[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Elektriske trommer på lavbudsjett?

Elektriske trommer på lavbudsjett?

Elektriske trommer på lavbudsjett?

Innlegg 2fast4me » Tor Nov 13, 2008 9:28 pm

Jeg ønsker å høre om erfaringer dere trommekyndige har ang. de litt mer lavprisede settene (4.000 - 10.000). Selv har jeg nær null peiling på dette siden jeg egentlig er gitarist, men ønsker å fuske litt i faget, til prosjektstudiobruk (når ingen ser meg...).

Settingen er følgende: Benytter idag Toontrack EZdrummer som jeg "editerer" eller legger til egne ting fra keyboardet, noe som jeg ikke synes gir den rette feelen. Antall trommelyder er derfor av underordnet betydning. Derfor har jeg sett på følgende sett:

Roland TD-3KW, Alesis DM5 Pro, samt Yamaha DTXplorer.

Så, kjære trommeguder og -disippler -del deres kunnskap og synspunkter med en stakkars ulærd strengetraktør.....hva er pro og con for valg av disse alternativene?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Dozerbabar » Tor Nov 13, 2008 10:28 pm

Roland-settene både låter og føles bra. Det er plenty av TD-3 og TD-6 seriene ute på bruktmarkedet til rundt 6000 kr, noe som er et meget bra kjøp!

Yamaha-settet har jeg ikke testet, men det Alesis-settet er noe av det verste jeg har vært bori, sorry at jeg sier det :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Mesh vs gummipad

Innlegg 2fast4me » Tor Nov 13, 2008 10:56 pm

Flott - takk for input.

Dette er svært verdifullt - jeg som faktisk trodde at et sett med mesh-trommer (som Alesis settet har) skulle være mer likt et vanlig sett og dermed ha bedre respons og "feel". Men dette er kanskje en (for) billig "look-a-like" der de enkelte komponentene er for dårlige i utgangspunktet.
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Dozerbabar » Fre Nov 14, 2008 2:23 pm

Jeg skal forresten rette meg selv litt, for jeg testet nok ikke selve paddene så grundig. Det var lyden i lydmodulen som fikk meg til å miste all lyst på å spille videre.

Skal du bare bruke midi-informasjonen fra settet så vil nok alle settene funke godt (uten at jeg har testet Yamaha-settet).

Men samtidig er skarp-triggeren på Roland-settene digg å spille på (synes nå jeg).
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Fre Nov 21, 2008 9:38 am

Selve trommelydene tror jeg faktisk er bedre med EZdrummer enn med Roland-modulen. Jeg bruker selv et TD-20 sett fra Roland, og er veldig godt fornøyd med det sånn rent spillemessig, men jeg bruker lydene fra Addictive Drums. Synes jeg mye lettere får skrudd meg til en helt autentisk "feeling" med AD enn med Roland-modulen. Når det er sagt så fungerer nok hi-hat'en best med internlyd fra Roland-modulen. I alle fall i forhold til AD. Vet ikke om EZdrummer har full styring fra Rolandpad'en?

Pad'ene med skinn er etter min mening VELDIG mye bedre å spille på enn "plast"-pad'ene. Hva med å se etter et brukt TD-12? Uansett... Er du ikke trommeslager så er det godt mulig at et TD-6 sett vil funke utmerket. Jeg bruker alltid vanlige slagverk live, så personlig synes jeg overgangen til plastpad'er blir for stor. Ingen problemer der med TD-20 pad'ene :-), men når du ikke har noen slik referanse så er det godt mulig at plastpad'ene faktisk er helt ok. Stikk innom en butikk og test selv.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Beslutningen er tatt - takk for hjelp og innspill!!

Innlegg 2fast4me » Søn Nov 30, 2008 4:13 pm

Prøvde å få tak i brukte TD-12, TD-9 og TD-6, men de selgerne jeg snakket med synes jeg hadde et urealistisk forhold til salsprisen, alder og "wear&tear" faktoren tatt i betraktning.

Derfor ble det et nytt TD-3KW sett til 7.995,-. Dagens utgave har fått mye stødigere stativ (støttebein helt ut på sidene). For meg som ikke er så vant til responsen og spillefeelen fra ekte trommer, så er jeg storfornøyd. Dette funker BRA. Jeg er enig med Dozerbabar at skarpen virkelig er bra. Det at man kan choke cymbalene er jo også helt supert.

Skulle jeg nevne noe negativt så måtte det vel være selve TD-3 modulen, som har altfor mange dårlige og "teite" trommelyder. Tenk om de kunne konsentrert seg om å lage mer vanlige varianter istedet for alle de lydene med urealistiske effekter. Når det er sagt, er det jo fortsatt ikke så farlig for meg som bruker EZdrummer......

Som sagt - takk for deres bidrag!
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Dozerbabar » Søn Nov 30, 2008 4:23 pm

Bare hyggelig. Godt du ble fornøyd :)

Enig i det du sier om trommelydene, men det er jo som sagt ingen issue for deg.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Søn Des 07, 2008 12:59 am

Nei, det er pussig at ikke Roland skal klare å få til bedre trommelyder på modulene sine. TD-20 som jeg bruker er jo toppmodellen, og når selv ikke den er brukbar så kan man jo stille spørsmålstegn ved hva som er årsaken til det.
Uansett... Pad'ene er jo knallbra, og modulen funker utmerket til å trigge lyder på Addictive Drums eller EZ drummer, så det er vel fortsatt det beste elektroniske alternativet jeg vet om pr i dag.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm


Gå til Trommer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron