[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Den beste synthesizer gjennom tidene...

Den beste synthesizer gjennom tidene...

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg HumdinGer » Tir Jun 16, 2009 9:43 am

Jetboy skrev:Når det gjelder Memorymoog, så kjøp det dere kommer over og send den til tyskland for LAMM-oppgradering. Det blir dyrt uansett :)

Det kanskje fineste med en slik tråd som dette er alle de gode tipsene man får :D. F eks når jeg surfet etter Ole Henriks $2000 memorymoog på ebay så kom jeg over et originalt oppgraderingskit fra Moog som gjør min memorymoog om til absolutt seneste Plus-versjon. Slike tilfeldigheter skjer ikke ofte akkurat, så en stor takk for det.

Jeg måtte selvsagt sjekke ut denne LAMM-oppgraderingen også. En serdeles omfattende oppgradering viste det seg som gjør memorymoogen om til en fullt moderne midisynth med den originale godlyden, stabil nok til å brukes live :D.
http://www.lintronics.de/lamm.html
Sendte en forespørsel om pris. Hvis memorymoogen er i veldig god stand i utgangspunktet så kommer det på €2900. Alle 17 printkort blir da renset, over 800 deler byttet, full overhaling av keyboard, strømforsyning og alle kontakter. Hele prosessen tar ca. 6 uker. Da er kanskje ikke prisen så ille allikevel. Hvis jeg kunne sende den inn i oktober så ville den være klar til april 2010. Litt kø av memorymooger der mao. Tror jeg klarer meg med Plus-oppgraderingen foreløpig, så får man heller vurdere LAMM på sikt...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Forskjell P5 og Memorymoog

Innlegg bjornviggo » Tir Jun 16, 2009 3:23 pm

En prophet 5 får man til rundt 25 lapper eller mindre i strøken stand. En memorymoog ser ut til å gå for rundt 40 lapper eller mer i strøken stand. Er det stor forskjell på disse lydmessig? Jeg skjønner jo at det ikke er samme synthen og at det ikke er så lett å sammenligne, men de gjør jo noe av de samme tingene? Er forskjellen verdt prisen?
bjornviggo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Fre Sep 28, 2007 4:58 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tir Jun 16, 2009 3:35 pm

Prophet 5 er det vel nesten ikke vits i å skaffe seg, Prophet08 skulle visstnok låte omtrent likt.
Men ønsker du en vintagesynth er du vel også klar over vedlikehold o.l som kommer i tillegg.
En Memorymoog til 40 lapper virker jo ikke helt gærent, husk på at for en Minimoog Voyager må du ut med rundt 30 lapper og den er monofonisk.
Det sies at Memorymoogen er som å ha seks Minimooger i en...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg HumdinGer » Tir Jun 16, 2009 8:21 pm

masyst skrev:Det sies at Memorymoogen er som å ha seks Minimooger i en...

Jeg har hørt at det visstnok skulle være den opprinnelige tanken da memorymoog ble konstruert, men som eier av begge disse fantastiske synthene så må jeg avkrefte dette. Uansett hvor fet minimoogen er, for det er uten tvil en av tidenes beste synther, så låter memorymoogen annerledes, men i mine ører bedre. Begge har 3 VCO pr. stemme (18 VCO i memorymoog mao), og totalt forskjellig låter de jo ikke, men memoryen har et særpreg som helst må høres. Det er bare vanskelig å beskrive med ord.

Når det gjelder Prophet 5 så er det helt klart en fantastisk synth det også. Jeg hadde en slik (rev. 3.3) som jeg dessverre valgte å selge grunnet dårlig økonomi. Det skulle virkelig ha stått om liv før jeg hadde solgt memorymoogen min. Den gjør mye av det samme som Prophet 5, bare litt bedre. I mine ører er det verd forskjellen. På en annen side så er nok Prophet 5 rev. 3.3 mere stabil hvis man har tenkt å bruke den live.
Etter litt korrespondanse med lintronics om LAMM så hadde jeg nok i dag satset på en billigst mulig memorymoog, sendt den til Tyskland og betalt 30.000,- for LAMM-oppgraderingen. Angrer nesten litt på Plus-oppgraderingen jeg kjøpte. Blir vel å bruke den til jeg får råd til LAMM :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Jetboy » Tir Jun 16, 2009 9:42 pm

HumdinGer skrev:Etter litt korrespondanse med lintronics om LAMM så hadde jeg nok i dag satset på en billigst mulig memorymoog, sendt den til Tyskland og betalt 30.000,- for LAMM-oppgraderingen. Angrer nesten litt på Plus-oppgraderingen jeg kjøpte. Blir vel å bruke den til jeg får råd til LAMM :D


Send LAMM til 2014..neida, som sagt så koster det å være kar her. Ønskedrømmen ville jo vært å få et skikkelig vrak av en MM, betalt det det koster for elektronikken hos Lintronics (og tiden, ikke minst) og fått et custom design på det kosmetiske (ville gått for krom i stedet for tre og knobs, knapper i ulike blå/grå-farver og semi-opaque plexi som toppdeksel).

Edit2: Det reelle problemet er jo å få tak i en MM i første omgang.. prosjektet vil uansett koste godt opp mot 80k ink. all porto.

Dersom noen i Oslo skulle føle seg forpliktet til å la meg harve over en VCO-poly ala MM, P5, OB-x(a) e.l så bare send en melding :)

Edit: Kan du spille inn noen MM-performancer til oss, Lars?
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Prophet 5

Innlegg bjornviggo » Ons Jun 17, 2009 3:13 pm

Jeg er nok ikke helt enig at man ikke trenger å kjøpe en prophet 5 nå som prophet 8 finnes. Jeg har en Prophet 5, og kunne aldri drømt om å bytte den ut med en prophet 8. En ting er lyden, jeg har ikke hatt de ved siden av hverandre og kjørt en blindtest, men i mine ører låter P5'den definitivt bedre. En annen ting er feelingen av instrumentet og utseendet. Den nye P8 føles mer plastikk. Men noen er jo mer glad i gamle ting enn andre. Og noen er glad i gamle vintage ting, rett og slett BARE fordi de er vintage! :)
bjornviggo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Fre Sep 28, 2007 4:58 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Ons Jun 17, 2009 3:19 pm

Personlig var det et eller annet jeg ikke helt likte med Prophet08, men han jeg snakket med i butikken fortalte at han hadde hatt en kunde som testa P08 opp mot en P5 og resulatet var at P08 nesten låt bedre. Så jeg kunne ikke skylde på at det var fordi den var ny.
Jeg er dog enig at det er noe spesielt med de gamle synthene...
De er noe med sjelen dems som de nye synthene på sett oig vis mangler.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Ole Henrik » Ons Jun 17, 2009 4:03 pm

Har en kompis som har en P5, og han sier at forskjellen er relativt stor når han spiller på min. I følge han låter P08 større og åpnere, uten at det nødvendigvis er bedre; Alt til sitt bruk. Personlig er jeg veldig glad i ny analog elektronikk, det være seg i bokser eller synther. Det har muligens med en del negative opplevelser i studio med gammelt stash som vistnok har "mojo". Det hjelper dessverre lite om man ikke får jobben gjort ..;) For meg er det viktig at ting er 100% å stole på når man er i en stresset situasjon der det skal leveres det være seg i studio eller på scenen jfr JMJ videoen hehe.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Ny versjon av P08

Innlegg bjornviggo » Ons Jun 17, 2009 4:40 pm

P08 har jo også stereo utganger mens p5 bare er mono. Det vil vel låte annerledes hvis man ikke legger på noe effekter.

Det er forresten kommet en ny p08 med "ordentlige" potter.. Nå begynner det å ligne noe!

http://www.davesmithinstruments.com/products/p8pe/
bjornviggo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Fre Sep 28, 2007 4:58 pm
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Ons Jun 17, 2009 11:46 pm

Jetboy skrev:Edit: Kan du spille inn noen MM-performancer til oss, Lars?

Skal se om jeg får tid til det. Er ute i pappapermisjon for tiden, så det begrenser seg mye til litt nettskribling mens minstebarnet sover :roll:
Lover uansett å få det gjort etterhvert.

Når det prates om ulikheter mellom Prophet 5 og Prophet 08 så må jeg nevne at jeg testet to forskjellige Prophet 5 rev 3.3 opp mot hverandre, og selv de låt forskjellig! Den ene var mere "skitten" i lyden (i mine ører bedre) enn den andre, og jeg sporet det til slutt til firkantbølgen på den ene VCOen. Det blir som Stradivariusser disse gamle analogsynthene. Det er ikke to 100% like :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Mr. Wurly » Ons Jun 24, 2009 1:53 pm

Alesis Andromeda!
Denne er enorm, både lydmessig og bruksmessig. Bruker den en hel del til basser, leads og pad'er. Har en minimoog Voyager Signature Edition og en Little Phatty TE, men Andromeda'n tar kaka med sine 16 stemmer. En utrolig fet, og ikke minst mystisk analog synth. Herlig.

Novation Supernova II Pro-X (48 stemmers) Limited Edition (sølvgrå)
Denne er også verdt å nevne. En av de absolutt feteste VA synthene etter min mening. Men ja, alt går jo på personlig smak. Supernova'n er enkel å skru/programmere, og den er etter mitt behov super på tight'e basser og slick'e leads.

Skulle gjerne ha testet en Prophet 5.
Brukerens avatar
Mr. Wurly
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Feb 24, 2009 10:46 am

Innlegg Robbins » Tor Jul 09, 2009 6:23 pm

Access Virus TI er etter min mening den beste synthen. Den har det meste unntatt sequencer og er av topp kvalitet.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg Jetboy » Tir Jul 14, 2009 12:09 am

Jeg har kjøpt en Jupiter 8 og må bare si at den stiller i øverste klassen og helt klart min personlige favoritt :)
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg HumdinGer » Tor Aug 05, 2010 11:44 pm

HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Den beste synthesizer gjennom tidene...

Innlegg waveterm » Ons Nov 17, 2010 3:19 pm

:D Jeg kjøpte en memorymoog på ebay for noen år siden og ingen ting funket før jeg oppgraderte til LAMM. Det var dyrt, men verd prisen idet en får følelse av å spille en fabrikkny vintage synth som ikke svikter :D
Til å begynne med syntes jeg lyden var noe ensartet, men etter å ha skrudd i noen timer er dette faktisk en veldig allsidig synth med mange fasetter.
Den kan være fet og grumsete eller klokkeklar og ren og ultra raske envelopes gjør at den kan være ganske "snappy".
Viktig å variere output fra hver OSC da full output gir vreng/distortion og endrer bølgeformene noe. Og ikke alle lyder er fine med 3 osc på hver stemme...
Jupiter-8 har også et veldig bredt lydspekter, men er noe mer steril i lyden. Mekanisk sett er dette den beste synth jeg har prøvd.

Min favoritt er likevel PPG Wave 2.3. Med hundrevis av waveforms og muligheten til å variere disse over tid (modulasjon, touch, envelope) samt vakre analoge filtere er dette en synth en kan skru på i mange år og likevel komme opp med nye lyder. Selvom det finnes flere nyere alternativer, er det kombinasjonen av wavetables ,analogt filter samt et ulogisk brukergrensesnitt som gir denne synthen sin særegne sjarm. Egner seg dog dårlig som lead-synth :(
waveterm
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Fre Okt 31, 2008 4:40 pm
Bosted: Bærum

ForrigeNeste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest