[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg masyst » Tir Jun 01, 2010 9:09 pm

Hehe, idag ville man jo bare tatt en tuner og jukset seg til perfekt stemming.
Respekt til de som klarer å tune den live...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg øiol » Ons Jun 02, 2010 9:11 pm

masyst skrev:Hehe, idag ville man jo bare tatt en tuner og jukset seg til perfekt stemming.
Respekt til de som klarer å tune den live...

Det spørs om jeg fortjente respekten :lol: Dette var på begynnelsen av 80-tallet og gitaristen hadde en tuner som jeg prøvde. Dårlige greier til synth. Bare du skrudde litt på filter så forandret den seg. Brukte heller Hammondorgelet til å stemme etter. Tonehjulet holder tuningen samme hvordan det behandles.
Hadde også en Jupiter 4 på samme tid. Der var det ikke bare de 4 stemmene som måtte tunes, men oktavene på hver stemme strakk eller krympet etterhvert. Måtte inn i synthen og finne riktige pot-meter for å fikse dette. Men fikset dette også uten andre hjelpemidler enn en annen synth. Men den var utrolig for sin tid for oss vanlige tullinger. Betalte over 20000,- for den i 81. En hel formue for meg
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg Jetboy » Tor Jun 03, 2010 12:35 pm

Jeg vil si den stadig er litt utrolig, spesielt med det nye midi-kittet, Io.

Det er ikke mange 70-talls maskiner hvor du har full CC-kontroll.

Man kan forøvrig nå også redigere lagrede patcher og via midi følger det med en ekstra LFO.

VCOen er ganske sint, mye power i den.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg Robbins » Tir Jan 11, 2011 1:01 pm

Om noen produsenter skulle ta seg tid og investeringen i å gjenopplive en gammel klassiker, så ville det vært en forbedret og modernisert utgave.
Moog har vært flinke med Minimoog Voyager og Oberheim med sin nye SEM. DSI med sin Prophet 08 er vel ikke en gjenoppliving, det er en helt annen synth, som ikke låter like bra som Prophet 5 om du spør meg.

Jeg kunne tenke meg en ny Yamaha FM synth. Har skaffet meg Yamaha DX 7II FD med grey matter E!. Er varm i trøya med programmeringen heldigvis,
men ser for meg at den hadde væt bedre med knapper og knotter som en analog synth slik at man slipper alle undermenyer i et lite display.

Følgende forbedringer:
Knapper og knotter for alle funksjoner.
SIne, tri. saw, square + egene bølgeformer i operators.
Bedre polyfoni,
Flere effekter som chorus og reverb, phaser, flanger, delay.
Carrier Detune knott.
Flere filter typer.
USB-tilkobling med integrasjon med DAW.

Drømt om dette en stund. FM gir så mange muligheter! Det er bare synd at Yamaha pakker inn syntene i en kasse med minst mulig knapper, knotter og minst mulig display. :/

edit: ble revet med.
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg masyst » Tir Jan 11, 2011 5:59 pm

Fort gjort å bli revet med...
Det burde kunne la seg gjøre uten å få det altfor dyrt, endal VA's har jo dedikerte knapper for alt og å bygge en ny FM-synth er vel ikke akkurat rocket-science for Yamaha.
Opp gjennom tidene har de jo "oppgradert" FM-synthesen; SY77, SY99, FS1r.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg Robbins » Tir Jan 11, 2011 8:23 pm

masyst skrev:Fort gjort å bli revet med...
Det burde kunne la seg gjøre uten å få det altfor dyrt, endal VA's har jo dedikerte knapper for alt og å bygge en ny FM-synth er vel ikke akkurat rocket-science for Yamaha.
Opp gjennom tidene har de jo "oppgradert" FM-synthesen; SY77, SY99, FS1r.


Kunne tenkt meg at panelet besto av 6 rader (fra venstre) hvor du hadde hver operator med sine knapper og knotter inklusiv EG, waveform, coarse, ratio, output level keyboard level scaling, egen LFO med waveform og ratio og ARP med speed up down up/down, med andre ord alt som har med hver individuelle operator å gjøre, osv. pr. rad.
På Rad nr 7: egen algoritme seksjon hvor du selv kan velge algoritme, feedback nivå, operator sync osv. Plus en filter seksjon med Filter ADSR. Og effekt seksjon.
Dette kunne vært gjort ved å ha høy tetthet mellom knotter og knapper fordi siden alt er på rad, så trengs det bare beskrivelse for knappen eller knotten fra toppen.
Vil tippe en størrelse tilsvarende Andromeda. Om man legger til de funksjonene som mangler. LFO, Mod matrix, velocity, aftertouch parametre osv.
Justerbart panel, som Waldorf Wave, Minimoog og Radias har. Mod hjul

VIlle vært perfekt. Men det kommer sikkert aldri til å skje. Har en stygg følelse av det.

Har en SY-77 den er ganske mye bedre enn DX7, men den er betraktelig mer langtekkelig å programmere, liker derfor DX7 bedre.
FS1R skal vist være enda verre å programmere om jeg forstår folk riktig.
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg HumdinGer » Ons Jan 12, 2011 12:17 am

Jeg vet jeg har mast mye om memorymoog her i forumet, men det hadde jo vært fantastisk om de kunne ha kommet med en moderne memorymoog som faktisk virket stabilt. Med tanke på at LAMM-oppgradering fort kommer opp imot 40.000,- medregnet frakt frem og tilbake, samt at selve synthen på bruktmarkedet sjeldent dukker opp under 30.000,- uten oppgradering, så burde det absolutt være et marked for en ny memorymoog.

Ellers så hadde jeg strukket meg langt for et nytt komplett System 700 fra Roland...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg ruseim » Fre Jan 14, 2011 3:42 pm

Robbins skrev:
masyst skrev:Fort gjort å bli revet med...
Det burde kunne la seg gjøre uten å få det altfor dyrt, endal VA's har jo dedikerte knapper for alt og å bygge en ny FM-synth er vel ikke akkurat rocket-science for Yamaha.
Opp gjennom tidene har de jo "oppgradert" FM-synthesen; SY77, SY99, FS1r.


Kunne tenkt meg at panelet besto av 6 rader (fra venstre) hvor du hadde hver operator med sine knapper og knotter inklusiv EG, waveform, coarse, ratio, output level keyboard level scaling, egen LFO med waveform og ratio og ARP med speed up down up/down, med andre ord alt som har med hver individuelle operator å gjøre, osv. pr. rad.
På Rad nr 7: egen algoritme seksjon hvor du selv kan velge algoritme, feedback nivå, operator sync osv. Plus en filter seksjon med Filter ADSR. Og effekt seksjon.
Dette kunne vært gjort ved å ha høy tetthet mellom knotter og knapper fordi siden alt er på rad, så trengs det bare beskrivelse for knappen eller knotten fra toppen.
Vil tippe en størrelse tilsvarende Andromeda. Om man legger til de funksjonene som mangler. LFO, Mod matrix, velocity, aftertouch parametre osv.
Justerbart panel, som Waldorf Wave, Minimoog og Radias har. Mod hjul

VIlle vært perfekt. Men det kommer sikkert aldri til å skje. Har en stygg følelse av det.

Har en SY-77 den er ganske mye bedre enn DX7, men den er betraktelig mer langtekkelig å programmere, liker derfor DX7 bedre.
FS1R skal vist være enda verre å programmere om jeg forstår folk riktig.


Det finnes en DX programmerer. Jellinghaus DX programmer. Forholdsvis dyr er den også. http://matrixsynth.blogspot.com/2008/01 ... ammer.html
Vet ikke om det finnes noen i Norge. Det ble kun laget 25 av den.
Høyoppløst bilde av den er det her
http://www.teaser.fr/~amajorel/jellingh ... arker1.jpg

Av den klassiske DX serien var det vel DX1 som var nærmest et brukbart brukergrensesnitt.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg Robbins » Fre Jan 14, 2011 5:49 pm

ruseim skrev:
Robbins skrev:
masyst skrev:Fort gjort å bli revet med...
Det burde kunne la seg gjøre uten å få det altfor dyrt, endal VA's har jo dedikerte knapper for alt og å bygge en ny FM-synth er vel ikke akkurat rocket-science for Yamaha.
Opp gjennom tidene har de jo "oppgradert" FM-synthesen; SY77, SY99, FS1r.


Kunne tenkt meg at panelet besto av 6 rader (fra venstre) hvor du hadde hver operator med sine knapper og knotter inklusiv EG, waveform, coarse, ratio, output level keyboard level scaling, egen LFO med waveform og ratio og ARP med speed up down up/down, med andre ord alt som har med hver individuelle operator å gjøre, osv. pr. rad.
På Rad nr 7: egen algoritme seksjon hvor du selv kan velge algoritme, feedback nivå, operator sync osv. Plus en filter seksjon med Filter ADSR. Og effekt seksjon.
Dette kunne vært gjort ved å ha høy tetthet mellom knotter og knapper fordi siden alt er på rad, så trengs det bare beskrivelse for knappen eller knotten fra toppen.
Vil tippe en størrelse tilsvarende Andromeda. Om man legger til de funksjonene som mangler. LFO, Mod matrix, velocity, aftertouch parametre osv.
Justerbart panel, som Waldorf Wave, Minimoog og Radias har. Mod hjul

VIlle vært perfekt. Men det kommer sikkert aldri til å skje. Har en stygg følelse av det.

Har en SY-77 den er ganske mye bedre enn DX7, men den er betraktelig mer langtekkelig å programmere, liker derfor DX7 bedre.
FS1R skal vist være enda verre å programmere om jeg forstår folk riktig.



Det finnes en DX programmerer. Jellinghaus DX programmer. Forholdsvis dyr er den også. http://matrixsynth.blogspot.com/2008/01 ... ammer.html
Vet ikke om det finnes noen i Norge. Det ble kun laget 25 av den.
Høyoppløst bilde av den er det her
http://www.teaser.fr/~amajorel/jellingh ... arker1.jpg

Av den klassiske DX serien var det vel DX1 som var nærmest et brukbart brukergrensesnitt.


Det ligner noe av det jeg snakker om. I dag hadde man fint klart å lage det mer kompakt. Blir nok til at jeg må drømme videre. For se hva Yamaha bringer frem på NAMM. Virker som de har fjernet S03 fra hjemmesidene sine.
Kanskje noe nytt og bra kommer? :)
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg masyst » Fre Jan 14, 2011 8:13 pm

Nå har du ihvertfall fått ideer til et DIY-prosjekt... :P
Bare å sette igang!
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg Robbins » Fre Jan 14, 2011 8:55 pm

masyst skrev:Nå har du ihvertfall fått ideer til et DIY-prosjekt... :P
Bare å sette igang!


Vet ikke så mye om elektronik og DIY, men tror det for det meste er analogt (korriger meg om jeg tar feil). Analog 6 Operator FM synth med minimum 16 stemmer. Høres ut som et monster. Et dyrt monster. hehe :)
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg ruseim » Fre Jan 14, 2011 11:41 pm

Robbins skrev:
masyst skrev:Nå har du ihvertfall fått ideer til et DIY-prosjekt... :P
Bare å sette igang!


Vet ikke så mye om elektronik og DIY, men tror det for det meste er analogt (korriger meg om jeg tar feil). Analog 6 Operator FM synth med minimum 16 stemmer. Høres ut som et monster. Et dyrt monster. hehe :)


Jellinghaus DX-Programmer er en midikontroller. Den sender sys-ex koder fra hver bryter og potmeter. Så siden DX serien kan redigeres via sys-ex så kan du jo bruke en hvilken som helst programmerbar midikontroller med nok knapper som kan assignes til den ønskede funksjon. Dette fikses jo fra software, så da bør en midikontroller kunne gjøre det. F.eks. Doepfer Drehbank http://www.doepfer.de/db.htm Den har gått ut, men er sikkert mulig å få tak i brukt.

Lexcion lagde en editor for LXP1/5 på slutten av 80 tallet. Den het MRC. Den hadde DX mode som skulle gjøre FM programmering enklere.
Ellers kan sikkert Behringer BCR2000 gjøre nytta. Må bare ta bryet med programmeringen av riktige sys-ex koder ved første gangs bruk.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg Robbins » Man Jan 24, 2011 10:35 pm

ruseim skrev:
Robbins skrev:
masyst skrev:Nå har du ihvertfall fått ideer til et DIY-prosjekt... :P
Bare å sette igang!


Vet ikke så mye om elektronik og DIY, men tror det for det meste er analogt (korriger meg om jeg tar feil). Analog 6 Operator FM synth med minimum 16 stemmer. Høres ut som et monster. Et dyrt monster. hehe :)


Jellinghaus DX-Programmer er en midikontroller. Den sender sys-ex koder fra hver bryter og potmeter. Så siden DX serien kan redigeres via sys-ex så kan du jo bruke en hvilken som helst programmerbar midikontroller med nok knapper som kan assignes til den ønskede funksjon. Dette fikses jo fra software, så da bør en midikontroller kunne gjøre det. F.eks. Doepfer Drehbank http://www.doepfer.de/db.htm Den har gått ut, men er sikkert mulig å få tak i brukt.

Lexcion lagde en editor for LXP1/5 på slutten av 80 tallet. Den het MRC. Den hadde DX mode som skulle gjøre FM programmering enklere.
Ellers kan sikkert Behringer BCR2000 gjøre nytta. Må bare ta bryet med programmeringen av riktige sys-ex koder ved første gangs bruk.


Gode tips dette her. :)

Nå endret de planene seg da jeg har solgt alt Musikkutstyret mitt nylig til fordel for en Korg Kronos. Kronos har en Synth engine som heter MOD-7 som er en ren FM synth, som faktisk
er kompatibel med patcher fra DX7, pluss at den kan mye mye mer. Er også lett å programmere ved hjelp av touch display, knapper sliders og knotter fra panelet. :)
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Er det noe gammelt du ønsker deg på nytt?

Innlegg toraabe » Lør Feb 11, 2012 11:02 pm

Ser man på denne videoen her http://www.youtube.com/watch?v=Tj7zKp7c ... re=related så vekker det gamle minner..

Uansett skal man lage 80 talls musikk så trenger en utstyret også ....
Linn'en fikk jeg tilbud for for endel år siden, men takket dessverre nei...
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Forrige

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron