[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - akustisk eller digitalt best for nybegynner?

akustisk eller digitalt best for nybegynner?

akustisk eller digitalt best for nybegynner?

Innlegg redshred » Tor Jan 12, 2012 6:27 pm

Hei!

Jeg har en god stund hatt lyst til å begynne med trommer nå, så jeg har begynt å se på alternativene, men trenger hjelp...

spørsmålet er i hovedsak akustisk VS. digitalt trommesett. Noen her som har erfaringer å dele?

digitalt virker veldig praktisk, men ser for meg at akustisk gir en mye bedre følelse, og er generelt fetere.
lydnivået må til tider holdes nede, så jeg lurte på i hvor stor grad det er mulig å dempe et akustisk sett, før det går såpass utover lyden at det bare høres teit ut?
siden jeg er nybegynner må jeg jo øve en del, men hadde håpet på et sett som kan ''vokse med meg'' slik at jeg ikke trenger å gå over til et bedre om 2-3 år

Jeg vil for det meste spille rock og metal, og kommer nok til å jamme mye med venner.

Jeg tenkte å bruke ca 10000 totalt på dette, men er det et billigere men bra alternativ, eller noe verdt en titt noen tusen opp i pris er det bare å foreslå! :D
redshred
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Jan 06, 2012 6:53 pm

Re: akustisk eller digitalt best for nybegynner?

Innlegg Samson » Lør Jan 14, 2012 11:35 am

Hei.

Først ville jeg ha brukt litt penger på en trommelærer. Da får du forhåpentligvis vite hva du må øve på for å bli en dyktig trommis.
Når det gjelder digitale sett, så er de meget bra til å lære seg å spille på. De låter ikke så fett som et akkustisk sett og er heller ikke så gode å spille på, men du hører hva du driver med og du kan øve mange timer for dagen uten å forstyrre naboer og familie. :)
Driver mye undervisning selv og bruker bare digitale sett til nybegynnere. NÅR man har lært seg å spille, så bør man også ha tilgang til et akkustisk sett. Det er stor forskjell på dynamikk på akkustisk og digitalt. Men de første årene, så øver man mest på å flytte hender og føtter og på å holde takten.

Den største forskjellen på digitalt og akkustisk er at et akkustisk trommesett støyer mye og hjelper deg til å få spillingen til å bli tightere. Det hjelper også svært mye på trøkket å ha en Marshall på 11 ved siden av seg på øvingslokalet. Et digitalt sett gir deg et ærlig svar på hvor tight du er - slik som det vil høres ut når du er i studio og du finner ut at det ikke hjelper å spille kraftigere for å få det til å høres bra ut...

Har spillt trommer i over 30 år selv. Bruker digitalt når jeg skal øve inn nye teknikker eller rytmer. Når det begynner å låte, så øver jeg akkustisk. Ville aldri brukt et digitalt sett på en scene eller på øving med band.
Håper dette hjelper deg litt til å velge.
Samson
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tir Jan 03, 2012 5:47 pm

Re: akustisk eller digitalt best for nybegynner?

Innlegg redshred » Man Jan 16, 2012 10:58 am

det hjalp en god del, takk for svar! :D

jeg tenkte å skaffe meg et roland tdk 9 sett, ser ut som et digitalt sett som føles akustiskt (tror jeg), men som du sa, det blir vel aldri det samme...

så det jeg egentlig bør gjøre er å skaffe meg et billigere digitalt sett av lavere kvalitet, og heller satse på et akustisk sett senere?
redshred
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Jan 06, 2012 6:53 pm

Re: akustisk eller digitalt best for nybegynner?

Innlegg Samson » Ons Jan 18, 2012 11:53 am

Roland Tdk 9 er et bra sett. Holdbart og gode lyder, men du kan komme langt med et billigere også. Bare pass på at det er et sett som du kan bruke din egen stortrommepedal på.
Når det gjelder akkustisk, så er ikke ti tusen nok til et bra sett med skikkelige pedaler og gode symbaler. Da blir allt halveis.
Svært mange øvingslokaler stiller med egne trommer og de konsertene du kommer til å spille på i starten vil ha trommesett på scenen som du er nødt til å bruke.
Mitt råd til nye trommiser er å bruke pengene på en god pedal og gode symbaler. De tar du med der du skal spille og du vil ha glede av dem i mange år fremover. Når du tjener penger på musikken, så kjøp deg et skikkelig trommesett. Da har du råd til eget øvingslokale og du kan som oftest bruke ditt eget sett på scenen.
Samson
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tir Jan 03, 2012 5:47 pm


Gå til Trommer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron