[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Blix

Blix

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Blix

Innlegg Whirly » Tir Okt 13, 2009 11:53 am

I går kveld, mellom matlaging og klesvask, kastet jeg et lite blikk på tv-en som sto på i bakgrunnen. Der fikk jeg se Bjørn Ole Rasch, som, så vidt jeg oppfattet, ble intervjuet om synthens historie, eller noe i den retning. Rasch ble bedt om å nevne norske musikere som gikk i bresjen og som har hatt særdeles innflytelse på bruk av synth/elektronikk i norsk musikk. Det var ett navn som Rasch fant spesielt verdt å nevne; dette forumets egen Blix.

Ingen dårlig attest :)
Brukerens avatar
Whirly
Med på notene
 
Innlegg: 95
Registrert: Søn Apr 13, 2008 1:15 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Tir Okt 13, 2009 1:29 pm

:D
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Blix

Innlegg terjewi » Tir Okt 13, 2009 3:10 pm

Whirly skrev:Det var ett navn som Rasch fant spesielt verdt å nevne; dette forumets egen Blix.
Ingen dårlig attest :)


...og med god grunn! Brynjulf fortjener en medalje og mer til for alt det han har gjort for synther i Norge.

Terje
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Re: Blix

Innlegg Blix » Tir Okt 13, 2009 3:36 pm

terjewi skrev:
Whirly skrev:Det var ett navn som Rasch fant spesielt verdt å nevne; dette forumets egen Blix.
Ingen dårlig attest :)


...og med god grunn! Brynjulf fortjener en medalje og mer til for alt det han har gjort for synther i Norge.

Terje


Det var da rent for meget....

:D

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg kjellg » Man Okt 19, 2009 8:05 pm

Var ikke Brynjulf Blix pianist/keyboardist for Alex? Jeg var/er svært imponert over hans talent og husker de flotte improvisasjonene og raffinerte voicingene han utførte på synth og Rhodes?!

En annen pianist/keyboardist som også bør nevnes er Håkon Graff.
Det er ikke så ofte en hører om han dessverre, men både han og Blix er på nivå med de aller beste både her hjemme og ute i verden etter min mening.

Graff brukte vel minimoog, fender rhodes og polymoog(muligens clavinet også) i sin standard rigg?

Er ikke sikker på hva Blix brukte i sin rigg, men jeg mener ganske sikkert at han hadde fender rhodes.
kjellg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tor Des 20, 2007 12:30 pm
Bosted: Norge

Innlegg Dozerbabar » Man Okt 19, 2009 8:15 pm

Vel, ettersom han la inn innlegget før deg, så kan du jo bare spørre han :roll:
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Man Okt 19, 2009 9:29 pm

kjellg skrev:Var ikke Brynjulf Blix pianist/keyboardist for Alex? Jeg var/er svært imponert over hans talent og husker de flotte improvisasjonene og raffinerte voicingene han utførte på synth og Rhodes?!

En annen pianist/keyboardist som også bør nevnes er Håkon Graff.
Det er ikke så ofte en hører om han dessverre, men både han og Blix er på nivå med de aller beste både her hjemme og ute i verden etter min mening.

Graff brukte vel minimoog, fender rhodes og polymoog(muligens clavinet også) i sin standard rigg?

Er ikke sikker på hva Blix brukte i sin rigg, men jeg mener ganske sikkert at han hadde fender rhodes.


Visst spilte jeg med Alex. Men den første kjente jeg spilte med var Terje Rypdal, først i 1971-72 så i 1975-77. Fender Rhodes Suitcase var det første instrumentet jeg kjøpte, den 19 desember 1970 for å være nøyaktig. Siden ble det et Farfisa VIP345, Clavinet, Minimoog og så over på alt som var av instrumenter fra Roland. Jeg jobbet jo som demonstrant for Roland før jeg begynte å jobbe der på heltid fra 1983 fram til 1988.

I dag spiller jeg på Hammond og/eller virtuelle instrumenter i Ableton Live på MacBook Pro.

Min gamle venn og kollega Håkon Graf er i full gang i LA for tiden, nøyaktig hva han spiller på vet jeg ikke, men tror det er bl.a. en Motif inne i bildet. Du kan jo sjekke ut hva han driver med her: http://www.myspace.com/hgraf
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg osvald911 » Man Okt 19, 2009 11:35 pm

Gratulere Blixy!

Hva synes du om Rick Wakeman? Er stor fan av han og andre artister som lager god musik med synths og keyboards:)
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg Blix » Tir Okt 20, 2009 11:06 pm

osvald911 skrev:Gratulere Blixy!

Hva synes du om Rick Wakeman? Er stor fan av han og andre artister som lager god musik med synths og keyboards:)


Jeg må nok si at av engelskmenn er det Stevie Winwood og Brian Auger som jeg har hatt mest sans for. De andre som skjelte til europeisk klassisk tradisjon, Emerson, Wakeman, Lord osv. er i en annen gate, der har ikke jeg beveget meg noe særlig.

Når det gjelder folk jeg har vært inspirert av så er det mange, men vi kommer ikke utenom Jimmy Smith, Jan Hammer, Chick Corea, Herbie Hancock og Joe Zavinul. Og Jeff Beck, Jimy Hendrix, Bill Evans, Miles, Coltrane, Parker, Sly Stone, James Brown, hele blues/soul/funk/ R&B/jazz-tradisjonen kort og godt.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron