[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oberheim SEM gjenoppstår

Oberheim SEM gjenoppstår

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Oberheim SEM gjenoppstår

Innlegg Blix » Søn Aug 02, 2009 1:11 am

Tom Oberheim starter produksjon av SEM, Synthesizer Expander Module, som ble til de legendariske Oberheim 4-voice og 8-voice fra midten av 70-tallet (og 2-voice, men den var jo ikke like spennende). Dette var de første polyfone synthene, med en slags memory som ikke dekket alle parametre. Så kom Prophet 5 (Sequential Circuits) og overtok, og Oberheim svarte med OB-X osv.

De nye SEM modulene er praktisk talt identiske med de gamle, men har bedre interne kontakter osv. De kommer i tre varianter: med innebygget MIDI-> CV/Gate konvertering, som ren analog modul, eller som innmat uten frontpanel, for de som trenger erstatning av en defekt enhet.

Prisene er relativt behagelige, henholdsvis $879, $789 og $599

Sjekk www.tomoberheim.com

Jeg har en av de gamle, som jeg kjøpte på 70-tallet en gang. Den er fremdeles i tune, uten å ha vært stemt en eneste gang. Sånt kan man ikke si om MiniMoog fra samme periode...

Masse info om de gamle SEM her:
http://web.archive.org/web/200503052149 ... Pages.html

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Søn Aug 02, 2009 9:12 pm

Gammelt nytt, Blix ;)

Personlig skal jeg kose meg med min nåværende utstyrspark en ganske god stund, men det blir nok SEM om jeg føler jeg trenger mer analogt. Kanskje bygge meg en newschool FVS?
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Man Aug 03, 2009 12:21 am

Jetboy skrev:Gammelt nytt, Blix ;)

Personlig skal jeg kose meg med min nåværende utstyrspark en ganske god stund, men det blir nok SEM om jeg føler jeg trenger mer analogt. Kanskje bygge meg en newschool FVS?


Gammelt og gammelt, det var i hvertfall ingen som hadde nevnt det her på forumet, derfor tenkte jeg at det kunne være verdt et innlegg.

Har veldig sans for SEM, jeg synes de har like mye karakter som Minimoog, men ikke så sterk signatur. Minimoog låter jo Minimoog uansett hva du gjør, på godt og ondt. Men det var derfor jeg solgte min i 1979 eller der omkring.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Man Aug 03, 2009 10:56 am

Jeg liker også godt lyden på orginalen, så blir det veldig spennende å se hva folket sier når disse nye modulene slippes.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron