[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøp av modulærsynth

Kjøp av modulærsynth

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg terjewi » Fre Jul 03, 2009 3:52 pm

WintherStormer bruker mye synthesizers.com og doepfer, og du finner selvsagt lydklipp på hjemmesidene våre, men det er nok ikke så lett å skille mellom hva som er det ene og det andre. Generell kommentar: doepfer er mer hippt og variert, mens synthesizers.com er mer solid og stabilt. VCOene til dotcom er klart bedre enn doepfer, men doepfer har flere filtere å velge blant. Doepfer er minijacker, små knotter og lite format, mens synthesizers.com er store knotter, vanlige jacker og stort format. Jeg liker det store formatet, og har f.eks. en transportabel dotcom kabinett som jeg liker veldig godt. Men at det er vanskelig å velge, det forstår jeg godt. Det blir litt sånn "hva slags musikk lager du?" spørsmål.
http://www.wintherstormer.no/
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg compurhythm » Man Jul 06, 2009 11:37 pm

Har hørt en del av musikken din Terje og jeg må innrømme at det er umulig for meg å høre hva som er hva. Hva brukes for eksempel på Waiting for the next wave? MOTM?

Jeg heller som sagt litt mot Doepfer for tiden på grunn av at jeg kan kombinere eurorackmerker som analogsys, livewire osv. Livewire AFG og Frequensteiner virker jo som kjempemoduler.

Det jeg ser for meg er:

Doepfer 9U portable case
-Hadde kanskje holdt med 6U, men prisforskjellen er ikke så stor og muligheten til å ekspandere er jo kjekt.
Doepfer A-190 Midi Interface
-har allerede en Kenton Pro Solo II, men ønsker at systemet skal være "self contained"
2 eller 3 stk VCO
-Hva med en kombinasjon av Doepfer high end og Livewire AFG? Noen gode/dårlige erfaring med standard-VCOene til Doepfer?
1 stk Ringmodulator
1 stk VCA
Er det nødvendig med flere enn 1?
1 stk noise generator
2-3 stk VCF
-Et glatt 24db filter basert på Moog, et som skriker (kanskje MS20-klonen til Doepfer slik at jeg også får dekket high-passbehovet). Tredjemann er jeg ikke helt sikker på, så det får vente.
2 stk ADSR
-Et til VCF og et til VCA
2 stk LFO
1 stk Slew Limiter

Jeg har lett for å glemme de mer "kjedelige" modulene og trenger litt hjelp der. Hva trenger jeg av multiples? Hva gjør en trigger sequencer? osv. Tips og forslag blir satt pris på.

Sequencer tror jeg at jeg skal vente med, men må vel ha det etterhvert og.
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg terjewi » Tir Jul 07, 2009 10:27 am

compurhythm skrev:Har hørt en del av musikken din Terje og jeg må innrømme at det er umulig for meg å høre hva som er hva. Hva brukes for eksempel på Waiting for the next wave? MOTM?


Det er nok moog :-)

compurhythm skrev:1 stk VCA
Er det nødvendig med flere enn 1?


Ja, du gjør det. Du trenger ca. like mange VCAer som ADSRer, altså 2. Noen gode tips til tankegang finnes her:
http://www.synthesizers.com/custom.html

compurhythm skrev:Jeg har lett for å glemme de mer "kjedelige" modulene og trenger litt hjelp der. Hva trenger jeg av multiples? Hva gjør en trigger sequencer? osv. Tips og forslag blir satt pris på.


Multiples er veldig nødvendig (og billige). Du vil kunne koble samme utgang til flere forskjellige innganger, og da må du ha multiples.
En trigger sequencer er som en vanlig sequencer, man sender kun ut triggere, og kan velge mellom flere forskjellige signaler. Mest aktuell sammen med en CV-sequencer, selv om den også kan brukes alene.
Husk mixere!
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg øiol » Lør Jul 11, 2009 10:12 pm

Skulle gjerne startet med modular men tror dette blir for kostbart. Kan det være et alternativ for meg å bruke Little Phattyen min og satse på Moogerfoogers? Forstår at dette ikke blir helt det samme men har heller ikke lyst til å selge LPen. Er det noen som har erfaringer med dette eller har andre ideer.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg øiol » Lør Aug 01, 2009 10:28 pm

Synes jeg er litt nærmere modular etter at jeg kjøpte en CP251, men er et stykke igjen. Lurer på å starte med å kjøpe et rack og så fylle på etterhvert. Leser at det er snakk om at Phattyen skal få cv/gate etterhvert, men før det så må jeg ha midi/cv-converter. Er det noen som har vært borti Doepfer MCV4? Sikkert ikke det beste, men forholdsvis rimelig til å begynne med.
Har også et spørsmål ang sequenser. Hvordan er det å stemme disse uten fine-tune pot-meter?
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg øiol » Lør Sep 19, 2009 1:05 am

Ja nå har jeg startet min modulare verden. :D Gikk for Analogue Systems. Riktignok bare racket og en vco, men fyller på etterhvert som økonomien tillater det. Gleder meg virkelig til det blir lyd ut av det.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg terjewi » Lør Sep 19, 2009 10:26 am

øiol skrev:Ja nå har jeg startet min modulare verden. :D Gikk for Analogue Systems. Riktignok bare racket og en vco, men fyller på etterhvert som økonomien tillater det. Gleder meg virkelig til det blir lyd ut av det.


Nemlig! Det er det som er så bra med modulære: du kan bygge det ut akkurat når det passer deg (og lommeboken). Du vil også merke at alternativene, mulighetene (og ikke minst kreativiteten) øker eksponensielt etterhvert som du utvider. En økning fra 4 til 5 moduler er ikke "en liten økning", det er som å doble potensialet. Jeg har laget mange gode lyder og musikk basert på 3-4 moduler.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg compurhythm » Man Sep 21, 2009 12:13 am

Øiol: Kongratulerer!

Kommer til å bestille meg en Doepfer P9-kasse og et par moduler denne uken. Gleder meg til å starte! Beistet kommer til å bli en salig blanding av Doepfer, Livewire, Make Noise osv.
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg compurhythm » Tor Okt 01, 2009 6:03 pm

Da har jeg bestilt:

2 x Livewire AFG
1 x Livewire Frequensteiner
1 x Livewire Vulcan Modulator
1 x Livewire Dalek Modulator
1 x Make Noise QMMG

Har også sendt inn en ordre på Doepfer P9-kasse samt en dual VCA, mixer og multiple. Ambivalent å kjenne at lommeboka krymper.

Finnes det steder i Oslo som har greie patchkabler med farger? Eller burde jeg tilkalle Doepfer når det gjelder dette?
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg øiol » Ons Okt 07, 2009 9:49 pm

Har selv lett etter kabler i Oslo uten å finne noe, men jeg har fått tak i kabler hos Stordahl Musikk i Moss.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg compurhythm » Tor Okt 08, 2009 2:28 pm

Hvor mye måtte du punge ut for kabler der da? (lengde/farger?)
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg øiol » Fre Okt 09, 2009 7:07 pm

Betalte vel 30 kr pr stk for kablene. De var i flere farger og var 30 cm lange. Har foresten utvidet systemet med et multimode filter, så nå har jeg 2 moduler :D
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg compurhythm » Ons Okt 14, 2009 3:34 pm

Aha jeg bestilte kabler fra http://www.adinfinitummusic.com/. Man får type 15-20 kabler (avhengig av lengde) for rett under 200-lappen. Ganske rask shipping og. Anbefales.

Nå er modulærkassa på vei fra Tyskland. Som jeg gleder meg!
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Re: Kjøp av modulærsynth

Innlegg øiol » Lør Feb 04, 2012 1:35 am

Stort problem: Modular-racket har nesten ikke plass igjen. Kun 6hp. Hva skal jeg gjøre? :)
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Kjøp av modulærsynth

Innlegg masyst » Søn Feb 05, 2012 7:19 pm

DIY gigakabinett, kommer til å bli bra.
Så kan du casemodde det slik som PC'folka gjør med kabinettene sine; neonlys, plexiglass og fluoriserende kabler :D
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

ForrigeNeste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron