[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Analog - software, VA eller the real thing

Analog - software, VA eller the real thing

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Hvilken lydkilde bruker du som oftest til analog-synth lyd?

Analog selvfølgelig!!
4
27%
Virituell analog (NordLead osv)
2
13%
Bruker mest softsynther
9
60%
 
Antall stemmer : 15

Analog - software, VA eller the real thing

Innlegg Ole Henrik » Tir Jun 02, 2009 9:37 pm

Veldig mange har i dag litt av hvert. Men hva bruker du i hverdagen?

Kjør debatt!
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Ons Jun 03, 2009 12:23 am

Personlig foretrekker jeg fortsatt de gode gamle analogsynthene, men jeg må innrømme at jeg har tatt i bruk noen softwaresynther i tillegg. Moog modular er jo f.eks. ikke det letteste å få tak i (alt for dyrt er det også), og Arturia sin software-utgave låter pinadø fett som bare det. Prophet5/ProphetVS-komboen fra samme leverandør er også helt fantastisk. I det hele og det store er det mye bra software å få tak i som stort sett låter ekte når de brukes i produksjoner.
MEN det er noe med de ekte analogsynthene som aldri helt kan gjenskapes. Bassen fra en Jupiter 6, pad'ene fra en OB-8, morroa med å patche kabler og skru på et A100 eller 100M modulærsystem... Det blir aldri det samme i softwareverdenen.
Analog Modelling ser jeg ikke helt vitsen med for egen del. Ikke misforstå... Det er nok mye bra der også, spesielt for de som ikke har noen "originaler", og vil ha med seg live instrument på scena, men for min del som har noen analogsynther så har aldri AM fristet. Like greit med software hvis jeg først skal "feike".
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg masyst » Tor Jun 04, 2009 2:06 pm

Det kommer litt an på, digger den gamla vintage lyden min Juno-2 og Bit01 gir, samtidig må jeg si at Peavey Spectrumsynth har utrolig tøff og særegen lyd og den er jo en slags VA (Digital Phase Modulation Synthesizer som de så fint kaller det) som kan minne litt om en vintage analog synth i lyden.

Syns også at hverken Little Phatty eller Prophet08 har den samme vintage lyden som junoen og bit'en. Men det kan vel så gjerne være fordi jeg ikke har fått prøvd dem ut ordentlig.

MicroKorgen min bruker jeg ganske mye fordi den har greie lyder og er lett å skru på, men den låter ikke like fett som Junoen. Kan fint få til ganske vintage lyder på den, men den mangler litt fra å låte ordentlig vintage.

Softwaresynther har jeg aldri brukt noe særlig av, har prøvd det litt men synes det ble for ustabilt, har aldri fått det til å funke optimalt. Dessuten er det noe med den fysiske nærheten i hardware-synther som software ikke helt får til.

Lagde ikke jeg en liknende tråd en gang?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest