[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Adapter til Roland EM 15, litt hjelp her..

Adapter til Roland EM 15, litt hjelp her..

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Jetboy » Tir Aug 17, 2010 2:18 pm

Interessant at den tråden med "mest liv" her var den som handlet om et lite strømadapteren til et lite keyboard. Forhåpentligvis vitner det om at folk er hjelpsomme.

Når det gjelder Roland Skandinavia, så er jeg litt usikker. Teknikeren der ville ikke kalibrere en Jupiter 8, men han ville gjerne fikse en Jupiter 4.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Tir Aug 17, 2010 3:00 pm

Jetboy skrev:Interessant at den tråden med "mest liv" her var den som handlet om et lite strømadapteren til et lite keyboard. Forhåpentligvis vitner det om at folk er hjelpsomme.

Når det gjelder Roland Skandinavia, så er jeg litt usikker. Teknikeren der ville ikke kalibrere en Jupiter 8, men han ville gjerne fikse en Jupiter 4.


Ville ikke?? Her mangler det nok en del av historien. Har aldri støtt på annet enn godvilje fra den kanten.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Tir Aug 17, 2010 3:35 pm

Blix skrev:Ville ikke?? Her mangler det nok en del av historien. Har aldri støtt på annet enn godvilje fra den kanten.

Blix


Det er jo forsåvidt godvilje ettersom argumentet var at prisen ikke ville forsvare handlingen. De må jo tross alt sette seg inn i prosedyren som vistnok for trente mennesker tar mange mange timer å utføre. Det hører også med at han skulle sjekke opp om noen i byen kunne gjøre det.

Det er altså ikke servicenivået jeg er usikker på, jeg bare stusset litt over at de ikke sa seg villig til å gjøre det :)
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Tir Aug 17, 2010 3:51 pm

Jetboy skrev:
Blix skrev:Ville ikke?? Her mangler det nok en del av historien. Har aldri støtt på annet enn godvilje fra den kanten.

Blix


Det er jo forsåvidt godvilje ettersom argumentet var at prisen ikke ville forsvare handlingen. De må jo tross alt sette seg inn i prosedyren som vistnok for trente mennesker tar mange mange timer å utføre. Det hører også med at han skulle sjekke opp om noen i byen kunne gjøre det.

Det er altså ikke servicenivået jeg er usikker på, jeg bare stusset litt over at de ikke sa seg villig til å gjøre det :)


For meg virker det som om dette ble sagt for å spare deg for en uforholdsmessig stor sum penger. Han bestemmer jo ikke timeprisen selv, og ved å høre om noen med andre økonomiske rammebetingelser kan ta seg av dette gjør han deg jo en tjeneste.

Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg?

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jetboy » Tir Aug 17, 2010 4:31 pm

Altså er det, som nevnt, ikke snakk om dårlig service. Tvert i mot.

Mulig jeg var litt naiv i møte med dem all den tid jeg forstod det slik at de fremdeles reparerte gamle saker fordi de kunne det. "Alle" kan jo lese en servicemanual og få tak i deler (de fleste, i alle fall). Man skulle tro at når produsenten i utgangspunktet reparerer så gammelt utstyr er det fordi de faktisk hadde en ekspertise på det som "alle" ikke har, f.eks interne prosedyrer som gjør jobben raskere osv.

Merk at den spesifikke teknikeren gjør "mer enn forventet", så all takk til ham.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Tir Aug 17, 2010 5:29 pm

Jetboy skrev:Altså er det, som nevnt, ikke snakk om dårlig service. Tvert i mot.

Mulig jeg var litt naiv i møte med dem all den tid jeg forstod det slik at de fremdeles reparerte gamle saker fordi de kunne det. "Alle" kan jo lese en servicemanual og få tak i deler (de fleste, i alle fall). Man skulle tro at når produsenten i utgangspunktet reparerer så gammelt utstyr er det fordi de faktisk hadde en ekspertise på det som "alle" ikke har, f.eks interne prosedyrer som gjør jobben raskere osv.

Merk at den spesifikke teknikeren gjør "mer enn forventet", så all takk til ham.


Det er ikke mange Jupiter 8 ute og går i dette landet, så det er ikke noe som "sitter i fingrene" på en tekniker som kanskje har hatt et slikt instrumentet inne en håndfull ganger i sin karriére.

Det er noe annet med enkel elektronikk og mekanikk, som gamle rørforsterkere, Hammond tonehjulsorgler og Rhodes pianoer. Der er det erfaring som teller, og man lærer seg en del grunnleggende grep.

Det er heller ikke bare bare å få tak i deler til 30 år gammelt utstyr. Da må man til kilden og det er merkeverkstedet.

En slik kalibrering er muligens ikke vanskelig, og dokumentasjonen fra Roland er god, men sånt er gjerne tidkrevende. Det var forøvrig aldri nødvendig i de årene jeg hadde den.

Jeg hadde forøvrig servicemanualen til Jupiter-8 som dass- og sengelektyre da jeg fikk den første som kom til landet i hende. Jeg snek meg ut fra en fest den dagen jeg fikk den, for å dra til øvingslokalet, skru den fra hverandre og koble styrespenning til oscillator 2 slik at den kunne styres fra pedal. Med oscillatorsync får man da Jan Hammers signaturlyd :-) Jeg laget også et bærbart keyboard til JP-8, med alle programsvitsjer osv. Bilde av dette ligger på min Facebookprofil :-)

Men jeg savner ikke Jupiter 8 i dag.

;-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tir Aug 17, 2010 5:43 pm

Blix skrev:Jeg laget også et bærbart keyboard til JP-8, med alle programsvitsjer osv. Bilde av dette ligger på min Facebookprofil :-)

Du har ikke lyst til å legge ut bilde her også?
For de/den av oss som ikke har facebook :P
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Jetboy » Ons Aug 18, 2010 10:51 am

Blix skrev:
En slik kalibrering er muligens ikke vanskelig, og dokumentasjonen fra Roland er god, men sånt er gjerne tidkrevende. Det var forøvrig aldri nødvendig i de årene jeg hadde den.


Ingar kalibrerte den for 5-6 år siden, men jeg har jo ingen referanse å gå etter. Jeg legger bare merke til at enkelte av sliderne ikke har noen effekt når det finjusteres helt i bunn.

Blix skrev:Men jeg savner ikke Jupiter 8 i dag.

;-)


Topp analog lyd kombinert med etter forholdene gode muligheter "koster" jo også mye tid i plugin-verden. Videre synes jeg JP-8 er så inspirerende, så uendelig mye mer inspirerende enn grafikk på skjermen, bare dette gjør at jeg ville savnet den om den forsvant nå.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg Blix » Tor Aug 19, 2010 11:14 am

masyst skrev:
Blix skrev:Jeg laget også et bærbart keyboard til JP-8, med alle programsvitsjer osv. Bilde av dette ligger på min Facebookprofil :-)

Du har ikke lyst til å legge ut bilde her også?
For de/den av oss som ikke har facebook :P


Har du ikke Fleisbok? Da må du gå til nærmeste bokhandel og kjøpe deg et eksemplar!

Bilde

OK - her er bildet. Det ble tatt før jeg fikk nytt keyboard til å sette inn i JP-8 igjen. Det originale havnet jo i det bærbare keyboardet.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tor Aug 19, 2010 5:39 pm

Se der ja! Utrolig kult :D
Imponerende jobb det der...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Ole Henrik » Tor Aug 19, 2010 6:47 pm

Skulle nesten tro Roland hadde tyvtittet på dette bildet når de designet AX-Synth :D
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Fre Aug 20, 2010 10:19 am

Ole Henrik skrev:Skulle nesten tro Roland hadde tyvtittet på dette bildet når de designet AX-Synth :D


Flere hos Roland så den, jeg demonstrerte jo mye for dem på slutten av 70, begynnelsen av 80-tallet, og det var jo noen japanere innom. Senere, da jeg hadde begynt å jobbe hos Roland, satt jeg ved siden av han som var leder for teamet som konstruerte JP8, på en company dinner i Japan. Vi satt på gulvet med lave røde bord og spiste rare innsekter og diskuterte voicearkitektur og brukergrensesnitt. Trivelig.

Tilbake til designet, jeg hermet etter Probe'n til Jan Hammer, som var basert på et design av Roger Powell og bygget av Royalex.

Her den opprinnelige utgaven:

http://www.audioholics.com/news/editori ... image_mini

Her finner man bilder av hr Hammers versjon:

http://www.janhammer.com/fr_gallery.cfm

Men siden jeg brukte Rolands bender i stedet for moog-type hjul ble tuppen på enden annerledes. Derfra ga designet seg selv.

Jeg laget en form i tre som kunne splittes som et hamburgerbrød, og fikk vakuumformet to skall i plast som så ble limt sammen.

Keyboardet ble etter hvert arkivert på loftet og forsvant i forbindelse med en flytting på tidlig 90-tall.

Nå har jeg en Lync LM4 Jan Hammer Signature Edition som for tiden er i deler pga. modifikasjon til trådløs MIDI.

Bilde

Sånt tar litt tid i blant når det ikke er et presserende behov.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Trallala » Fre Aug 20, 2010 11:17 am

Dette begynnar å bli ein interessant tråd, også for oss som i utgangspunktet ikkje er fascinert av adapteret til Roland EM 15. :D
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Forrige

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest