[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Innspilling av trommer til hjemmestudioprosjekt

Innspilling av trommer til hjemmestudioprosjekt

Innspilling av trommer til hjemmestudioprosjekt

Innlegg MagnusB » Tir Nov 10, 2009 4:36 pm

Hei!
Jeg har et hjemmestudio bestående av en iMac med Apogee Duet og Logic Studio. I tillegg har jeg MIDI-klaviatur, et par mikrofoner og masse gitarer og forsterkere. I tillegg har trommisen et vanlig trommesett hjemme hos seg. Bandet skal nå spille inn noen låter, og det meste skal gå greit å spille inn. Problemet er å få spilt inn trommene.

Da jeg bare har to kanaler på lydkortet (som jeg forøvrig er veldig fornøyd med) blir det vanskelig å få micket opp og spilt inn trommesettet ordentlig. Budsjettet er rimelig stramt, så det er ikke aktuelt med innkjøp av nytt lydkort og masse micker eller et dyrt elektronisk trommesett. Har funnet ut noen mulige løsninger:

1) Micke trommesettet med bare to micker. Blir det dårlig?

2) Route 4 mikrofoner inn i mikserbord og videre inn i 2 kanalers innspilling. Er dette mulig?

3) Låne/leie et digitaltrommesett og trigge lyder i f.eks. EZ drummer. Hvor kan vi få leid?

4) Kjøpe et billig (3.000-kroners) digitalt trommesett. Er det for dårlig kvalitet på disse?

5) Kjøre to tagninger med akustiske trommer. F.eks. en med overhead-micker og en med skarp/basstromme oppmicket. Blir det problemer med tighthet/lekkasje her?

6) Cheapo: Spille inn trommer med MIDI-keyboard.

Hva syns dere?
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Innlegg osvald911 » Tir Nov 10, 2009 5:53 pm

Gå for 6.

Eventuelt prøve deg med 2 micker.
Stairway to heaven ble jo mikset med 3 micker, 2 OH å en på dusen, litt bedre utstyr og muligheter men prøv i vei!
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg yhoyland » Tir Nov 10, 2009 6:34 pm

7) Kjøpe et kjempebillig lydkort med flere preamps...! :o Du får mye ok for 3 lapper.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bråtnes » Tir Nov 10, 2009 8:31 pm

8 ) Kjøpe Midi-triggere til de akkustiske trommene. Burde også være mulig for 3000 kr. Også bruke de 2 sporene du har på lydkortet til OH.
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg erlend » Tir Nov 10, 2009 8:51 pm

synes det høres ganske greit ut å bruke 3-5 mikrofoner inn i mikser, videre to kanaler inn i lydkort.

eller kjøpe billig lydkort med flere innganger.
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Innlegg MagnusB » Ons Nov 11, 2009 10:31 am

Er det ikke vanskelig å få like bra lyd i oppmikket akustisk sett som med å trigge f.eks. EZ drummer? Er selvfølgelig bedre om man har bra utstyr hele veien og vet hvordan man skal ratte kontrollene, men MIDI må da være enklere og kjappere?

Hvordan får man de akustiske trommene til å trigge? Hva trengs her?
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Innlegg Bråtnes » Ons Nov 11, 2009 10:38 am

Da trenger du triggere som gjør om slaget på skinnet til et elektronisk signal, som igjen må igjennom en kontrollboks som oversetter alt til midi.
Eksempel på produkter kan være
http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=768
http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=224

Prisen for dette er ca 600,- pr trigger og 2500,- for midi controlleren. Men som sagt bare et eksempel på produktene.
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg goldenGeek2 » Ons Nov 11, 2009 12:40 pm

9 ) Spille inn trommene i et studio som har utstyr til å gjøre det skikkelig.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Fredster » Ons Nov 11, 2009 4:43 pm

Ville kanskje begynt den "rimelige" veien for å se om du kan bli fornøyd..
Midi og EZ Drummer :) låter bra.
EZ Drummer koster vel rundt tusenlappen. Eventuellt SD 2 for noe over det dobbelte... men du vil få mye variasjon om du ønsker det via disse.
Sparer penger, plass og ikke minst få en "følelse" av hvordan man kan jobbe med akustisk osv....

Dette kommer jo selfølgelig helt an på hvor "kristen" man er med trommer naturligvis :shock:
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Kroon » Tor Nov 12, 2009 2:18 am

2) Route 4 mikrofoner inn i mikserbord og videre inn i 2 kanalers innspilling.

Dette blir finfint, forutsatt at trommene låter bra i utgangspunktet og at
trommisen er flink til å spille på de:

1. En god basstrommemikk. Min favoritt er Sennheiser e602.

2. En god skarptrommemikk. Jeg pleier å safe med en Shure SM57.

3-4. Et par kondensatormikker som stereo overheads.

Peis dette inn i en mikser, sett nivåer, panorer overheadene L-R, skru litt
EQ - i hovedsak fjern ting i området 250-750 Hz - og ta opp på 2 spor.

Smell en kompressor-plugin på stereosporet og komprimer ganske hardt
med attack på 30-40 ms og release på 10-20 ms. Ratio rundt 4:1. Hard
knee hvis du har valget.

Dette burde bli bra. Heia minimalisme.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg MagnusB » Fre Nov 13, 2009 12:30 pm

Lurer på om det blir å kjøpe et billig digitalt trommesett. F.eks. dette: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=19444&artno=222499 eller å få leid et for en helg. Noen i Oslo-området som vil leie ut det digitale trommesettet sitt?
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Billig digitalt?

Innlegg 2fast4me » Søn Nov 22, 2009 3:26 pm

Hva som er "billig" varierer med utgangspunktet man har, både økonomisk og spillemessig. Også her gjelder regelen - du får det du betaler for. Dessuten, du er NØDT til å prøve før du kjøper.
Jeg gjorde endel research rundt dette i fjor, siden jeg var på jakt etter et sett jeg kunne benytte i mitt hjemmestudio. Jeg må legge til at jeg i utgangspunktet er gitarist - ikke trommis, men har fusket i faget siden jeg spilte trommer i korpset for 40 år siden.
Skal du ha nogenlunde klassisk "trommefeel" kommer du ikke utenom mesh-heads, særlig på skarpen (...men OBS det er store variasjoner mellom fabrikantene). Prøvde mesteparten fra dyreste Roland (50.000+) til billigste (Medeli). For meg ble det kompromiss. Selv gikk jeg for Roland Vdrum TD-3 (10.000). Selve lydmodulen er ikke allverden, men jeg trigger EZdrummer, så det spiller liten rolle.
Uansett, selv de dyreste kommer aldri til å gi samme spillefeel som vanlige trommer, men digitalsettene er lette å stue bort, bråker lite (naboen) og funker i 80% av tilfellene (glem visper, blasticks m.m.). Bruk stikker av beste kvalitet med lav, slank skulder (bedre flex for å kompensere for harde pads).

Leie? For evt. hvor lang tid hadde det vært aktuelt?
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg 2fast4me » Søn Nov 22, 2009 3:29 pm

Beklager uoppmerksomheten - det var for en helg, ser jeg nå. Da blir spørsmålet, evt. når?
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg MagnusB » Man Nov 23, 2009 12:30 pm

Det kunne vært aktuelt å leie allerede førstkommende helg. Send gjerne sms: 97586944
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Innlegg MagnusB » Tor Des 03, 2009 11:54 am

Da ble det innkjøp av et billig trommesett. Medeli / Big Beat for 3000 kr. Funker som bare det, opg tar ikke for stor plass. Har litt problemer med installering av Superior Drummer, så enn så lenge bruker vi et av de akustiske kittene som ligger inne i Logic Studio. Gjør om dette når det er på tide å mixe.

For å ha et stabilt grunnlag for videre innspilling har vi valgt å kvantisere helt dønn på slag. Er det en en idé å løsne opp litt her, for å få mer schwung, eller bør vi få feelingen på annen måte? Kan jo nevnes at det er snakk om soft rock i Jim Stärk-gata og at det kommer gitarer og elpiano som "myker opp" en del etterhvert.
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Neste

Gå til Trommer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest