[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Sette på bånd på fretles

Sette på bånd på fretles

Moderator: Per

Sette på bånd på fretles

Innlegg magnekol » Fre Feb 29, 2008 12:40 pm

Er det noen her som har erfaring med å sette på bånd på en fretles. Tenkte ikke å gjøre det selv, men å sette jobben bort. Kanskje noen i Trøndelag, der jeg bor, som gjør denne jobben? :?:
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg PeterLaustsen » Fre Feb 29, 2008 12:45 pm

Hei...


Hmm, har hørt om mange som gjør det motsatte, men ikke den annen vei rundt, hvorfor veit jeg ikke.

Er bassen du har relativt dyr? For kanskje du skal sammenligne prisen med en ombygging med en evt. nyerhvervelse av en "vanlig" fretted bass, f.eks. en brukt Fender US (hvis det er det du spiller).


Kjenner ikke noen i Trondheim, selvom jeg har bodd tett på i et år. Du kan prøve å kontakte Listerud å se om han kan hjelpe deg.



Listerud Bass
v/ Odd Helge Listerud
Vestbygda
N-2850 Lena
Norway

Phone: (+47) 61 16 03 61
Mobile: (+47) 90 60 23 30
oddhelge@listerudbass.com
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Fre Feb 29, 2008 1:38 pm

Geir Falck, tre45 eller hva det nå heter, kan gjøre dette
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg peder » Fre Feb 29, 2008 2:36 pm

har faktisk tenkt å gjøre det samme selv. har snakka med trond på gituar workshop. han sier de har gjort det før og det har blitt bra. han trenger å se halsen først. holder til på bekkestua i bærum utafor oslo
peder
Tørr bak øra
 
Innlegg: 26
Registrert: Tir Feb 26, 2008 10:51 pm

Innlegg magnekol » Lør Mar 01, 2008 6:34 pm

Takk for svar!

Bassen er en Musicman Sabrè fra 80-tallet en gang. Litt vanskelig å intonere på den, synes jeg. Derfor blir den aldri brukt. Bassen har absolutt et særpreg jeg digger..

Vet ikke hvor mye den er verd, men jeg håper og tror at den blir brukt hvis jeg setter på bånd. Synes Musicman er basser med signatur, men kvaliteten varierer mye. To av mine favoritter har vært ivrige brukere av Musicman, og instrumentet i seg selv har vært en del av deres signatur. Jeg snakker om Pino Palladino og Tony Levin. Kankje noen synes de er av utgått dato, og at "soundet" er oppbrukt, men jeg prøver å ikke hoppe på trender. For eksempel at alle skal spille på Fender og Ampeg plutselig, og at 5 strengere=døden. Men det er vel kanskje en annen diskusjon. (blir litt revet med, beklager det)

Listerud, Geir Falck og G. Workshop er gode alternativer.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg PeterLaustsen » Lør Mar 01, 2008 8:28 pm

magnekol skrev:Jeg snakker om Pino Palladino og Tony Levin. Kankje noen synes de er av utgått dato, og at "soundet" er oppbrukt, men jeg prøver å ikke hoppe på trender. For eksempel at alle skal spille på Fender og Ampeg plutselig...



Ha ha ha, dette er bare sant, uffa meg... :-)

Som sagt, så er det lett å hoppe på "det alle de andre sier og gjør", men hey, det er bare ikke det som jeg vil betegne som et selvstendigt valg av lyd/image.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Thunder Fingers » Lør Mar 01, 2008 9:37 pm

Prøv Status Graphite sine halser, de skal vel passe til det meste som MM har lagd, også slipper du å "ødlegge" det som regnes som en sjelden klassiker. så vist du vil selge i fremtiden kan du sette original halsen på igjen, uten å tape noe verdi.
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg magnekol » Lør Mar 01, 2008 10:14 pm

Skifte hals :D At jeg ikke tenkte på det? Men er det ingen som kan produsere en trehals som passer? Syns grafitthalser er bra, det er ikke det, men jeg innbiler meg at lyden blir litt klinisk med en grafitthals på denne bassen (eller er jeg på bærtur). Jeg er aktiv bruker av modulus, og jeg kjenner litt av fordeler/ulemper med grafitthals.

På denne bassen ønsker jeg en litt myk lyd, men som samtidig trenger gjennom i lydbildet. Tenkte å justere strengene lavt, og få med litt grums fra fingre, bånd og strenger.

Egentlig er lyden på instrumentet bra, og det er en lys hals med mørkt gripebrett som står på.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg Thunder Fingers » Søn Mar 02, 2008 12:05 am

Går sikkert ann å bestille fra en eller annen Custom bygger, men det blir ikke billig vil jeg tro.
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg Bugbass » Man Mar 03, 2008 1:02 am

hvis du har en Sabre, så ikke gjør noe med den halsen der, kjøp heller en ny MM hals. Kan hende du vil angre en dag, og da kan du jo enkelt bare skifte hals igjen..
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg peder » Man Mar 03, 2008 8:40 pm

jeg har kontakte ernie ball, men de selger ikke løse halser.... noen tips om hvor en kan finne det? for det er seff bedre å skifte hals enn å frette den man allerde har - så kan man bytte. Men det er letter å finne halser til P og j basser enn MM-bassene ...skjønner ikke hvorfor, egentlig.

Når det gjelder stsus, er ikke de jævla dyre og har de ikke en tendens til å "tørke opp"?
peder
Tørr bak øra
 
Innlegg: 26
Registrert: Tir Feb 26, 2008 10:51 pm

Innlegg Thunder Fingers » Man Mar 03, 2008 9:57 pm

"Tørke opp"? Ikke som jeg har hørt om.

Er ikke så dyre egentlig, jeg ga 3500 for min.
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg magnekol » Man Mar 03, 2008 10:44 pm

Lurer en ting, som ikke er helt klart i hodet mitt: Er disse status halsene grafitt?

Jeg kjøpte en Vigier med grafitthals på slutten av 80-tallet. Jeg har den enda, men den halsen er gjennomgående. Har ikke hatt noen som helst problemer med den halsen, og bassen ble veldig mye brukt de første 15 årene. Eneste problemet er at båndene måtte slipes en gang.

Hvis det var dette Peder mente om å tørke opp, trenger det nødvendigvis ikke stemme.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg Thunder Fingers » Tir Mar 04, 2008 7:20 pm

Status Graphite er deres fulle navn så... :P japp. Og jeg har aldri hørt noe om å "Tørke opp"
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg Bugbass » Tir Mar 04, 2008 7:25 pm

peder skrev:jeg har kontakte ernie ball, men de selger ikke løse halser.... noen tips om hvor en kan finne det? for det er seff bedre å skifte hals enn å frette den man allerde har - så kan man bytte. Men det er letter å finne halser til P og j basser enn MM-bassene ...skjønner ikke hvorfor, egentlig.

Når det gjelder stsus, er ikke de jævla dyre og har de ikke en tendens til å "tørke opp"?


Sjekk ebay
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Neste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron