[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøp av analogsynth

Kjøp av analogsynth

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Kjøp av analogsynth

Innlegg keyboardwizard » Tor Jul 09, 2009 12:43 pm

Har etter endel år innsett at VA ikke gir full pot lydmessig... :lol:

Vurderer å få meg min første ordentlige analogsynth....

Har en Kurz PC3X, og Access Virus TI key fra før, men må ha meg litt mer! (vi får jo aldri nok gjør vi vel??)

Har alltid vært en fan av moog, så lenge jeg kan huske, og har igrunn veldig lyst på en sjøl...

Jeg har aldri lagt hånd på en selv, siden det er ingen forhandlere i kristiansandsområdet som noen gang har tatt disse inn.

Spørsmålet er:

Little phatty.. Er den noe tess?
hvorfor er prisforskjellen så ENORM på denne og f.eks Voyager...?
Beklager at jeg spør dumt, for jeg vet innerst inne at dette er et dumt spørsmål. 8)

Har også kikka litt i retning Prophet 08 (v.2), er kanskje dette noe jeg bør vurdere istedet for? eventuelt Andromeda A6?
eller noe steingammelt Oberheim Matrix12 eller likn?

Jeg elsker gode analoge lyder.. alt fra Leads, Bass, Pads, brass, efx.

Help!

Og ja.. Hadde jeg hatt 1.mill å bruke, hadde jeg handla alle.. men den gang nei :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Robbins » Tor Jul 09, 2009 6:19 pm

Jeg har solgt min Prophet 08 til fordel for en Moog Little Phatty og jeg angrer ikke. Jeg liker Moog lyden langt bedre. Jeg er veldig fornøyd med LP. Trenger du polyfoni, så syntes jeg at prophet 08 er veldig tørr og tynn etter min mening. Prøv Andromeda A6.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg Ole Henrik » Tor Jul 09, 2009 7:12 pm

Moog er Moog, og det er vanskelig å gå feil her. Har Little Phatty og bestilt Voyager (har også brukt denne en del før) og i tillegg en Studio Electronics SE-1 som også er en minimoog-variant. Voyager har flere muligheter og du kan lage mer komplekse lyder. Dette betyr ikke at ikke LP er verdt å ha 8) Den låter veldig Moogsk, og er kanskje den enkleste synthen å skru lyd på noensinne, som igjen gjør at du faktisk skrur lyd. Jeg rådigger min.

Jeg er jo som kjent også en stor fan av Prophet 08. Etter min mening låter denne kjempetøft, men har jo en annen karakter enn Moog; Mye mer hissig og sint. At den er tynnere kan jeg kanskje gå med på, men dette er ikke nødvendigvis negativt? Alt til sin tid. Tørrere forstår jeg ikke helt? Den har ikke innebygget klang (i likhet med Moog), men dette legger man jo på i ettertid som blir mye bedre enn en innebygget synthklang anyway.

Jeg har også nettopp skaffet meg en Andromeda A6. Jeg digger lyden i denne. Jeg søkte litt rundt på div nettfora, og mange beskriver lyden som kald, men jeg er overhodet ikke enig i dette. Jeg synes den er både varm og dyp. Den er sjef på både basser, pads og leadlyder. Aller kulest synes jeg den er på analoge perkusive effekter som synkes opp mot sequenser-klokka. Jeg har aldri før vært borti en mer avansert synth enn Andromeda; Hver av de tre envelopene har for eksempel 8 potter og 8 push-buttons ... Det er lett å gå seg vill, og jeg må innrømme at man kan bli svett av mindre. Samtidig låter det veldig sjef, og det er ikke alltid man trenger forstå alt;) her er masse bra presets.

For tiden er Andromedan favoritten (den siste jeg har kjøpt) og jeg bruker den hele tiden, men jeg tror jeg hadde valgt Voyager (eller Little Phatty om jeg ikke hadde råd) om jeg skulle gjøre det umulige valget og bare ha en av dem. Når det er sagt hadde jeg vært happy med hvilken som helst av disse synthene.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg keyboardwizard » Fre Jul 10, 2009 10:19 pm

skal for alvor sjekke ut A6'en.. blitt veldig interessert i den. så om noen har en liggende som de ikke kunne kvittet seg med si ifra...
little phatty hadde ikke heller vært å forakte da :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Man Jul 13, 2009 11:28 pm

Først og fremst gratulerer med å innse at VA, og spesielt VSTi ikke emulerer analog lyd skikkelig. Kanskje kommer de dit engang, kanskje ikke. I din nye visdom må du ikke glemme at VA har kvaliteter og er ganske anvendelig på det meste du likevel skal kjøre gjennom ulike DSPer i DAWet ditt (p.h.e.w).

Nå skal jeg flotte meg litt med å gi deg råd, men jeg har jo også lett så lenge så lenge. Jeg kan ikke si at LP eller P08 gjorde veldig inntrykk på meg. Andromeda har jeg hørt ganske lite av og desverre aldri prøvd. Det jeg har hørt har desverre vært rettet mot trance/dance og kunne like gjerne vært en Nord Modular for alt jeg visste. Jeg er stor fan av de eldre maskinene.

Om du er mannen med god hørsel og tålmodighet tror jeg en Matrix 12 er tingen for deg. Om du liker det umiddelbare og tilgjengelige er nok P5 eller Jupiter 8 saken (eller en OB.. Humdinger har jo en 8'er til salgs for en fornuftig penge). Jeg har akkurat kjøpt sistnevnte og kan bare si at jeg endelig "kom hjem". Dette er jo instrumentet jeg alltid har lett etter. Det går ikke an å lage noe ubrukelig på den og jeg har aldri hørt en plugin eller VA som er i nærheten av lyden som kommer ut. Det er først nå jeg _virkelig_ forstår adjektivene fat, warm, lush osv osv :) Du liker Moog, så kjøp en Memorymoog med LAMM, den koster nok alle de andre du har tilsammen men de får du jo billig på bruktmarkedet om 3 år likevel :).

Husk nå endelig den store ulempen med gamle maskiner; teknisk og kosmetisk stand, vedlikehold og ustabil tuning (du må nok skru på en P5 en liten stund før den skal brukes).

Men da får du den lyden du ikke fikk av Nord lead, JP8000, AN1x, Virus eller Arturia-produktene.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg keyboardwizard » Tor Jul 16, 2009 11:34 am

Jo takk for det!
At ingen har gitt meg et kakk i hue tidligere og hvisket i øret mitt: "VA'en din høres tam ut" er en skam :lol:

tamtamtam....

Litt villrede her nå. :roll:
OB-8, Andromeda A6 og Matrix 12... hmm hmm hmm...
Jeg liker det "nære", og er ikke interessert i å begynne å waveform nivå for å lage meg patcher - men helst gå utifra noe.. Men er matrix12 aktuell da, og hvordan er lyden her i forhold til OB-8 f.eks?
og pris, stabilitet..?

Regner med jeg må gi ca 15 for en ob-8 og A6?
men matrix 12 er jeg usikker på :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Tor Jul 16, 2009 1:21 pm

Matrix 12 er et programmeringsinstrument, litt som A6. "Matrix" er kort for "Modulation Matrix", en innebygget matrise for hvilke funksjoner som skal modulere andre funksjoner. Her går du deg fort bort. Selvfølgelig kan du tweake presets ganske enkelt og det er en klassesynth, men her er du nok over 30.000, så vet ikke om prisen rettferdiggjør det. Du trenger ikke en Formel 1 Ferrari når du skal cruise med damer, for å si det slik.

OB-8 og A6 har også presets som du kan tweake, så klart. Forskjellen er nok at på OB-8 så vil du finne ut at det er lekende lett og gøy å lage lyden fra bunnen av. Du vil like det, for det er veldig rett frem, hovedjobben ligger nok i finjustering uansett. A6 er nok i samme klasse som M12, du betaler for mange funksjoner du tydeligvis ikke har forutsetning til eller interesse av å bruke akkurat nå.

Du må nok ut med pluss minus 15k for en A6 eller OB8. Du får jo mye mer for pengene med en A6, men mye mer hassle også.

Ole Henrik får svare på eventuelle lydmessige ulikheter på modellene, jeg har som sagt begrenset erfaring med begge.

Som Jupiter-8 eier må jeg kaste inn et moment til: Mojo. Den totale summen av et instrument kan være innbydende og inspirerende i ulik grad. Dette er jo en smakssak, men noen instrumenter er mer generellt likt enn andre. Juno 6/60/106 er typisk eksempel og JP8 står som kongen. Her kan andre klassikere også nevnes i fleng, tidlige Korg-monoer, CS80, Elka Synthex, Teisco 60F osv osv.

Om du tar kontakt med Ingar som står bak www.analog.no får du kanskje lov til å komme til ham og prøve en OB8. Tror det var en i Buskerud som skulle selge en A6. Kanskje du kan dra og prøve den? Dette er mye viktigere enn du tror. Et instrument du ikke er komfortabel med eller som "gir" deg lite er uansett ikke verd noen pris. Jeg har en SY-99 som kostet 45k ny i 1991 (jeg kjøpte den brukt for 5500) og den har null mojo... likevel er den en av de ultimate synther som noensinne er laget... så jeg anbefaler å være litt tolmodig og høre med selger om den kan prøves.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg keyboardwizard » Tor Jul 16, 2009 11:00 pm

Skjønner.. tror nok Matrix 12'en får vente litt.

står litt mellom a6 og Ob-8 da.. ob'en har jo fantastisk lyd. og mye av det jeg har hørt på youtube o.l på a6'en er veldig bra det au..


Ole henrik - kan du komme på banen her litt? :)

hva er intrykket du har av A6en? gi meg en kort oppsummering om du gidder! :)
er den grei å knote seg fram til kul lyd på for en som er hovedsaklig vant til den digitale verden :)
og er det mye bra presets ferdig / eventuelt nedlastbare presets?


takker og bukker!
Han skulle ha 20 laken for ob'en står det på analog.no, syns kanskje det var i dyreste laget, men er nok kanskje litt prutbar pris da.

Mye gav du for din? send meg gjerne en PM på det om du ikke vil ut med det her :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Søn Jul 19, 2009 2:28 pm

[quote="takker og bukker!
Han skulle ha 20 laken for ob'en står det på analog.no, syns kanskje det var i dyreste laget, men er nok kanskje litt prutbar pris da.

Mye gav du for din? send meg gjerne en PM på det om du ikke vil ut med det her :)[/quote]'

Humdinger har en litt billigere.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg ruseim » Tir Jul 21, 2009 8:25 am

Hver synth har sitt eget særpreg, men til slutt så er det dine lydpreferanser som bør avgjøre hva du velger.

Prøvespill så mange som mulig slik at du finner ut om du liker lyd og brukergrensesnitt. Det er jo ikke sikkert at en Matrix 12/Expander, OB8, A6 eller Memorymoog er det du er ute etter.
Selv har jeg disse på liste over synther som hadde vært "kjekt å ha". Og som Jetboy sier "Du trenger ikke en Formel 1 Ferrari når du skal cruise med damer, for å si det slik."

Jeg har funnet mange gode lyder, som sitter godt i miksen fra synther som Roland Juno 106 og Korg PolySix. Det er ikke sikkert at den "feiteste" lyden er den som funker i praksis.

Av andre rimligere alternativer kan jeg nevne:
Roland JX-8P/JX-10 m/PG-800. (Du må ha PG-800), Roland SH-2, Korg MS-20, Roland Juno-60

Moog Little Phatty kan jeg anbefale. Det er en utrolig lettjobbet synth med mulighet for gode lyder. Men ett tips er at du ikke legger for mye vekt på presetene som den leveres med. De er ikke representative for hva du kan få til på denne synthen. Men en analogsynth handler jo ikke om fabrikkpreset's, det handler om å skru selv.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg keyboardwizard » Tir Jul 21, 2009 11:26 am

jeppjepp! :)

problemet er jo at ingen forretninger har jo disse inne, og det er vansklig og finne plasser hvor jeg kan få prøvd en slik.
men jeg finner nok ut av noe etterhvert nå.

Moog little phatty / Voyager og Alesis Andromeda A6 står øverst på lista.

Noen som vet om du kan transponere voyager/little phatty med semitones +/- 1-12 f.eks?
prøvde å finne noe vettugt svar på dette i manualer o.l men kunne ikke finne det...
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg ruseim » Tir Jul 21, 2009 12:05 pm

Det med prøvespilling er ett problem. Moog burde kunne gå greit. Det er ganske mange forhandlere som etterhvert har tatt inn ihvertfall LP. Det går an å høre med folk som har aktuelle synther også. Kan godt hende det er mulig å prøve ut på den måten.

Ellers bør du lese deg opp på mest mulig informasjon om den aktuelle synthen. Noe det virker som om du gjør. En god kilde for informasjon er http://www.vintagesynth.com/
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Mr. Wurly » Ons Jul 22, 2009 12:56 pm

keyboardwizard skrev:
Moog little phatty / Voyager og Alesis Andromeda A6 står øverst på lista.



Har alle tre og må si at jeg liker Andromeda'n best! Jeg synes de låter forskjellig, altså Voyager'n og A6'en. A6'en er ihvertfall ekstremt fyldig. Og det er utrolig fett med en 16 stemmers analog synth som funker både til basser, leads, sweeps og pad'er.
Brukerens avatar
Mr. Wurly
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Feb 24, 2009 10:46 am

Innlegg Jetboy » Ons Jul 22, 2009 2:00 pm

Jeg har ennå til gode å høre A6 uten effekter. Bare masse reverb og vas på det jeg har hørt.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Mr. Wurly » Ons Jul 22, 2009 3:49 pm

Jetboy skrev:Jeg har ennå til gode å høre A6 uten effekter. Bare masse reverb og vas på det jeg har hørt.


Hvor har du hørt A6 da?
Brukerens avatar
Mr. Wurly
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Feb 24, 2009 10:46 am

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest