[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Preamp/rørvreng til bass

Preamp/rørvreng til bass

Moderator: Per

Innlegg Bugbass » Fre Okt 03, 2008 7:02 pm

HumdinGer skrev:
Bugbass skrev:Jeg var så heldig å få tak i en Budda PhatBass rørpre som jeg liker veldig godt. Kan gi meg alt fra bare litt feitere lyd til skikkelig driveeffekt og alt imellom.
Vet du hvem som importerer disse?


Jeg tror den har gått ut av produksjon, du finner sikkert en på ebay
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Bugbass » Fre Okt 03, 2008 7:05 pm

Hvis du skal opp i high-end land, så finnes det masse å velge mellom. Reddi er nevnt, Universal Audio og Ridge Farms Gas Coocker er som får mye skryt
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg PeterLaustsen » Lør Okt 04, 2008 12:50 am

HumdinGer skrev:Leste en test der testeren antydet at den skulle ned i $575 retail. Flott hvis du kan høre med kompissen din om han vet noe om dette.



Har akkurat fått melding fra min kompis og han sier at den koster 6.000,- NOK i som importvare... High-End kan man si... :twisted:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg PeterLaustsen » Lør Okt 04, 2008 12:55 am

Endda en high-end preamp som har fått veldig med skryt i basskredse...


Millenia Preamp TD-1

Bilde



http://www.mil-media.com/td-1.html


Prisen er grusom og ligger på ikke mindre enn 1,800$...! :shock:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg HumdinGer » Lør Okt 04, 2008 2:04 am

Her var det mye gromutstyr å sjekke ut gitt!!! Takker så mye for alle gode tips :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg HumdinGer » Tor Okt 09, 2008 9:19 pm

Bugbass skrev:
HumdinGer skrev:
Bugbass skrev:Jeg var så heldig å få tak i en Budda PhatBass rørpre som jeg liker veldig godt. Kan gi meg alt fra bare litt feitere lyd til skikkelig driveeffekt og alt imellom.
Vet du hvem som importerer disse?

Jeg tror den har gått ut av produksjon, du finner sikkert en på ebay

Jeg fant ikke en eneste en på ebay, men jeg var så heldig å få tak i en brukt her i Norge som er på tur til meg nå :D
Gleder meg til å teste den ut. Skulle den ikke være bra nok alene rett i lydkortet så er det vel alltids mulig å kombinere den med f.eks. en REDDI eller SVT-DI. Noen som har erfaring med noe lignende?
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg PeterLaustsen » Tor Okt 09, 2008 9:46 pm

HumdinGer skrev:Skulle den ikke være bra nok alene rett i lydkortet så er det vel alltids mulig å kombinere den med f.eks. en REDDI eller SVT-DI. Noen som har erfaring med noe lignende?



Jeg pleier å bruke min Walter Woods-forsterker til å kjøre mit Epifani-kabinett som er mic'et opp. I tillegg bruker jeg mit line-out til å sende videre til en bra DI-boks, som f.eks. Reddi.

Best of both worlds... klarheten fra solid state og rør-kosen fra Reddi-boksen. :)
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg jos99 » Tor Okt 09, 2008 11:20 pm

Er ikke helt sikker på hva slags rør lyd du er ute etter.
Men uten å provosere alt for mye, så er det ikke sikkert at du får den lyden du ønsker i en preamp.
En preamp kan ha veldig fin vræng, men har ennå ikke hørt en preamp
som kan gi den litt bløte poweramp lyden fra et rør sluttrinn.
Vet det er mange gitarister som lenge har ønsket seg eller jaktet på en preamp eller pendal,
som kan gi den litt myke varme power amp lyden (ala B.B King).
I stedet så har man fått bra vræng.
Men jeg mener egentlig at til bass så passer den litt myke power amp lyden
ennå bedre til bass en den gjør til gitar.
Men om det er en liten preamp der ute som lyder som en
Ampeg eller Mesa rør sluttrinn er det en gledens dag ! :?
jos99
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Fre Mai 30, 2008 11:36 pm

Innlegg HumdinGer » Tor Okt 09, 2008 11:53 pm

Jeg er vel først og fremst ute etter en litt hard basslyd med mye topp og tight bunn. Rickenbackeren min er et ypperlig utgangspunkt for det, men jeg ønsker bare å få en liten tanke rørvreng tilført. Litt varm råhet... Kan det være en grei beskrivelse mon tro?

Tanken er å slippe og bruke noen form for oppmikking. Jeg har Guitar Rig 3 programvare som også inneholder bassforsterkersimulator. Ikke det mest ideelle i utgangspunktet, men håper at en Budda PhatBass foran kan gjøre dette til en god kombinasjon å bruke.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Bugbass » Fre Okt 10, 2008 8:23 am

HumdinGer skrev:
Bugbass skrev:
HumdinGer skrev:
Bugbass skrev:Jeg var så heldig å få tak i en Budda PhatBass rørpre som jeg liker veldig godt. Kan gi meg alt fra bare litt feitere lyd til skikkelig driveeffekt og alt imellom.
Vet du hvem som importerer disse?

Jeg tror den har gått ut av produksjon, du finner sikkert en på ebay

Jeg fant ikke en eneste en på ebay, men jeg var så heldig å få tak i en brukt her i Norge som er på tur til meg nå :D
Gleder meg til å teste den ut. Skulle den ikke være bra nok alene rett i lydkortet så er det vel alltids mulig å kombinere den med f.eks. en REDDI eller SVT-DI. Noen som har erfaring med noe lignende?


Hm, rørpre i en rør-DI, kan det bli for mye av det gode?
Obs! Du kan variere lyden fra Buddaen mye med å skifte rør i den.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg HumdinGer » Fre Okt 10, 2008 12:03 pm

Bugbass skrev:Hm, rørpre i en rør-DI, kan det bli for mye av det gode?
Obs! Du kan variere lyden fra Buddaen mye med å skifte rør i den.

Det er godt mulig. Jeg har jo ikke testet hverken den ene eller den andre løsningen. Siden jeg ikke har fått lånt noe av dette for å teste så blir det å bestille etter hva man tror kan bli bra og satse på at man har rett i sine antagelser.

SVT-DI kan kjøre signalet direkte uten å gå via røret, men så vidt jeg har forstått så er det linjenivå på signal ut fra PhatBass også, så hvis en ikke kjører via røret så faller kanskje hele poenget med en SVT-DI bort?
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg PeterLaustsen » Fre Okt 10, 2008 1:09 pm

HumdinGer skrev:SVT-DI kan kjøre signalet direkte uten å gå via røret, men så vidt jeg har forstått så er det linjenivå på signal ut fra PhatBass også, så hvis en ikke kjører via røret så faller kanskje hele poenget med en SVT-DI bort?



Line Out og DI Out er to ulike type signal...:


- Line Out har høy impedans og jeg ville ha brukt det til å mate en slave-forsterker (eller rack-effekter før en slave).

- DI Out signalet har lav impedans og brukes til å sende signalet til mixeren, da det er laget til "lang-distanse-sending" av dit signal uten det store tapet i motsetning til line-out signalet.
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg HumdinGer » Fre Okt 10, 2008 5:58 pm

PeterLaustsen skrev:Line Out og DI Out er to ulike type signal...:


- Line Out har høy impedans og jeg ville ha brukt det til å mate en slave-forsterker (eller rack-effekter før en slave).

- DI Out signalet har lav impedans og brukes til å sende signalet til mixeren, da det er laget til "lang-distanse-sending" av dit signal uten det store tapet i motsetning til line-out signalet.

Jeg har aldri sett baksiden av en PhatBass (har ikke fått min enda), men av det jeg kan lese om den på nett så har den visstnok både utgang for å bruke den som preamp inn i en effektforsterker (det du kaller line out med høy impedans?) og rec out for å koble rett i mixeren.

Jeg får håpe at den i kombinasjon med Guitar Rig 3 bassamp-simulering gir et så bra resultat at DI-box blir helt overflødig.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg PeterLaustsen » Fre Okt 10, 2008 10:49 pm

HumdinGer skrev:eg får håpe at den i kombinasjon med Guitar Rig 3 bassamp-simulering gir et så bra resultat at DI-box blir helt overflødig.



Hey, bare prøv deg frem... det er kun du som kan avgjøre om du liker sluttproduktet eller ikke... :wink:
Mvh.
Peter Laustsen
Bassist & Musikkpedagog
[url]http://www.peterlaustsen.com[/url]
Brukerens avatar
PeterLaustsen
Superaktiv
 
Innlegg: 224
Registrert: Tir Nov 13, 2007 7:23 pm
Bosted: Bergen, Norge

Innlegg HumdinGer » Fre Okt 10, 2008 11:35 pm

PeterLaustsen skrev:
HumdinGer skrev:eg får håpe at den i kombinasjon med Guitar Rig 3 bassamp-simulering gir et så bra resultat at DI-box blir helt overflødig.

Hey, bare prøv deg frem... det er kun du som kan avgjøre om du liker sluttproduktet eller ikke... :wink:

Så sant som det er sagt :D Skal komme med rapport når det er testet ut. Erfaring fra gitar er at presets på Guitar Rig er nokså ubrukelige til mitt bruk i alle fall, men tar man seg tid og skrur litt og eksperimenterer på egen hånd så kan det bli bra til slutt.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

ForrigeNeste

Gå til Bass

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron