[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Anbefalinger på digitalpiano <10 000

Anbefalinger på digitalpiano <10 000

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Anbefalinger på digitalpiano <10 000

Innlegg ProgHead » Lør Mai 30, 2009 8:29 pm

Jeg tenker på å anskaffe meg et digitalpiono for å ha litt mer å leike med enn gitarene mine ;).

For å gå over til å være litt seriøs da... Jeg er ikke spesielt rik, så noe særlig over 10 lapper kan jeg ikke gå. Samtidig er jeg ganske kresen av meg, så jeg tror ikke dette blir helt lett...

Noen som har peiling på hva jeg burde sjekke ut, evt prøve å prute på? Jeg er sterkt audiofil, så relativt høye lydkrav. Jeg vil ikke ha et "hundretalls" knapper, men litt mer enn bare helt basice funksjoner absolutt. USB-tilkobling til PC eller noe lignende burde jeg ha.

Jeg har fordommer mot Casio.... Minner meg om billig plast.... Hørt at Yamaha har noe greier, og de pleier jo å levere skipelige saker. Elelr hva med Korg, Roland? Ser technics har laget noe også, selv om jeg kun kjenner de for platespillere and the like...

Ikke noe superavansert, men heller ikke noe nedstrippa.

Var kanskje ikke så mye å forholde seg til her, men jeg får unnskylde meg med at gitar er min greie.
ProgHead
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Mai 30, 2009 8:15 pm
Bosted: Bærum

Innlegg FinnArild » Lør Mai 30, 2009 8:59 pm

Hva med å kjøpe et midi-keyboard f.eks m-audio keystation 88es - koble den til PCen og kjøpe noen softsynther? Da kan du til og med laste ned mye freeware - mye morro for lite penger og veldig ekspanderbart.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg øiol » Lør Mai 30, 2009 10:14 pm

Jeg ville ha satset på et Roland piano. Har selv hatt RD 700sx som jeg var veldig fornøyd med. Tenker du får tak i et til omlag til den prisen om du er heldig at et er til salgs. Jeg solgte mitt kun pga vekt og kjøpte et Roland FP4. Dette var jeg også fornøyd med lydmessig og vekten var lavere. Dette får du nytt for under 10 lapper. Byttet ut dette også med en Clavia NordStage Compact. Litt dyrere, men utrolig brukervennlig. Roland RD300gx er også et veldig godt alternativ. Dette ligger vel litt over 10 tror jeg. Sjekk litt rundt omkring. Fordelen med sx og gx er at de også har mange ekstra lyder. Mange forskjellige meninger om piano rundt omkring, så hvis du har muligheter til å prøve de forskjellige så bør du gjøre dette først.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg HumdinGer » Søn Mai 31, 2009 3:35 pm

Jeg tror jeg har litt av samme ståsted som deg. Er ingen pianist, men må ha det til å låte bra når jeg først skal ha pianolyder på noe. Jeg valgte Native Instruments sine pianosamplinger. Greia er at du kjøper et godt lydkort med ekstrem lav latency og et usb-keyboard som du synes er ok å spille på. Alt dette kommer totalt på under 10.000,- og låter garantert bedre enn det du måtte finne av digitalpiano til samme prisen. Trenger du ikke å drasse det med på spillejobb i tide og utide mener jeg dette må være den absolutt beste løsningen.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg jarle_bornes » Lør Jun 06, 2009 10:32 pm

Støtter forslaget om et usb keyboard og noen svære pianosampels på pc/mac dersom det er lyden du er kresen på. Veldig mye bra på markedet.

For en pianist er det noe anderledes. Vi er nok mye mer kresne på anslag, tangenter, lyd osv. som en samlet opplevelse som skal fungere sammen som et instrument.
jarle_bornes
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 9:40 pm
Bosted: Søgne

Innlegg keyboardwizard » Tir Jun 09, 2009 11:18 am

Kurzweil? :)
tror kanskje dette er veien å gå for deg som er audiofil!

Etter min smak bedre pianolyd enn Korg/roland.
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg øiol » Tir Jun 09, 2009 9:38 pm

Artig med sånne diskusjoner. De blir aldri ferdige. De pågår i årevis. Søker på Harmony Central og Music Player for å finne ut hva som er best når jeg skal kjøpe noe nytt, men får egentlig aldri noe svar. Det eneste som hjelper er vel å teste selv før du kjøper. Etter en tid så kommer det noe nytt og det begynner å klø igjen. Da er det bare å prøve å finne en unskyldning overfor regjeringa :evil: slik at du rettferdiggjør den nye "investeringa" :D. Her må man være kreativ. Noen som kjenner seg igjen?
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg Trallala » Ons Jun 10, 2009 12:45 am

øiol skrev: Det eneste som hjelper er vel å teste selv før du kjøper.


Trur det er løsenet. Eg brukte eit par timar i butikken i lag med 10 ulike keyboard - veksla fram og tilbake og fann til slutt mitt. Yamaha P 140 - trur det kosta 9500,- og det skulle vel vera innanfor budsjettet ditt. Dette er vel eit års tid sidan, og det er kanskje endå rimlegare no?

Det var spelefølelsen og musikaliteten i anslaga som vart avgjerande for min del.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron