[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Mellotron-lyd

Mellotron-lyd

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Mellotron-lyd

Innlegg masyst » Lør Aug 01, 2009 8:01 pm

Jeg trenger en enkel og billig måte å få mellotron-lyder på.
Software er utelukket, tenkte på noe i retning av en fin og liten lydmodul, eller kanskje en sampler.
Noen tips?

Hvor får dere deres Mellotron-lyder fra?
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg FinnArild » Lør Aug 01, 2009 11:44 pm

Det er synd software er utelukket, for MellowSound er en gratis plug som låter helt kule Mellotron - iallfall for mine ører.

Jeg tror den bruker noen samples som også er gratis - kanskje du kan bruke det i en hardware sampler eller en synth med muligheter for sånt?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg masyst » Søn Aug 02, 2009 12:25 am

Har aldri fått software til å fungere optimalt...
Men kjøper jeg hardware for mellotronlyder er det jo sjanse for at det også er noe som duger til flere ting enn det, noe som forsåvidt er et pluss.

Var en gang jeg hadde fått noen softsynther opp å kjøre nogenlunde, men det endte bare opp med at jeg lasta ned en haug med forskjellige gratis softsynther som jeg aldri lærte meg å bruke skikkelig.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Søn Aug 02, 2009 12:37 am

masyst skrev:Har aldri fått software til å fungere optimalt...
Men kjøper jeg hardware for mellotronlyder er det jo sjanse for at det også er noe som duger til flere ting enn det, noe som forsåvidt er et pluss.

Var en gang jeg hadde fått noen softsynther opp å kjøre nogenlunde, men det endte bare opp med at jeg lasta ned en haug med forskjellige gratis softsynther som jeg aldri lærte meg å bruke skikkelig.


Å utelukke software er som å kappe av seg hendene. Millioner av mennesker bruker enda flere millioner av softsynther, hver eneste time på døgnet. Ingen grunn til at det ikke skulle virke for deg også.

I hvilken sammenheng skal du bruke dette? Hvilke problemer har du hatt? Jeg har brukt virtuelle instrumenter live siden høsten 2000, det fungerer som ei kule både på Mac og PC.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Søn Aug 02, 2009 12:41 am

Akkurat nå får jeg ikke Midi til å fungere, har M-audio Audiophile 2496 på en PC med XP.

Nå vil jeg ikke akkurat si at det er som å kappe av seg hendene, det er i begrensningene hardwaren gir, mulighetene ligger.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Søn Aug 02, 2009 12:45 am

masyst skrev:Akkurat nå får jeg ikke Midi til å fungere, har M-audio Audiophile 2496 på en PC med XP.

Nå vil jeg ikke akkurat si at det er som å kappe av seg hendene, det er i begrensningene hardwaren gir, mulighetene ligger.


Så du jobber best med en hammer med løst hode? En sløv kniv? En brukket skistav?

En Mellotron var jo i utgangspunktet 35 båndspillere som så vidt slarket og gikk. Det eneste den kunne brukes til var å lage noe som låt som fløyter, kor og strykere på syretripp i høy sjø...

:-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Søn Aug 02, 2009 1:11 am

Blix skrev:Så du jobber best med en hammer med løst hode? En sløv kniv? En brukket skistav?

En Mellotron var jo i utgangspunktet 35 båndspillere som så vidt slarket og gikk. Det eneste den kunne brukes til var å lage noe som låt som fløyter, kor og strykere på syretripp i høy sjø...

Vil ikke se på det på den måten, man bruker stadigvekk skrutrekkere til å fikse ting, selv om det finnes skrudrill. Hvert verktøy til sitt formål.

Man sitter kanskje med en plugin som byr på tusenvis av nye lyder. Så skal man først bruke en uke på å lytte gjennom dem, og hvis man sitter med en musikalsk idé, så går intuitionen tapt. - Palletten blir for stor - Det er som å titte på nattehimlen og velge en tilfeldig stjerne.

Det er som å male et maleri med de tre primærfargene, sammenlignet med å male med ferdigblandede farger, hva gir mest glede?

Mellotronen hadde sjel, tross sitt skrøpelige design. Det er en grunn til at det fortsatt er et legendarisk instrument. Som Moogen også...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Søn Aug 02, 2009 1:34 am

masyst skrev:Man sitter kanskje med en plugin som byr på tusenvis av nye lyder. Så skal man først bruke en uke på å lytte gjennom dem, og hvis man sitter med en musikalsk idé, så går intuitionen tapt. - Palletten blir for stor - Det er som å titte på nattehimlen og velge en tilfeldig stjerne.

Det er som å male et maleri med de tre primærfargene, sammenlignet med å male med ferdigblandede farger, hva gir mest glede?

Mellotronen hadde sjel, tross sitt skrøpelige design. Det er en grunn til at det fortsatt er et legendarisk instrument. Som Moogen også...


Enig med deg. Kanskje derfor jeg holder med til klassiske lyder som Hammond, piano, Rhodes, Wurlitzer, Clavinet og ganske enkle synthlyder som ikke "speller av seg sjæl".

For meg har Mellotron alltid vært et ubrukelig instrument, men jeg skjønner jo (litt motvillig) at andre kan like ting jeg ikke liker...

Moog er jo noe helt annet. Den kan man jo spille på! En Mellotron har jo mye større begrensninger mht fraseringer og rett og slett tangent-respons. Nok om det.

;-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Søn Aug 02, 2009 11:06 am

Blix skrev:For meg har Mellotron alltid vært et ubrukelig instrument, men jeg skjønner jo (litt motvillig) at andre kan like ting jeg ikke liker...

Moog er jo noe helt annet. Den kan man jo spille på! En Mellotron har jo mye større begrensninger mht fraseringer og rett og slett tangent-respons. Nok om det.

;-)

Blix

Jeg kan forsåvidt være enig med deg i det, men det er jo også derfor jeg ikke svir av flere titalls tusen kroner på å kjøpe en ekte Mellotron eller en Memotron.
Mellotronen har sine lyder som i visse musikksjangre bare hører med (les Berlin School) og jeg synes at karakteren særlig kor-lydene har, er ganske essensiell.

Men takk for fine svar, og at du deler dine synspunkter.
Jeg må nok innrømme at jeg helt sikkert kunne blitt fornøyd med en softsynth-løsning, men jeg må også si at jeg synes hardware gir en unik følelse over instrumentet.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Jetboy » Søn Aug 02, 2009 9:16 pm

Kan ikke huske noe som låter spesielt likt Mellotron med unntak av nevnte software.

Hvilken som helst sampler duger.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Mellotron-lyd

Innlegg terjewi » Søn Aug 02, 2009 11:51 pm

masyst skrev:Jeg trenger en enkel og billig måte å få mellotron-lyder på. Hvor får dere deres Mellotron-lyder fra?


Jeg regner med at du kjenner til Memotron:
http://www.manikin-electronic.com/en/pr ... otron.html
De aller fleste som ikke eier en ekte mellotron eller en Memotron bruker en sampler eller en VST-versjon. En mellotron er jo en samler, bare at det var på analoge båndsløyfer og ikke digitalt. Så det er ikke mulig å gjenskape Mellotron-lys på andre måter enn å spille av lyden.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg Jetboy » Man Aug 03, 2009 12:48 pm

masyst skrev:Mellotronen har sine lyder som i visse musikksjangre bare hører med (les Berlin School) og jeg synes at karakteren særlig kor-lydene har, er ganske essensiell.


Skam deg, Masyst :) Essensen av Berlin School var jo nyskapning og sonisk eksperimentering, ikke dogmatikk.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Man Aug 03, 2009 3:36 pm

Jetboy skrev:
masyst skrev:Mellotronen har sine lyder som i visse musikksjangre bare hører med (les Berlin School) og jeg synes at karakteren særlig kor-lydene har, er ganske essensiell.


Skam deg, Masyst :) Essensen av Berlin School var jo nyskapning og sonisk eksperimentering, ikke dogmatikk.


I grunnen enig. De var jo blant pionerene når det gjaldt maskiner/live spilling, selv om ingen av dem kunne spille, etter en jazzmusikers kriterier... :-)

Har mer sans for Jan Hammer's First Seven Days, både lydmessig og spillemessig. For ikke å snakke om alt Joe Zavinul gjorde. Må også ta med Tomita, som etter mitt skjønn var super-sjefen blant synth-pionerene.

Men det koker jo som alltid ned til Smak og Behag....

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Man Aug 03, 2009 6:53 pm

Blir jeg kjeppjagd fra forumet her? :)
Nå har jeg aldri gått på skole i Berlin, men mye av den nye Berlin School har mange av de samme elementene som f.eks. Tangerine Dream brukte på 70-tallet; step-sequencere, modulærsynther, Mellotron-lyder, hvit støy og el-gitar...

Hentet fra Wikipedia; "The style is characterized by soaring electric guitar or synthesizer melodies in high-register accompanied by complex, shifting analog sequencer bass lines. The lead soloist's warm, human improvisations were a counterpoint to the cold, robotic precision of the bass-lines. Sound effects such as wind, and washes of Mellotron choir, flute, or strings were often added for color."

Mellotron-lyder behøver jo ikke å bety det motsatte av nyskapning, det handler bare om måten man bruker det sammen med andre instrumenter.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg FinnArild » Tir Aug 04, 2009 12:47 am

Jeg driter i nyskapning jeg, så lenge det låter fett :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron