[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Analogsynther Pris..

Analogsynther Pris..

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Analogsynther Pris..

Innlegg keyboardwizard » Tir Jul 14, 2009 12:42 pm

Sitter og lurer litt på å importere noe analogt via Asia..

Lurer litt på priser på hva det er verdt i norge.
Gå utifra "grei stand" hvor alt fungerer.

Trenger pris på litt av hvert. litt vansklig å finne i farta hvor alle skal ha overpris/ingen til salgs / dårlig stand etc.

Roland Jupiter 4,6,8, Juno 60,106
Oberheim matrix 12, ob8, ob12 obx, etc.
ARP2600
Solina
Moog minimoog, memorymoog

Andre også om dere har inne noen ca pris de pleier å gå for her til lands :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Tir Jul 14, 2009 2:43 pm

Tips A: Om du kan vente litt, vil nok kronen styrke seg og det kan du spare litt på.

Tips B: Koster det over 1000 kr MÅ du betale moms, så legg på 25% på varekosten+frakt. Så om varen koster 10.000 og frakten 1500, blir totalen 11.500x1,25 = 14375.

Circa-priser er veldig vanskelig. Et instrument som er 100% i stand men som har kosmetiske issues er billigere enn et som er strøkent. Om du kjøper fra en etablert forhandler er utstyret som oftest reparert, renset og kalibrert. Kjøper du privat på ebay så kan det godt være du må bruke noen tusen på dette selv om selger sier at alle tangenter lager lyd og at det er grønt i alle LED.

Jeg kjøpte min Jupiter 8 lokalt til 28.000 og denne var 100% fungerende og svært god kosmetisk (pluss at den hadde MIDI). Junoer ligger på fra 3000-5500, avhengig om de er juno 6/60/106 eller 105 (som da vil kreve reperasjon). En Matrix 12 koster 25-30.000 i Norge, en OB12 vil du ikke røre engang (dette er en VA). Humdinger har en OB-8 til en grei pris om du liker den lyden. ARP2600 koster lett 40-50000. Memorymoog kan fort komme opp i 70-80000 dersom du skal ha den LAMM-oppgradert. Lokalt i ditt distrikt kan du kjøpe en MKS80/MPG80-combo til 20.000 (da slipper du transport også).

Jeg tror du først skal fokusere på hvilket instrument du vil ha. Du sa i en annen post at du ville ha _analog_ lyd. Men skal du ha en klassesynth også? Du får VCO-baserte polyfone brett i prisklasse 4-80 tusen :) Fyll gjerne ut sprørsmålene under, så får du nok hjelp av meg og andre til å kunne gjøre mer research:

Maks pris:
Polyfon eller monofon:
Enkel og intuitiv eller kompleks programmering:
Allsidig eller spisset mot brass/bass/strings/lead:
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg keyboardwizard » Tir Jul 14, 2009 11:58 pm

Jeppjepp! :)

takk for svar.
koster såpass for en jupiter 8 ja.. Fant en NY (ligget i eske i 20 år) til rett over 20 lapper uprutta der, men syns i utgangspunktet det hørtes dyrt ut da..

så idéen var å finne noe som var billig og fungerende eller defekt og veldig billig for den saks skyld og importere for å ha selv hvis jeg falt for det, og eventuelt selge videre noe om jeg ville det :)
derfor ville jeg bare ha litt capriser og gå etter, slik at jeg enkelt kunne se om det var noen som var på bærtur og ikke visste helt hva ting var verdt...

Sjøl er jeg veldig fan av Jupiter, oberheim og Moog lyden..

FEITE lyder rett og slett.
pris: ingen formening ennå
poly/mono: begge...
forholdsvis enkel programmering. er ikke noe programmeringsgeni ennå :)
hvis allsidig og bra til alt så er det bra, ellers spisset litt mot strings/pad og lead.

og igjen, skjønner at det er et dumt spørsmål - men ville bare ha litt ca informasjon ;)

Gjør litt videre research på dette jeg så får vi se om det kommer noe fornuftig ut av det.

takk for hjelpen så langt!
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Ons Jul 15, 2009 9:25 am

Hvor fant du en "ny" JP8 til 20.000 ? :)) Jupiter 4 og 6 er forøvrig ikke bare nedskalerte versjoner, de låter ganske annerledes.

Ligg unna Matrix12, Xpander og A6, det er maskiner som krever en del kunnskap for å rettferdiggjøre prisen.

Elka Synthex er DCO-analog men låter som smør. Ca 30-40.000.
Jupiter 8 gjør alt. MKS80 er rackversjonen av Jupiter-serien og vil ligge ganske tett opptil. Låter som smør.

Gjør gjerne research på Oberheim OB-8. Det finnes to slike her til lands, en er lokal hos deg (www.analog.no holder til i Søgne). Den andre er det Humdinger på forumet her som selger. Den vil nok tilfredstille dine kriterier. Sjekk for eksempel http://synthmania.com/ob-8.htm .

Jeg har tenkt veldig mye på import, gjerne av defekt osv osv.. Jeg kunne bare ikke se at det lønner seg, spesielt ikke med risikoen man tar med å ikke kjøpe av noen du kan holde skikkelig ansvarlig. I tillegg kommer jo en lang transportetappe som kan ødelegge ting på veien.

Om du ser på Kjøp og Salg på MP eller på Finn, finn anonnsene fra Gard Inderhaug. Sjekk også www.analog.no. Disse selger 100% fungerende og mest sannsynligvis instrumenter i god til perfekt kosmetisk stand til "makspris". Billigste MKS80/MPG80-combo jeg har sett i Japan kostet 2000 dollar + 200 dollar i frakt. Sluttprisen med moms blir ca 17500. Da synes jeg 2500 kr (differansen til å kjøpe lokalt) er en grei forsikring med tanke på alt som kan skje de 7 ukene transporten ville ta :) Og med så mye fraud som det er for tiden er sjansen til stede for at du taper alle pengene uansett.

Jeg fulgte med svært mange interessante ebay-auksjoner i ca 2 måneder forut JP8-kjøpet i forrige uke og kan si at ingen av de interessante objektene ville lønnet seg å kjøpe der.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg keyboardwizard » Tor Jul 16, 2009 10:39 am

hehe... En kompis som jobber der nede som fikk ei lokal ei til å søke litt rundt på nettet etter "prefikser" som jeg satt så dumpa hun over den. :)

er vel ganske mye verdt hvis det stemmer da? "factory sealed" stod det i beskrivelsen. Frakt ordner jeg ganske greit via container hele veien vil jeg tro.. så akkurat det bør gå fint :)
Men teknisk stand, ansvar for feil osv blir jo litt verre..

A6'en hadde jeg jo litt lyst på da men.... hehe.. Er ikke HELT grønn på programmering, men liker best å ha et godt utgangspunkt i patcher, så skru meg til min egen lyd utifra disse 8)

står faktisk litt mellom den og Oberheim Ob-8 sånn som jeg ser det nå.
Lydmessig heller det nok litt mer mot OB-8, MEN....
HVordan er det med ob-8 og tuning / feil og knoting?
er det mye feil på disse, og står jeg i stor fare for å ende opp som det velkjente Memorymoog klippet av vår gode venn Jean michael Jarre? Er det et instrument jeg kunne brukt live? Er slike lett å tune selv hvis de skulle falle ut? :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Jetboy » Tor Jul 16, 2009 11:35 am

Nei, jeg tror ikke du ender opp med noen voldsomme tuning-problemer. Uansett tror jeg den har autotune-knapp, men sjekk for sikkerhets skyld :)

Jeg tror A6 er et instrument for viderekommende, og personlig tror jeg det skal en del arbeid til å få frem det du vil ha fra den. Samtidig slipper du unna alt dillet du kan oppleve på et eldre instrument.

OB-8 er nok mye mer tilgjengelig samt at amerikansk VCO-poly låter mer in your face og det er akkurat det jeg tror du er på jakt etter.

Brukt-prisen er vel noenlunde den samme om du finner en brukt A6.

En factory sealed JP8 til NOK 20.0000 vil koste deg ca 27.000 med frakt og moms. Om den virkelig er factory sealed og funker skikkelig så får du kanskje opp til 50.000 for denne på ebay... så her har du i alle fall en investeringsmulighet om ikke annet :)

Jeg vurderte selv OB-8. Ville gått for den.

Edit: Ellers er Jupiteren absolutt verd det til den prisen om alt "stemmer". En mint går for veldig mye mer. Så spørs det bare om den funker.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron