[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvordan stemmer du bassen din?

Hvordan stemmer du bassen din?

Moderator: Per

Hvordan stemmer du bassen din?

Innlegg PeterLaustsen » Ons Okt 01, 2008 3:20 pm

Hei folkens!


Hvordan stemmer du bassen din? Dette er et interessant spørsmål, får der finnes mange ulike metoder for stemming av instrumentet vores.

Jeg bruker den metoden som etter min overbevisning får bassen til å stemme best mulig ut fra de prinsipper som finnes om temperert stemning og som tar høyde for overtonenes tendens til at blive for lave jo høyere man kommer opp i den harmoniske rekkefølgen.



Slik stemmer jeg:

- Jeg bruker lyden fra stemmeboksen (Korg GA-30) til først å stemme G-strengen op med. Dette gjør jeg ved å bruke åpen G (1st harmonic).

- Derpå anslår jeg overtonen på 7. bånn (3rd harmonic) på G-strengen og stemmer D-strengen ved å anslå dens overtone på 12. bånn (2nd harmonic).

- Det samme prinsippet brukes på resten av strengene...



Problemet oppstår når folk stemmer ved at bruke overtonene på 5. bånn og 7.bånn (som 99% av alle folk gjør) og derved gjør bassens E-streng en anelse sur (for høy). Saken er den at overtonene blir lavere og lavere jo længere man kommer opp i rekken av dem. F.eks. er 2nd harmonic litt lavere enn 1st harmonic og 4. litt lavere enn 3. harmonic. Hvis man så bruker 4. og 5. harmonic kommer man et stykke opp i rekken og bassen blir da litt mer ustemt enn hvis man bruker 2. og 3. harmonic...

Prøv at stem bassen opp på måten jeg har beskrevet og test stemningen på bassen med en stemmeboks etterpå. Se godt på E-strengens stemning og legg merke til hvordan stemningen er. Prøv deretter å stemme med "den gamle" 5./7. bånns overtone-metoden og tjekk igjen opp på stemningen med stemmeboks etter det.
Jeg vil godt vove å påstå at din E-streng er en del for høy med den gamle metoden og at metoden jeg har beskrevet gir deg et bedre resultat.



Var beskrivelsen min til å skjønne? :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron