[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Beste drive pedal for bass

Beste drive pedal for bass

Moderator: Per

Beste drive pedal for bass

Innlegg Bugbass » Man Mai 05, 2008 11:59 pm

Hvilke drive bokser har dere gode erfaringer med?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tir Mai 06, 2008 12:46 am

Hei Bug og folkens!


Jeg er selv stor fan av T.C. Electronic's "Booster+". Grunnen dertil er at den har seperate treble, bass, volume og distortion-kontroller (vreng, ikke fuzz). Den gamle modellen faller i vintage-kategorien, prisen ligger ca. på 1.000 - 1.500,-.

Bilde
Den har også innbygd line-driver og kan brukes som boost eller dist. Der er også innebygd noise-gate.


Den fåes også i en re-issue versjon:

Bilde




En annen pedal... som kanskje er den største klassikeren. Electro-Harmonics Big Muff Pi!

Jeg har prøvd mange modeller av Muff'en, den jeg liker best er den gamle skikkelig Russiske modellen i army-grønn. Vintage-kategori, vanskelig å få tak i.

Bilde
En helvetes pedal som giver masser av vreng (fuzz) og som er dirty at du ikke må vise den til mamma!

Den fåes også i flere modeller og produseres fremdeles...




En annen bra fuzz er ProCo's Rat. Den er drity og støyende som bare det, men bra til Motörhead-covers og lignende hvor der trenges tonsvis av skitten lyd... Den kan oppgraderes med true bypass og andre IC's ved mod-master Robert Keeley i USA http://www.robertkeeley.com/product.php?id=7.

Bilde
Den frekke greie med denne pedalen er at der i midten av A'et i "RAT" er plassert en rød LED som lyser opp når pedalen er aktiv.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg Dozerbabar » Tir Mai 06, 2008 8:30 am

Fulltone Bassdrive bør også sjekkes ut! Hadde en slik en en gang og den låt som ei kule, men jeg brukte den alt for sjeldent til å forsvare å beholde den...
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Per » Fre Mai 09, 2008 8:42 pm

Jeg liker godt Budda Phatbass, og har hatt den mer eller mindre fast i pedaloppsettet mitt de siste seks-syv årene. Phatbass-pedalen er rørdrevet, og vrenger harmonisk og fint. Jeg liker også Fulltone Bass-Drive, og har hatt et par eksemplarer av den pedalen. Nå har jeg den nye Fulltone Bass-Drive Mosfet-pedalen. Den tredje dedikerte bassvrengen min er en Z Vex Woolly Mammoth. Det er imidlertid en fuzzpedal, og den oppfører seg helt anderledes enn de to andre bassvrengpedalene mine. Jeg syns den er dritfet, men den låter temmelig ekstremt. Jeg vil tippe at jeg bruker Budda-pedalen 90 prosent av tiden jeg bruker vreng. De resterende 10 prosentene er fordelt mellom Fulltone og Z Vex.

Det er flere gode, bassvrengpedaler på markedet som er verdt å sjekke ut. Jeg testet en Onkart Gromt Grombass (www.onkartgromt.no) i noen måneder i vinter, og den likte jeg svært godt. Den er laget i Norge, og det er jo en kul bonus! Ikke alltid nødvendig å kjøpe pedaler fra USA eller det fjerne østen. Et annet godt, nordisk alternativ er EBS sine vrengpedaler. Både MultiDrive og ValveDrive er bra greier. Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av ValveDrive-pedalen for å ha et rørdrevet alternativ til Budda-pedalen min. Xotic Bass BB Preamp-pedalen er også en pedal jeg har på ønskelisten. Låter bra, er liten og hendig, og er relativt rimelig.
Per
Bass-Sjef
 
Innlegg: 11
Registrert: Ons Sep 19, 2007 9:55 pm

Innlegg MoniTore » Tir Mai 20, 2008 9:48 am

Jeg bruker en BJF Blueberry Bass Overdrive, som er håndlaget i sverige. Trives godt med den. Hvis jeg skulle teste noe nytt så er grombassen til OnkarGromt øverst på listen.
MoniTore
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Man Sep 10, 2007 10:21 am
Bosted: Oslo


Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron