[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Dekonstruere a-ha

Dekonstruere a-ha

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Dekonstruere a-ha

Innlegg Jetboy » Ons Jun 24, 2009 9:15 pm

I disse a-ha-dager sitter jeg og hører på Scoundrel Days, mest sannsynligvis det andre albumet jeg bevisst fikk anskaffet (verdier over 5 kroner var hinsidiges min forståelse, så jeg måtte mase om å få det. Første album var for øvrig Duran Durans livesak "Arena").

Hvilke synther ble for det meste brukt på dette albumet og forsåvidt også "Hunting..." ? Wikipedia sier DX7 og Juno 60/106, men jeg mener jeg hører både P5 og MS20 her..

Noen som har info og/eller veldig god hørsel? :)
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Dekonstruere a-ha

Innlegg terjewi » Tor Jun 25, 2009 11:10 am

a-ha brukte "Oberheim system" mye de første årene.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg masyst » Tor Jun 25, 2009 11:27 am

Ifølge en tråd på vintagesynth's forum (http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=47884&p=513226&hilit=take+on+me#p513226) ble disse synthene brukt på albummet "Hunting high and low"; Yamaha DX-7, Roland Jupiter 8, SC Prophet 5, PPG Wave 2.3 og Fairlight.

Jeg vil tippe på at det var flere av disse synthene som også ble brukt på Scoundrel Days...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Jetboy » Tor Jun 25, 2009 8:28 pm

Jeg er egentlig ganske overrasket at bassen er DX7. Både HHAL- og SD-bassene har jo en del crisp, men de er litt mykere enn den typiske FM-lyden (spes Take on Me og Cry Wolf).

Edit: Fin avatar Masyst, har akkurat fått en Alpha med PG300 i hus og er svært overrasket.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg masyst » Tor Jun 25, 2009 11:46 pm

Nå har vel låtene vært gjennom en teknikers hånd før de ble putta på album, dessuten så kan det jo være de har "skrudd" litt på presetene...

Har desverre ikke noe særlig kjennskap til DX-7 og FM-synthesen i praksis men i det siste har jeg begynt å sikle litt etter en FM-synth (som forøvrig nesten er obligatorisk i enhver synthsamling :P)

Offtopic: bra du likte avataren, gikk til anskaffelse av en Peavey PC1600x til å kontrollere Junoen, den er i tillegg litt mer fleksibel enn en PG-300.
Så engang en som skulle selge en MKS-50 med PG-300, spørte han hva han skulle ha for PG-300 alene... (sjokk) 3000kr! uaktuelt.
Junoen fikk jeg forresten for 250kr på loppis :D
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Jetboy » Fre Jun 26, 2009 11:52 pm

Ja, kjører du en DX7-bass igjennom noe mykt og fint, så blir vel outputen myk og fin :)

Når det gjelder FM har jeg en SY99 og en slik kan du plukke opp for 4-5000 nå. Da skal du nok ha alt du trenger pluss _masse_ mer. Fabelaktig maskin.

Ang Juno-2 og PG300 kjøpte jeg dette for 3000 tilsammen (selvfølgelig uten å undersøke om aftertouchen fungerte). Helt greit med tanke på at du betaler 4000 for en JX8P uten PG800.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron