[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Den store envelope-diskusjonen

Den store envelope-diskusjonen

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Den store envelope-diskusjonen

Innlegg Jetboy » Tir Mai 12, 2009 5:01 pm

ADSR, Multistage, analoge, digitale, snappy attack, ujevn sustain, time variants osv osv.. Flere enn meg som er klar for litt skikkelig snakk?

Først ut: Hva tenker dere om punchy bass? Hvilke erfaringer har dere med hvilke maskiner?
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg HumdinGer » Fre Mai 15, 2009 12:43 am

Ahhh... Punchy bass. I synthverdenen har jeg noen klare favoritter der. De selvsakte gamle kjenningene der er jo f.eks. minimoog og Prophet 5 som sjeldent skuffer. En ikke fullt så selvsakt favoritt er faktisk Rolands Jupiter 6. Denne har en skikkelig punchy attack, og kjøres den unisont har den en vanvittig fet bass som få synther hamler opp med. MKS-80, den såkalte Super Jupiter, er også fet i så måte. Jupiter 8 er ikke i nærheten, bare for å ha det nevnt, men den er jo rimelig god til andre ting da :D
Når vi først er inne på Roland så har modulærsystemet 100M en meget god attack. Ikke ulik MKS-80 i lyden. Dette er i alle fall mine favoritter i henhold til punchy bass.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Jetboy » Man Mai 18, 2009 5:47 pm

Det anledning billig MKS-80 med programmer på Ebay hørte jeg på den del samples og må bare si meg enig med JP6/MKS-80. Prophet 5 og Minimoog er jo også klassiskere, men prismessig er de vel litt over det de fleste av oss vil betale for en bassmaskin ? :)

Kjøpte akkurat en Roland JU-2 og den har veldig mye punch i bassen. Her er det jo treige software envelopes som egentlig ikke skal gi denne effekten. Hva annet en rask attack er hemmeligheten?
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg FinnArild » Man Mai 18, 2009 7:06 pm

Jetboy skrev:Hva annet en rask attack er hemmeligheten?
Envelope på cutoff f.eks :) - envelope er da ikke bare volum!

Envelope er forresten en av grunnene til at Absynth er min favoritt!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Jetboy » Man Mai 18, 2009 10:10 pm

FinnArild skrev:
Jetboy skrev:Hva annet en rask attack er hemmeligheten?
Envelope på cutoff f.eks :) - envelope er da ikke bare volum!

Envelope er forresten en av grunnene til at Absynth er min favoritt!


Jada, det blir jo alltid env på filteret på mine lyder. Men det er vel fremdeles rask attack som går for å være trikset?

Tingen er at min nyinnkjøpte Juno-2 på ingen måte har raske envelopes, men den puncher rimelig hardt likevel.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg waveterm » Tor Jun 17, 2010 2:45 pm

Memorymoog har skikkelig snapp og punch i bassen-en super synth.
waveterm
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Fre Okt 31, 2008 4:40 pm
Bosted: Bærum

Innlegg bjornviggo » Fre Jun 18, 2010 8:47 am

Minimoog er vel min favoritt (eller...veldig manges favoritt). Den har vel veldig rask envelope, stemmer ikke det? Og når det gjelder lyden, i operation-manualen til minimoog er det en preset som bare heter "Bass-guitar". Den syntes jeg faktisk funker knall og den har jeg brukt en del uten å forandre noe særlig på lyden. Den har litt tre-aktig karakter. Og det er vel pga av den har mest av osc1 med sinus - 32 fot og litt av osc2 med trekant - 16 fot.

Noen som har god greie på bass skruing på synth? Jeg syntes det er veldig vanskelig å skru en bass lyd som funker like godt i en miks som en vanlig bassgitar gjør right-of-the-bat.

Jeg har også en Prophet 5. Den syntes jeg det er vanskelig å få en skikkelig god bass lyd på. Det blir til at jeg hele tiden syntes det låter puslete i forhold til minimoogen. Og hvor punchy er egentlig envelopene til P5,en?
bjornviggo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Fre Sep 28, 2007 4:58 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Fre Jul 02, 2010 11:09 am

bjornviggo skrev:
Noen som har god greie på bass skruing på synth? Jeg syntes det er veldig vanskelig å skru en bass lyd som funker like godt i en miks som en vanlig bassgitar gjør right-of-the-bat.

Jeg har også en Prophet 5. Den syntes jeg det er vanskelig å få en skikkelig god bass lyd på. Det blir til at jeg hele tiden syntes det låter puslete i forhold til minimoogen. Og hvor punchy er egentlig envelopene til P5,en?


For det første tror jeg ikke envelopene til P5 er så ille, men Sequential følte behov for å lage en bass-synth, Pro One.

Basslyd ja.. Personlig bruker jeg ofte en ekstremt kort decay på filteret for å få litt trøkk. Mener å huske at når du gjør dette på minimoog kan det ta litt karakter av "slag", f.eks som bassen i P.Y.T. Evt er det superfint å ha en (synkronisert til tempo) LFO på filteret, gir fin effekt.

Det kan være fint å legge litt key follow på filteret for å unngå uønskede frekvenser om du går litt opp i tone.

Bass med svak sync-effekt sitter ofte godt i en miks og har litt karakter av "ekte" bass, men i all hovedsak er det instrumentet som avgjør hvor mye som må legges til /tas bort. Skjelden jeg gjør noe med JP8-bassene, for å si det slik. Sitter som et skudd. Mulig jeg komprimerer litt for å høyne nivåene, det er alt.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron