dyre)
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Heaxl » Man Jan 28, 2008 8:55 am

Det at den retrobølgen herjer, har du noen formening om det er positivt eller negativt? Jeg driver også å tenker litt på hva jeg faktisk skal kjøpe.. Noen forslag? Musikkstilen min er type rock-gospel.. Tenker litt på en Yamaha TRB 5 strengers..
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand

Innlegg PeterLaustsen » Man Jan 28, 2008 8:29 pm

Hei!


TRB5 er en ok bass den...


4-strengs bass er bra til mange ting, jeg har også installert en drop-tuner på min så jeg kan stemme ned med et "knips" med fingrene! Det er en go og billig løsning hvis man vil spare litt.

Jeg har spillet en del soul og slike saker, der MÅ man bare ha B-strengen, ellers blir det bare ikke samme lyd. Drop-tuner er ok, men bedst til "nødstilfelde" etter min mening.


Man skal dog ikke se bort fra at nedstemte bass/gitarer lyder fett! Husk på at Geezer Butler og Tony Iommi (hhv. bassist/gitarist) fra Black Sabbath spilte i C#-stemning dengang back in the days of the birth of hardrock/metal... a.k.a ´69!
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Man Jan 28, 2008 11:35 pm

TRB5 er en flott bass til den musikken, hvis du takler den breie halsen.
Hadde jeg vært deg, ville jeg nok gått for den Lakland DJ5 bassen som ligger ute på musikkweb nå. Det er en killer bass, jeg hadde en sånn, angrer på at jeg solgte den. Faktisk en av de beste fender-type 5 strengere jeg har prøvd. Men prøv å få med orginal mikkene i tillegg til Nordstrand mikkene som sitter i. Nordstrand mikkene er veldig bra, men Aero mikkene som sitter i orginalt har en veldig punch og aggressiv tone som legger seg veldig tøft i lydbildet.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Heaxl » Tir Jan 29, 2008 12:02 am

Har titta litt på lakland.com.. Det virker som en del av produktene er for spesielt intereserte.. Decade og Hollowbody er noen av de.. Hva slags lyd lager picupene/humbuckerne? Noen som har testa eller hørt noen opptak?
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand

Innlegg Bugbass » Tir Jan 29, 2008 12:29 am

Lakland har vel noe for enhver smak vil jeg tro. Den DJ bassen jeg nevnte er en jazzbass på steroider
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tir Jan 29, 2008 2:48 am

Bugbass skrev:... en jazzbass på steroider



Dette er en av de beste "classic electric bass quotes" man finner rundt omkring... 8)
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Tir Jan 29, 2008 7:51 am

Ja det er kanskje en klisje´, men det er en ganske god beskrivelse synes jeg. Veldig bra trøkk i den bassen, husk at den er passiv!
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tir Jan 29, 2008 2:05 pm

Jeg er helt enig, men cliché behøves ikke nøtvendigvis å være negativt ladet... :lol:


Det skal i tilleg til svaret med "C#-stemningen" siges at mange heavy-bands spiller i D-stemning, hele bassen ned en tone og så med drop-C i tillegg. Det virker det...

Angående alternativ stemning, så har jeg forresten også hatt bassen stemt opp med et annet strengesett til E-A-D-G-C-F, det var fint til melodi.

Det er viktig å prøve ut ting selv også og drite litt i hva andre sier. Jeg har f.eks. spillet med drop-A (på B-strengen) på min 6-strengede bass, bare for å prøve om det kan la seg gjøre! Det virkede fint det... med mye slakk i strengen og SKIKKELIG dirty lyd!


Jeg brukte det på min eksamen i England i sommers, du kan laste ned filen her (67mb) og spole til siste nummer "Iron Man"-coveren, hvor jeg bruker drop-A på refrenget:

http://www.peterlaustsen.com/videos/showcase/


Enjoy...


P.S.: På starten spiller jeg 3 solo-bass numre som kanskje kan være interessant også, hvis man da er til den slags bass. :P
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Heaxl » Tir Jan 29, 2008 11:38 pm

Har du en annen måte å få åpna den linken på? Jeg får opp en haug av tekst.. Antar at det ikke er sånn den skal være..
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand

Innlegg PeterLaustsen » Ons Jan 30, 2008 2:07 am

Heaxl skrev:Har du en annen måte å få åpna den linken på? Jeg får opp en haug av tekst.. Antar at det ikke er sånn den skal være..



Her er direkte link til filen:

http://www.peterlaustsen.com/videos/showcase/peterlaustsen_monolog_showcase_07.mp4
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Heaxl » Ons Jan 30, 2008 7:57 am

PeterLaustsen skrev:
Heaxl skrev:Har du en annen måte å få åpna den linken på? Jeg får opp en haug av tekst.. Antar at det ikke er sånn den skal være..



Her er direkte link til filen:

http://www.peterlaustsen.com/videos/showcase/peterlaustsen_monolog_showcase_07.mp4


Takk for det
Heaxl
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Des 15, 2007 8:18 pm
Bosted: Stange, Sørumsand


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest