[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøpe bass i USA

Kjøpe bass i USA

Moderator: Per

Kjøpe bass i USA

Innlegg Caecum » Tir Jul 15, 2008 9:23 pm

Skal til USA om 2 uker, og har planer om å se på ny bass mens jeg er der. Hørte om en som tok med seg en gammel bassveske, kjøpte ny bass, og på den måten slapp å betale toll.. :p

Det jeg ikke vet er; hvilke butikker bør jeg sjekke ut, og om jeg må betale toll, hvor mye blir dette?
Caecum
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Jul 15, 2008 9:09 pm

Innlegg Bugbass » Ons Jul 16, 2008 10:48 am

Toll er en ting, du må også betale moms..
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kjøpe bass i USA

Innlegg Blix » Ons Jul 16, 2008 2:10 pm

Caecum skrev:Skal til USA om 2 uker, og har planer om å se på ny bass mens jeg er der. Hørte om en som tok med seg en gammel bassveske, kjøpte ny bass, og på den måten slapp å betale toll.. :p

Det jeg ikke vet er; hvilke butikker bør jeg sjekke ut, og om jeg må betale toll, hvor mye blir dette?


Merkelig at så mange tror at man må betale toll. Det må man ikke, det er bare helt spesielle varer som er tollbelagt. Hvilke varer som er tollbelagt kan du finne ut her: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/StartPage.aspx?id=105578&epslanguage=NO

Man betaler imidlertid alltid moms på alt man kjøper, både i Norge og når det skal inn i Norge. Den er som kjent på 25%.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Ons Jul 16, 2008 3:28 pm

Jeg har kjøpt amp, strenger, halser, mikker ++ fra utlandet, alt har vært tollbelagt
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Blix » Ons Jul 16, 2008 3:36 pm

Bugbass skrev:Jeg har kjøpt amp, strenger, halser, mikker ++ fra utlandet, alt har vært tollbelagt


I følge tolltariiffen er det ikke toll på noe av dette. Sjekk selv. Skriv inn "forsterker", "gitar" og hva annet du måtte ønske. 0'ene står side opp og side ned...

Men det er altså "moms" eller rettere mva som må betales, som på alt annet.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Caecum » Man Aug 11, 2008 5:38 pm

Kjøpte to basser, fikk med meg begge inn i Norge uten å betale noe ekstra.. Spector NS2J (4-string), og en custom Guild Pilot 5-string fretless (som var 25 år gammel og i meget fin stand) :)
Caecum
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Jul 15, 2008 9:09 pm

Kjøpe i USA

Innlegg espeo » Tor Aug 14, 2008 2:36 pm

Ser at jeg er litt sent ute mht. opprinnelig spørsmål, men svarer likevel:
Når det gjelder import av musikkutstyr er det pt IKKE toll på dette, men det misforståes ofte med moms. Alle varer som sendes fra utlandet til Norge blir pålagt 25% moms. Litt avhengig av hvor man kjøper kan dette trekkes fra på den butikken man kjøper fra.
Unntaket mht. dette er dersom man selv bringer med seg varer hjem. Da er reglene slik at dersom man har vært borte i mer enn 24t kan en ha med seg varer for inntil 6000 kr uten å måte betale moms ved innførsel. Ved opphold < 24t er det kr 3000.
Mao. er man ikke kjeltring om man tar med seg en bass til <6000 kr uten å gå innom tollen.

Mvh
Espen
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Caecum » Tor Aug 14, 2008 3:35 pm

Men en bass til 15 000 gjør meg til kjeltring?:P
Caecum
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Jul 15, 2008 9:09 pm

Innlegg espeo » Tor Aug 14, 2008 10:56 pm

Poenget med å kjøpe bass i USA trodde jeg egentlig var å slippe å bruke 15K :wink:
Ville vært mer bekymret for hvordan jeg skulle få den hjem. Med hardcase tror jeg du kan glemme å få den som håndbagasje, men hvis du er heldig går det med bag. Jeg kjøpte gitar i NY i fjor høst og måtte smiske en del med KLM-folka for å få den med inn på flyet (med bag).
Kanskje bruke 10000 på bass og 5000 på flybilett til den?

Lykke til!
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Birger Kian » Fre Aug 15, 2008 2:32 pm

Hvis du kjøper bass i butikk i USA, betaler du jo moms der også, og den har du nok krav på å få tilbake da du kommer til Norge og momser den inn her. Så hvis du skal gjøre dette "hvitt", ta vare på kvitteringer osv.

Men hvis du kjøper en bass med gigbag og får tatt den med inn som håndbagasje, vil det sannsynligvis ikke stilles noen spørsmål om instrumentet da du går igjennom tollen.
Birger Kian
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Fre Sep 21, 2007 10:09 pm

Innlegg Blix » Fre Aug 15, 2008 9:42 pm

Birger Kian skrev:Hvis du kjøper bass i butikk i USA, betaler du jo moms der også, og den har du nok krav på å få tilbake da du kommer til Norge og momser den inn her. Så hvis du skal gjøre dette "hvitt", ta vare på kvitteringer osv.

Men hvis du kjøper en bass med gigbag og får tatt den med inn som håndbagasje, vil det sannsynligvis ikke stilles noen spørsmål om instrumentet da du går igjennom tollen.


Det er ikke moms i USA, men Sales Tax. Den refunderes aldri. Betalt er betalt. Deal Done. EU og EØS-området er noe annet.

Hva du kan komme gjennom tollen med er en annen historie. Det virker som om det er sjelden at tollerne er ute etter å ta privat import. Tenk på alle som reiser med kamerautstyr, PCer og annen elektronikk hele tiden. Har man med seg kvitteringer på alt? Selvfølgelig ikke.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Caecum » Fre Aug 15, 2008 11:11 pm

Har kjøpt bass, var der for en uke siden.. Kjøpte en bass til 2800 dollar, Spector NS-2J, også fant jeg en brukt (25 år gammel) Guild Pilot custom, 5-string og fretless, som kostet 600 dollar, beggemed hardcase. Jeg fikk de ikke med som håndbagase, men de var for lange til å få med uansett om de hadde vært i bag eller ikke. Men slapp å betale noe ekstra for å ta dem med inn i Norge. For å få med gitarer som håndbagasje må de være under 45 tommer, noe som er greit med gitarer, men ikke for bass.
Caecum
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Jul 15, 2008 9:09 pm

Innlegg HumdinGer » Tor Sep 25, 2008 12:00 am

Hvis du skal ta med deg bassen selv så er jo det enkleste å få dem til å skrive en kvittering med et beløp på under $1000, så kan du trygt ta den med helt åpenlyst i en skikkelig hardcase uten å betale noen ting ved innførsel til Norge. Tror nok tollerne på flyplassen er mer opptatt av narko/alkohol osv til å lage trøbbel fordi noen tror bassen din er dyrere enn kvitteringen tilsier.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Bugbass » Tor Okt 23, 2008 3:02 pm

Kjøpte nylig et strengesett fra England, for dette betalte jeg kr 99 i toll, og kr 104 i moms. Jeg har alltid betalt toll i tillegg til moms for alt musikk utstyr jeg har kjøpt i utlandet
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Blix » Tor Okt 23, 2008 4:10 pm

Bugbass skrev:Kjøpte nylig et strengesett fra England, for dette betalte jeg kr 99 i toll, og kr 104 i moms. Jeg har alltid betalt toll i tillegg til moms for alt musikk utstyr jeg har kjøpt i utlandet


Neppe.

Du har betalt et beløp, sannsynligvis uttleggsprovisjon for momsen (siden du ikke har tollkreditt), men ikke Toll. Det er ikke det samme. Sjekk bilagene dine og les tolltariffen - lenke tidligere i tråden.

Har du betalt toll på noe som ikke er tollbelagt har du krav på å få det refundert.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron