[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - MPG-80 er moden for å våkne

MPG-80 er moden for å våkne

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

MPG-80 er moden for å våkne

Innlegg vrtj » Tir Sep 08, 2009 10:09 pm

Jeg har den siste tiden tilnærmet meg et problem jeg lenge har hatt, men trodd at jeg måtte leve med. Nemlig at min MPG-80 trenger å ruskes skikkelig i (nærmere bestemt 13 steps på parameterverdi) før den begynner å "streame" sysex til MKS-80´en. Det fører til en cutoff forandring på la oss eksempelvis si 51 til 64, i ett eneste digert jafs!

For å si det enkelt: Jeg kan bruke min MPG-80 (EPROM v5) til å programmere synthen med alle sliderne osv, men den er fullstendig ubrukelig til å få til noe i nærheten av live performance med.
Har etterhvert lokalisert problemet til mest sannsynlig å ligge i koden, altså software-versjonen. Min enhet har en EPROM merket med et 5-tall.

På side 40 i servicemanualen for MPG-80 står følgende:

----
"PROM REVISIONS INFORMATION
(SN490900-UP)

Changes: CPU board (IC9) MBM27C-64-671 ver.4.0 to ver.5.0

In rare cases the MPG-80 can send out edited data even when none of the panel controls are being reset. This is due to noise being induced on A/D circuitry. PROM of version 5.0 eliminates..." (eller muligens ødelegger hele moroa) "...this problem by providing higher noise immunity for the circuits."
----

Er det noen som har en MPG-80 med serienummer lavere enn 490900 som kunne tenke seg å teste dette? Kanskje vi v5.0-brukere burde få tak i v.4.0-koden og brenne en ny EPROM for å få bukt med problemet, dersom det ligger der. Det må i tilfelle være den mest geniale oppgraderinga jeg har vært borti på lenge dersom en v.4.0 er like tight og fin som f.eks. PG-800 (som styrer MKS-70). Og isåfall har vi da også blottlagt en firmware-brøler av de helt store.. 13 steps da gitt!!
Vidar
vrtj
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 08, 2009 9:47 pm
Bosted: Trondheim

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest