[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Mellotron-lyd

Mellotron-lyd

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Dozerbabar » Tir Aug 04, 2009 9:10 am

Jeg driter i nyskapning jeg, så lenge det låter fett ..


AMEN!!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Tir Aug 04, 2009 4:46 pm

Ingen kjeppjaging, akkurat :)
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg masyst » Tir Aug 04, 2009 9:09 pm

Skal jeg være skikkelig kverrulant og si at nyskapning er viktig, bare for å være litt uenig med alle...

Nyskapning ER viktig, ellers hadde vi ikke hatt musikk i det hele tatt.
Men det er ikke noe galt i musikk som ikke er nyskapende heller, så lenge det er god musikk.

Men musikken må være kreativ, ellers er den sjelløs (noe vi forøvrig hører altfor mye av i radioen)
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg compurhythm » Tir Sep 01, 2009 1:36 pm

Ok jeg skal prøve å få denne tråden tilbake på tema (Er du drita blix?)

Hvis du vil ha et billig hardware alternativ og ikke er sykelig opptatt av å ha noe som låter 134% autentisk (sånn som mange 59 år gamle moogidioter med pink floyd tskjorter er = store deler av musikkweb) så har du en del muligheter. Anbefaler deg å tråle etter rackromplere med mellotronlyder (f.eks Emu vintage keys) eller få deg en eldre sampler (f.eks Akai S900/1000) og så legge inn gratis mellotronlyder fra nettet. Det blir ingen mellotron, men i en miks så er det svært få som kommer til å bry seg om det er en ekte mellotron eller samples av en mellotron.

Software er fint det, men det er ikke for alle. Jeg liker selv å kombinere.
compurhythm
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Mar 03, 2009 12:53 pm

Innlegg keyboardwizard » Tir Sep 01, 2009 8:10 pm

Kan vel igrunn bare svare på den siste, men synes Kurzweils PC3 har ganske autentiske og gode mellotrons som sitter fint i mixen! :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg masyst » Tir Sep 01, 2009 9:54 pm

Takker for svar, jeg driver og jakter etter en Akai S6000 nå, da får jeg MASSIVE samplingmuligheter og jeg får Mellotronen min, vinn vinn :D
Jeg har også en Akai SG01v Vintage lydmodul, ganske mange klassiske lyder, men merkelig nok, ingen Mellotron lyder...
Aja, man kan vel ikke få både i pose og sekk.

Digresjon: Blir jeg til musikkwebstereotypen hvis jeg tar på meg Pink Floyd t-skjorta mi?
Forøvrig så har vel ikke Pink Floyd hatt så fryktelig mye med Moog-synther å gjøre?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg ruseim » Man Sep 07, 2009 9:34 am

Jeg har en Roland JV-1080 med exp. kortet "Keyboards of the 60's and 70's" Der er det en god del fine Mellotronsamplinger. Har brukt endel av stringslydene live. Funker helt greit.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg masyst » Man Sep 07, 2009 5:41 pm

Har vel egentlig bestemt meg for å skaffe en sampler, siden jeg har lyst å prøve meg litt på sampling også, så nå går jeg og lurer på Akai S5000/S6000.

Har også hørt at Roland V-synth har gode samplingmuligheter, noen som vet noe mer om den/har erfaringer med den?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Tir Sep 08, 2009 12:46 am

masyst skrev:Har vel egentlig bestemt meg for å skaffe en sampler, siden jeg har lyst å prøve meg litt på sampling også, så nå går jeg og lurer på Akai S5000/S6000.

Har også hørt at Roland V-synth har gode samplingmuligheter, noen som vet noe mer om den/har erfaringer med den?


Skal du jobbe med sampling, redigering, patching og voicing (gjøre hele patchen spillbar) - så er det ren masochisme å holde på med en hardware-sampler. I hvert fall om du skal lage instrumentlyder som skal spilles på, ikke bare looper og effekter som skal trigges hist og pist.

Så da snakker vi om Kontakt. Eller Ableton Live og Sampler.

Kjøres live på en laptop, Mac eller PC - fritt valg.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tir Sep 08, 2009 8:32 pm

Det funker vel greit å editere de patchene som skal være spillbare fra pc'en av? Og gjøre resten på sampleren...

Og jeg er jo litt macho, så jeg skal nok ordne meg :)
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg masyst » Tir Sep 08, 2009 8:35 pm

Edit: dobbel-post (vil moderator fjerne dette innlegget?)
Sist endret av masyst den Tir Sep 08, 2009 8:44 pm, endret 1 gang
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Tir Sep 08, 2009 8:42 pm

masyst skrev:Det funker vel greit å editere de patchene som skal være spillbare fra pc'en av? Og gjøre resten på sampleren...

Og jeg er jo litt macho, så jeg skal nok ordne meg :)


Da sier jeg bare vel bekomme. Jeg er så gammel at jeg har vært med hele tida, fra den gangen det ikke var noe valg og man MÅTTE gjøre alt på sampleren. Jeg lengter IKKE tilbake!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest