[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hipshot? eller "gammeldags" nedstemming av bassen?

Hipshot? eller "gammeldags" nedstemming av bassen?

Moderator: Per

Bruker du Hipshot drop-tuner eller er du til "oldschool" ned-stemning?

Hipshot, såklart!
3
38%
Huh? Nei nei, jeg bruker ørene og er gammeldags...
5
63%
 
Antall stemmer : 8

Hipshot? eller "gammeldags" nedstemming av bassen?

Innlegg PeterLaustsen » Tir Apr 08, 2008 11:36 pm

Jeg må innrømme at jeg holdt på med gammeldags nedstemming av bassen lenge, men da jeg endelig fant Hipshots drop-tuner var jeg solgt... Fantastisk produkt, precis og stemmer altid!


Bilde
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Bugbass » Ons Apr 09, 2008 9:08 am

Jeg dreiv og stemte ned til-93, da ble jeg lei og kjøpte meg en 5 strenger, og den bruker jeg fortsatt :lol:
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Thunder Fingers » Ons Apr 09, 2008 11:24 am

Huh? Nei, fant ikke noe praktisk bruk av D-tuneren, så nå har jeg en 5er jeg kan leve med om jeg skulle ha behov (Har ingenting i mot å bruke forskjellige basser om nødvendig..)
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg H-Musikk » Ons Apr 09, 2008 12:51 pm

Jeg bruker også en 5-strengs hvis jeg må lenger ned enn E...men det er skjelden...den bassen henger for det meste til pynt i studio... :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg araya » Fre Apr 11, 2008 12:42 pm

Nedstemming er tull, fem-strenger er gull....
araya
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Man Mar 31, 2008 6:28 pm

Innlegg PeterLaustsen » Lør Apr 12, 2008 7:04 pm

araya skrev:Nedstemming er tull, fem-strenger er gull....



Ha ha ha... jaså? :shock:


Mange heavy-bassister velger at stemme 4-strengs-bassen H-E-A-D for å komme dypt, de bruker aldrig G-strengen uansett.

Jeg har selv spillet i heavyband med bassen i D-stemning (hele bassen ned een hel tone) med drop-C, ganske brukbart og fett, da slipper man også for å skifte strenger hvis man bruker bassen i andre sammenhenger.

Hvis nedstemning er tull må du åbenbart ikke kunne digge oldschool-metal som f.eks. Black Sabbath, for her var der stemt ned til både C, C# og D i mange av numrene. :lol:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg araya » Søn Apr 13, 2008 9:48 am

Jeg er 70 metal!! Og den metal-sjangeren må iallefall ikke finne på å gi slipp på G-strengen (til fordel for H-E-A-D) spør du meg, men vi har alle ulike preferanser og synspunkt!

Poenget med mitt lille "sitat" var at jeg ikke gidder å tune opp og ned. Det er styr. En nedtunet E-streng til D låter ille og strengen er ikke beregnet for det. OG dropper du ned til D med hippen må du alikevel fintune de andre strengene på bassen din om du bryr deg om hvordan det høres ut og ikke bare ser ut....

Og hele bassen ned en tone med eadg strenger så du kan bruke den ved ulike anledninger?? Du må jo tune halsen også da? den får jo ikke på langt nær den tension den skal ha og hva med høyde fra streng til pickup og bånd,klirring? blir jo en heelt annen bass og lyd, les dårlig, tynn lyd!
araya
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Man Mar 31, 2008 6:28 pm

Innlegg Thunder Fingers » Søn Apr 13, 2008 12:48 pm

Har en 5er jeg stemmer OPP til C :p og uansett hvor aktivt du spiller i dødsmetal, så blir det å bruke G (eller G#) Strengen for lyst. etter min mening i hvertfall, den høres litt "out of place".
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg araya » Søn Apr 13, 2008 2:03 pm

Forskjell på 70-metall og det du kaller "dødsmetall" min venn. Stor forskjell!!
Rock on anyway!!
araya
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Man Mar 31, 2008 6:28 pm

Innlegg Thunder Fingers » Søn Apr 13, 2008 8:19 pm

Jeg vet da det! Jeg ville bare nevne det.

Er i utgangspunktet 70'talls rocker i hjertet, og stor Maiden fan (tidlig 80'talls metal.) Det å spille maiden sanger uten G streng ville vært vansklig.

Men en ting i dødsmetalen; C strengen blir E strengen, så D# strengen blir på en måte G strengen :lol: Du må liksom tenke over hvilket leie instrumentene ligger i ;)
Thunder Fingers
Med på notene
 
Innlegg: 51
Registrert: Ons Sep 12, 2007 3:57 pm
Bosted: Kristiansand (Eksil-Bergenser)

Innlegg PeterLaustsen » Søn Apr 13, 2008 8:29 pm

araya skrev:Jeg er 70 metal!! Og den metal-sjangeren må iallefall ikke finne på å gi slipp på G-strengen (til fordel for H-E-A-D) spør du meg, men vi har alle ulike preferanser og synspunkt!


Jeg aksepterer dit synspunkt fyllt ut... Det er sandt med G-strengen når vi snakker 70-talls rock, men pointen min er at man kan spille dypt med 4-strengs hvis man vil (stemme om/stemme ned).


araya skrev:... OG dropper du ned til D med hippen må du alikevel fintune de andre strengene på bassen din om du bryr deg om hvordan det høres ut og ikke bare ser ut....


Huh?? Har du aldrig prøvd Hipshot? Min bass stemmer helt perfekt når jeg dropper.



araya skrev:Og hele bassen ned en tone med eadg strenger så du kan bruke den ved ulike anledninger?? Du må jo tune halsen også da? den får jo ikke på langt nær den tension den skal ha og hva med høyde fra streng til pickup og bånd,klirring? blir jo en heelt annen bass og lyd, les dårlig, tynn lyd!


Det var her innforstått at bassen skal stemmes opp igjen etter øving, for netopp ikke å få bøyd halsen. :wink: Dessuten har jeg ikke noe imot en smule klirring, folk har blitt så "redde" for litt "dirty sound" i dagens verden. Mine basser har meget "stødige" halse, så jeg har ikke concave/convex-problemene du refererer til.

Tynn lyd? Nææh, ikke spesielt tynn, ej heller dårlig. 8)
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest