[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvorfor begynte du med synth?

Hvorfor begynte du med synth?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Hvorfor begynte du med synth?

Innlegg masyst » Lør Okt 24, 2009 3:15 pm

Hva/hvorfor begynte du å spille synth?
Hva fikk deg inn i synthenes magiske verden?

For min del har jeg alltid elsket å trykke på knapper og skru på knotter.
I sin tid fikk jeg et Casio lekekeyboard til jul, som ble flittig brukt til å leke med morsomme lyder...
Enda gikk det noen år, jeg begynte å spille slagverk og læreren min trente oss i gehør og harmonilære (noter har jeg ennå tilgode å lære ordentlig).
Samtidig hørte jeg mye på jazz, blant annet Spyro Gyra og Dave Grusin.
Jeg husker ikke om det var det, eller interessen for knapper og knotter som gjorde utslaget...
Jeg tittet iallefall etter noe billige greier på markedet på MP.no og var særlig overbevist om at synther kostet formuer, så jeg endte opp med et Roland EM-20 keyboard.
Det var omtrent på det tidspunktet jeg oppdaget den fantastiske synthbruken til Richard Tandy i ELO på albumet Out of the blue, og ved å lese i brosjyren i albumet ble jeg obs på klassike synther som Moog og Arp 2600.
I niende klasse fikk jeg meg min første analoge synth, en Roland Juno 2 til den beskjedne sum av 250kr på loppis, og siden har det bare ballet på seg.

Håper jeg ikke skremte noen med min lange doktoravhandling :D
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Søn Okt 25, 2009 12:37 am

Grunnen til at jeg begynte å spille synth var at jeg hørte Jan Hammer spille Minimoog med Mahavishnu Orchestra live i Châteauvallon i Frankrike i 1972. Vi spilte med Terje Rypdal på samme festival, og følte oss rimelig små da vi hørte det bandet.

Men det var samtidig utrolig inspirerende. Når man hører noe som er sinnsykt bra reagerer man enten med "det der klarer jeg aldri" eller "det der skal jeg også kunne gjøre". Om man så ikke når helt opp til sine inspirasjonskilder, så kommer man uansett et godt stykke framover!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Tir Okt 27, 2009 12:07 am

En dag satte jeg meg ned med et piano og hadde litt nybegynnerflaks. Ergo ble det klaviaturet.

Førstkommende jul etter dette fikk jeg et Yamaha PSS680. Jeg tok det med i sengen.

Noen år senere begynte jeg med sample-basert komponering, type MOD og XM. Alle lydene jeg syntes var kulest var av synth. Når jeg tenker meg tilbake, så er jo egentlig alle lydene jeg synes er kulest generelt sett laget av synth (eller stemmer). Veldig mye av den musikken jeg likte var "elektronisk".

I 97 kjøpte jeg en Yamaha CS1x. Jeg ante ikke hva analog var. Siden fikk jeg lest meg opp litt, men hadde aldri råd til noe ekte analogt.

Nå har jeg råd til det jeg vil ha, men ingen tid å lage musikk.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg øiol » Man Nov 02, 2009 11:02 pm

Det var vel Rick Wakeman, Yes, Tangerine Dream og ikke minst da min bror kom hjem etter å ha vært til sjøs og hadde tatt opp Autobahn av Kraftwerk på kasettspiller fra en dårlig radio. Radio Lux? Dette var vel på midten av 70-tallet.
Ellers så hadde jeg en dragning mot all musikk som hadde synthlyder. Det måtte bare bli tangenter. I begynnelsen ble det bare et Yamaha hjemmeorgel, og den første synthen var en Arp Pro/DGX og så videre. Tør ikke å tenke på hvor mye kronasje som er brukt :D Men det har vært og er gøy.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg terjewi » Tir Nov 03, 2009 12:21 am

Så et BBC-program om rockens historie en gang på 1970-tallet. Et av programmene var viet "eksperimentell musikk". De viste bl.a. et kort klipp med Tangerine Dream. Siden har ikke verden vært det samme.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron