[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppmikket bassamp eller rett i bordet?

Oppmikket bassamp eller rett i bordet?

Moderator: Per

Oppmikket bassamp eller rett i bordet?

Innlegg Stratos » Man Sep 17, 2007 10:15 am

Lurer litt på dette med opptak av bassgitar. Er det best å mikke opp en bassforsterker, eller kan jeg ta opp rett i bordet? Mener jeg har vært borti noen plugins ala amplitube.. er dette veien å gå?
Stratos
Tørr bak øra
 
Innlegg: 33
Registrert: Søn Sep 09, 2007 10:25 pm

Re: Oppmikket bassamp eller rett i bordet?

Innlegg olende » Fre Sep 21, 2007 11:12 am

Stratos skrev:Lurer litt på dette med opptak av bassgitar. Er det best å mikke opp en bassforsterker, eller kan jeg ta opp rett i bordet? Mener jeg har vært borti noen plugins ala amplitube.. er dette veien å gå?


Tja. Jeg liker å gå rett i mikseren via DI med så nøytral eq som mulig og bittelitt hardware kompressor. Da har du et rent opptak å eksperimentere med siden. Plugins trenger ikke være med på opptaket men legges inn som insert siden om de tilfører noe positivt. Med en DI boks tappet til en input før ampen så kan du jo ta opp både amp og direkte signal i to forskjellige spor og se hva som låter best eller blande de i miksen.
Brukerens avatar
olende
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Fre Sep 21, 2007 11:07 am
Bosted: Sandnes

Re: Oppmikket bassamp eller rett i bordet?

Innlegg Per » Fre Sep 21, 2007 11:06 pm

Stratos skrev:Lurer litt på dette med opptak av bassgitar. Er det best å mikke opp en bassforsterker, eller kan jeg ta opp rett i bordet? Mener jeg har vært borti noen plugins ala amplitube.. er dette veien å gå?


Jeg liker å bruke en kombinasjon av et DI-signal og en amp som er oppmikket. Da kan man velge hvor mye "cleant" signal man vil bruke fra DI-boksen, og hvor mye "skittent" signal man vil bruke fra ampen. Jeg prøver å unngå EQ og komprimering hvis jeg kan, men ender ofte opp med litt mild komprimering av DI-signalet. De siste par-tre årene har jeg brukt en Aguilar DB-900 mye når jeg har vært i studio. Det er en rør-DI som låter varmt og fint, samtidig som signalet er klart og definert. Jeg synes det kan låte litt kaldt og kjønnsløst med bare DI på bassen, men med en skikkelig god rør-DI kan man få den varmen og fargen bassen trenger for å blende fint inn i lydbildet.
Per
Bass-Sjef
 
Innlegg: 11
Registrert: Ons Sep 19, 2007 9:55 pm

Innlegg yhoyland » Man Sep 24, 2007 2:11 am

Ta i alle tilfeller opp et rent DI-signal. I tillegg kan du eventuelt supplere med en mik på ampen, eller kanskje to hvis du er i det eksperimentelle hjørnet. Dette gjelder spesielt dersom du skal få innspillingen mikset av noen andre. DI-spor regnes nærmest som obligatorisk for elektriske basser.

Anbefaler på det varmeste å investere i en skikkelig bra DI, gjerne med rør, f.eks. Demeter sin VTDB. Her er det mye å hente.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dozerbabar » Man Sep 24, 2007 7:34 pm

Jeg bruker gjerne en blanding av det som funker til det aktuelle prosjektet. Være seg DI fra bassen, DI fra ampen, Pod eller mic på ampen. Det er sjeldent særlig stress å koble opp alt, så hvorfor ikke ta opp alt og kaste det som ikke funker :D
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Thunder Fingers » Tor Sep 27, 2007 3:28 pm

må gjennom forsterker eller noe som etterligner forsterker (Line 6 Bass POD f.eks) syns lyden blir irriterende blaut direkte.
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg yhoyland » Tor Sep 27, 2007 3:47 pm

ThunderFingers: Det kommer jo veldig an på hvilken bass/preamp/strengetype/bassist du har... Jeg har gjort mange feite rockemikser med clean bass rett i bordet...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Thunder Fingers » Tor Sep 27, 2007 3:52 pm

Status tre bass med La Bella gjennom en DI og ut i et PA anlegg var vertfall ikke særlig bra i min mening, samme bassen ble godt gjemt i miksen og ved å gå direkte inn i studio, men med forsterker kuttet den gjennom som en kniv.

Men jeg er ganske glad i å ha kontroll over lyden min selv, så de andre mente lyden var bra nok, men jeg var overhodet ikke enig :p
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg yhoyland » Tor Sep 27, 2007 4:04 pm

Whatever works... ;) Amp er kjekt det, hvis det låter bra. Ingen vits i et amp-spor som låter dårlig.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Thunder Fingers » Tor Sep 27, 2007 4:09 pm

Det er klart..

På folkehøyskole CDen har jeg blanding av spor direkte inn, gjennom en behringer amp, og gjennom en SWR / 4x10 setup, Hatet SWR'en live (Foretrakk faktisk Behringeren), men det var en kanon studio amp. helt klart best av de 3!
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg Bugbass » Tor Sep 27, 2007 8:16 pm

Thunder Fingers skrev:Det er klart..

På folkehøyskole CDen har jeg blanding av spor direkte inn, gjennom en behringer amp, og gjennom en SWR / 4x10 setup, Hatet SWR'en live (Foretrakk faktisk Behringeren), men det var en kanon studio amp. helt klart best av de 3!



Foretrekker du Behringer foran SWR live? Hvordan er Behringeren bedre synes du?
Spilte på et Behringer anlegg på en jam her om dagen, og jeg må jammen si at jeg ble overrasket over at det blir laget så dårlig utstyr lenger. Ingen bånn, ingen topp, ikke noe headroom.
Skikkelig telefon-lyd. :?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Tor Sep 27, 2007 8:30 pm

Nå kjenner jeg at debatten er i ferd med å begynne her - "feiteste amp/kabinett"...

Noen som har vært ute for Walter Woods topp? Jeg har jobbet endel de siste åra med en bassist som har en Walter Woods 1000w topp (som veier utrolige 4-5 kilo!) og et 2x10 Epifani lettvekterkabinett. Det er "hands down" det beste jeg har utsatt mikrofonene og miksene mine for noensinne. Funker supert til alt fra smooth jazz til hardbarka rock... jeg ble helt blåst vekk.. Samlet pris rundt 25 lapper.

Men jeg er åpen for Behringer-løsningen hvis den virker.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Thunder Fingers » Tor Sep 27, 2007 9:19 pm

Bugbass skrev:
Thunder Fingers skrev:Det er klart..

På folkehøyskole CDen har jeg blanding av spor direkte inn, gjennom en behringer amp, og gjennom en SWR / 4x10 setup, Hatet SWR'en live (Foretrakk faktisk Behringeren), men det var en kanon studio amp. helt klart best av de 3!



Foretrekker du Behringer foran SWR live? Hvordan er Behringeren bedre synes du?
Spilte på et Behringer anlegg på en jam her om dagen, og jeg må jammen si at jeg ble overrasket over at det blir laget så dårlig utstyr lenger. Ingen bånn, ingen topp, ikke noe headroom.
Skikkelig telefon-lyd. :?


Live gjorde jeg faktisk det, i motsettning til SWR anlegget fikk jeg faktisk nok bass ut av Behringeren. Men mest av alt savnet jeg Trace Elliot forsterkeren jeg presterte å selge for å kjøpe SWR'en.
SWR er et merke jeg kommer til å styre unna i framtiden, og jeg kommer ikke til å anskaffe meg noe Behringer heller, det høres ikke bra ut, selv om det er mer bass en i SWR :p
Nei, Jeg like bedre noen tyskere, Hughes and Kettner :D

Nå skal det sies at han andre bassisten hadde mest sannsynlig dillet og dallet noe jækli med den forsterkeren (han sa værtfall at den var utsatt for mye rart.), så den hørtes ikke "standard" Behringer ut.

Dette er nå 2 år siden så.. mulig lyd smaken min har utviklet seg litt. men det at jeg ikke fikk den bassen jeg ville ha av SWR'en, gjør nok at jeg aldri vil tenke i deres rettning når H&K'en tar kvelden en gang i fjern fremtid. en Line 6 POD XT Live hjelper og veldig på med lyden. Så nå har jeg jo den til å styre med om jeg skulle være uenig med backlinen (Jeg liker egentlig ikke Ampeg SVT heller, men jeg tror det skyldes at mine første gig'er var med en billig bass med alt for høy action, dårlig lyd og at jeg på en måte alltid klarte å skru tonekontrollen helt ned, slik at lyden alltid var ullen. :p)
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg Bugbass » Tor Sep 27, 2007 10:23 pm

Har blitt utrolig glad i Mark Bass anlegget mitt, låter utrolig fint, og veier ingenting. Sjekk ut!!
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Thunder Fingers » Fre Sep 28, 2007 11:39 am

Er veldig fornøyd med H&K Quantum comboen min..

18 kg er fullt overlevbart å bære på.
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Neste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest