[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøp av modulærsynth

Kjøp av modulærsynth

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Kjøp av modulærsynth

Innlegg compurhythm » Tor Mar 19, 2009 4:10 pm

Hei

Vurderer sterkt å anskaffe meg en modulærsynth og trenger dermed noen tips.

Utifra pris og antall moduler tilgjengelig så har jeg siktet meg inn på Doepfer. Noen som har erfaring med større bestillinger derifra? (fraktkostnader osv) Noen som har erfaring med å bygge egen kasse? Jeg kan se for meg at det blir en del billigere hvis man bygger kassen selv og kun kjøper strømforsyning. Man får vel også kjøpt rackdeler som man enkelt kan feste i de hjemmebygde kassene? Er det best å bestille et helt system med en gang eller starte opp med noe så enkelt for så å ekspandere?

Har såvidt fått testet ut noen systemer, men er fortsatt ganske blank på dette emnet så kom gjerne med idiot-forklaringer om hvordan man bør starte opp.

Jeg ser for meg et ganske basis system i starten, men med mulighet for å tilføye mer spesielle moduler senere.
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg masyst » Tor Mar 19, 2009 10:33 pm

Modularsynth høres spennende ut,
har selv ambisjoner om å bygge meg en etterhvert.

Når det gjelder Doepfer, så har jo de en pakke som heter A-100, som er et basic system.
Den kan fåes i tre forskjellige konfgigurasjoner og kan (som jo er så godt som hele poenget med modularsynther) bygges på etter behov og ønske.
Titt litt rundt på Doepfers hjemmeside for litt bedre innblikk http://www.doepfer.de/home_e.htm
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg compurhythm » Fre Mar 20, 2009 11:23 am

masyst skrev:Modularsynth høres spennende ut,
har selv ambisjoner om å bygge meg en etterhvert.

Når det gjelder Doepfer, så har jo de en pakke som heter A-100, som er et basic system.
Den kan fåes i tre forskjellige konfgigurasjoner og kan (som jo er så godt som hele poenget med modularsynther) bygges på etter behov og ønske.
Titt litt rundt på Doepfers hjemmeside for litt bedre innblikk http://www.doepfer.de/home_e.htm


Ja er klar over dette. Fant også ut at det ligger en DIY-pakke på sidene til Doepfer. I den får du alt du trenger for å bygge et eget kabinett. Inkludert byggetips!
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Re: Kjøp av modulærsynth

Innlegg terjewi » Lør Mar 28, 2009 12:00 am

compurhythm skrev:Vurderer sterkt å anskaffe meg en modulærsynth og trenger dermed noen tips.


Velkommen til de store dybder :-)
Det finnes vel snart noen gigabytes med tips og hint om dette emnet, se f.eks. electro-music.com, eller vintagesynth.com (forumet), eller www.emportal.info og mange andre steder. http://www.modularsynth.com/ er vel et obligatorisk startpunkt, og ellers har de aller fleste kommersielle modulsynthfirmaene sine egne gode hjemmesider, og er villige til å hjelpe til med selvbygging, konfigurering, svare på spørsmål og i det hele tatt. Mange hyggelig mennesker som driver med dette :-)
Doepfer er greit å starte med. Billig, enkelt og smått, men faktisk ok, og de har størst utvalg av moduler (slik at det er lett å gå seg vill).
Bygge gjerne kasse/kabinett selv, eller sett alt inn i 19" rack, men bruk helst fabrikatens strømforsyning og strømdistribusjonskort hvis du er nybegynner.
Ikke kjøp de mest eksotiske modulene først; begynne med noe som er kjent. Sjekk standard-konfigureringene og lær av dem. Siden dette er moduler, øker variasjonene og kaos eksponensielt med antallet moduler, og har man noen få standardmoduler, holder det med 1-2 litt odde moduler før man er langt ute på viddene rent lydlig. Og det er jo kult!
Arbeidsveien Lydkilde -> filter -> forsterker, med modufikasjonsmoduler, mixere og multiples (koblingspaneler) hivd inn er en bra start.
Mange fabrikanter (nye og gamle) har laget "bruksanvisninger" og tips og hint for bruk av modulærsynther, og de er også gode å ha når man begynner med dette. Gode pekere til dette finnes på modularsynth.com
Lykke til!
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg Ole Henrik » Man Apr 13, 2009 5:50 pm

Sound on Sound har en fin artikkel i siste nummer; "Modulærsynth for nybegynnere" eller noe slikt. Bra gjennomgang av hva som finnes av systemer på markedet osv.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Ons Mai 06, 2009 11:56 pm

Jeg har et Doepfer A-100 system som nå dekker 12U i racket + MAQ/3 sequenseren. Dette er moduler jeg kan anbefale på det varmeste. Det meste har jeg bestilt direkte fra Doepfer, og de trekker fra tysk mva når de sender ut av EU. Fraktkostnadene er nokså nøktern. Etter bestilling får jeg tilsendt en invoice med oversikt og totalt beløp som jeg overfører til deres bankkonto. Modulene sendes så snart pengene er registrert på deres konto. Har aldri hatt noen problemer med dette.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg masyst » Tor Mai 07, 2009 4:15 pm

Hvordan synes du MAQ16/3 er å bruke?
Har vurdert å få meg en slik til å sequence noen av racksynthene mine.
Vet du om man kan sende Sys-Ex til en synth med den?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg HumdinGer » Tir Mai 12, 2009 12:37 am

masyst skrev:Hvordan synes du MAQ16/3 er å bruke?
Har vurdert å få meg en slik til å sequence noen av racksynthene mine.
Vet du om man kan sende Sys-Ex til en synth med den?

Det med sys-ex tror jeg ikke er greia til MAQ, men den er meget grei å bruke. Aller tøffest synes jeg den er til å styre f.eks. filter og resonans, men det er utrolig hvordan man kan få en plutselig uventet tøff bassgang med bare å skru på MAQ'en og la den styre tonehøyde. Eller begge deler... Det fine med modulærsystemer er at det meste kan styre det meste. Man får stadig nye ideer til hva man kan bruke ting til.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg øiol » Tir Mai 26, 2009 11:26 pm

Hvor mye grunker må man ut med for å starte med et system. Drømmen er der men så var det det med pengene da.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg masyst » Ons Mai 27, 2009 7:57 am

For et Doepfer basis-sett (A100 basis 1/2) må du ut med 16-1700 Euro.
Ettersom jeg har hørt er Doepfer et veldig greit sted å begynne, har mange bra moduler og er vel egentlig de rimeligste.

Dersom du ønsker noe litt mer high-end har Synthesizers.com et entry-system, som funker som et abbonement der du betaler 120$ i måneden også mottar du en ny modul hver måned i 12 måneder. Total kostnad blir 1440$ frakt inkludert, men systemet er mindre enn Doepfer.
Fordelen med dette er at du får tid til å eksperimentere med hver enkelt modul og lærer deg skikkelig ossen den funker.
I tillegg er det rom for fremtidige ekspansjoner av modularen, noe som jo nesten er halve vitsen med modularsynth.

Dersom du har tid, kunnskap og lyst er det jo også en mulighet å bygge seg en egen modularsynth. Men regn ikke med at dette blir billigere enn å kjøpe ferdige moduler.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg compurhythm » Man Jun 01, 2009 10:17 pm

masyst skrev:For et Doepfer basis-sett (A100 basis 1/2) må du ut med 16-1700 Euro.
Ettersom jeg har hørt er Doepfer et veldig greit sted å begynne, har mange bra moduler og er vel egentlig de rimeligste.

Dersom du ønsker noe litt mer high-end har Synthesizers.com et entry-system, som funker som et abbonement der du betaler 120$ i måneden også mottar du en ny modul hver måned i 12 måneder. Total kostnad blir 1440$ frakt inkludert, men systemet er mindre enn Doepfer.
Fordelen med dette er at du får tid til å eksperimentere med hver enkelt modul og lærer deg skikkelig ossen den funker.
I tillegg er det rom for fremtidige ekspansjoner av modularen, noe som jo nesten er halve vitsen med modularsynth.

Dersom du har tid, kunnskap og lyst er det jo også en mulighet å bygge seg en egen modularsynth. Men regn ikke med at dette blir billigere enn å kjøpe ferdige moduler.


Problemet med dotcom er at jeg finner formatet (formen på kassa f.eks) lite passende for transport og livebruk. Derfor er den portable størrelsen til Doepfer ganske så fin. Jeg har store planer om å bruke systemet live. Jeg føler også at dotcom er litt mer bread & butter-sounds mens Doepfer har en del mer "villere" moduler?
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg masyst » Man Jun 01, 2009 10:33 pm

Det er mulig du har rett i det at Doepfer har mer aggresivt sound.
Jeg kan ikke gi deg noen personlige råd, ettersom jeg aldri har sammenliknet dem.
Jeg fant dog etter litt googling en test på de forskjellige modularene som du kan titte litt på. http://www.innovativesynthesis.com/comparison-of-current-modular-synths-%E2%80%93-part-1/
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg kjellg » Tir Jun 02, 2009 12:09 pm

compurhythm skrev:
masyst skrev:For et Doepfer basis-sett (A100 basis 1/2) må du ut med 16-1700 Euro.
Ettersom jeg har hørt er Doepfer et veldig greit sted å begynne, har mange bra moduler og er vel egentlig de rimeligste.

Dersom du ønsker noe litt mer high-end har Synthesizers.com et entry-system, som funker som et abbonement der du betaler 120$ i måneden også mottar du en ny modul hver måned i 12 måneder. Total kostnad blir 1440$ frakt inkludert, men systemet er mindre enn Doepfer.
Fordelen med dette er at du får tid til å eksperimentere med hver enkelt modul og lærer deg skikkelig ossen den funker.
I tillegg er det rom for fremtidige ekspansjoner av modularen, noe som jo nesten er halve vitsen med modularsynth.

Dersom du har tid, kunnskap og lyst er det jo også en mulighet å bygge seg en egen modularsynth. Men regn ikke med at dette blir billigere enn å kjøpe ferdige moduler.


Problemet med dotcom er at jeg finner formatet (formen på kassa f.eks) lite passende for transport og livebruk. Derfor er den portable størrelsen til Doepfer ganske så fin. Jeg har store planer om å bruke systemet live. Jeg føler også at dotcom er litt mer bread & butter-sounds mens Doepfer har en del mer "villere" moduler?


Har du sjekket de transportable utgavene fra dotcom?
http://www.synthesizers.com/cabinets.html
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge

Innlegg compurhythm » Tir Jun 02, 2009 3:49 pm

kjellg skrev:Har du sjekket de transportable utgavene fra dotcom?
http://www.synthesizers.com/cabinets.html


Ja har sett en del på de og må si at jeg blir litt forelska. Er det noen som har erfaring med både dotcom og doepfer som kan gi en liten sammenligning? Noen som vil prøve å dra meg i en av retningene?
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg compurhythm » Fre Jul 03, 2009 1:18 pm

Jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg helt om det blir dotcom eller doepfer, men heller for tiden mot doepfer (for noen uker siden var det omvendt). Det jeg er på utkikk etter er demoer av doepfer med musikalsk innhold. Jeg har søkt mye, men det virker som de fleste med modulærsynther (spesielt Doepfer) er mest interessert i å vise modulenes ytterpunkter og lage sci-fi-effekter enn "musikk". Jeg er veldig glad i støymusikk, men liker å høre flere sider av samme synth. Er det noen her med Doepfersystem som har lyst/kan gi en demo av tradisjonell type? Gjerne noe ala Giorgio Moroder, Klaus Schulze, DAF (snappy bass generelt), Kraftwerk osv.
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron