[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Korg SV-1 vs. Clavia Nordstage vs. S90XS

Korg SV-1 vs. Clavia Nordstage vs. S90XS

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Korg SV-1 vs. Clavia Nordstage vs. S90XS

Innlegg paul » Ons Feb 17, 2010 11:59 am

Hei!

Jeg er på jakt etter et kvalitetsinstrument med 88 veide tangenter med hovedvekt på piano, og el-piano (Rhodes, Hohner D6, Wurlizer etc.). baserte lyder. Aktuelle kandidater er bl.a. Korg SV-1, Clavia Nordstage 88EX og Yamaha S90XS.

Jeg har ikke så veldig god kjennskap til nevnte instrumenter men jeg er ikke begeistret for tangentent til Nordstagen (har ikke prøvd den nye EX). Videre er jo S90XS et annet type instrument, men hvor "gode" er egentlig el-piano lyden i forhold til SV-1 etc?

Fint om noen har erfaringer og anbefalinger å dele her.

mvh.
Paul :D
paul
paul
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Feb 04, 2010 8:37 pm

Innlegg øiol » Ons Feb 17, 2010 7:51 pm

Her er det vel ikke enkelt å gi et godt svar. Noen liker mora og andre liker dattera og noen liker alle.
Trenger du å tenke på vekt så er vel Clavia uslåelig. Selv har jeg brukt Roland RD700SX en periode og der synes jeg at spillbarhet og piano og ep var utrolig bra, men så har du vekten da. Gikk derfra til Roland FP4 og over til Clavia Nordstage compact pga vekten. Er veldig fornøyd med lydene og brukervennligheten
Når det gjelder el-piano så synes jeg at Clavia leverer det de lover. Pianolydene blir også bedre og bedre. Samt at nye pianoer blir lagt ut for nedlasting gratis. Clavia har også kommet med et nytt brett med bare piano/ep/clavinet som er verdt å sjekke ut,
Synes egentlig ikke spesiellt om Yamaha, men det er en smaksak. Yamaha leverer kvalitet.
Korg SV-1 ser bra ut men der må andre komme med innspill.
Men når det kommer til stykket så er det høyttalere som svikter når det gjelder lyden.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg Tralle Tonetroll » Søn Mar 07, 2010 12:37 pm

Jeg har selv Yamaha S70XS, og er veldig fornøyd med den. Særlig el piano lydene er musikalske og sitter fint i lydbildet. Dette gjelder både Wurlitzer og Rhodes pianolyder. Clavinett bruker jeg ikke, men den høres bra ut den også. Tangentene er også veldig gode sammenlignet med mye annet, og i en annen klasse i forhold til det du finner på Clavia. De akkustiske pianoene er det mange meninger om, og du må rett og slett prøve den for å finne ut om du liker det. Jeg synes de også låter fint men smaken er som baken.
Er forøvrig hjertens enig med øiol om at anlegget ofte er flaskehalsen i lydopplevelsen, ikke instrumentet selv.
Korg SV-1 har jeg ingen erfaring med.
Brukerens avatar
Tralle Tonetroll
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Jan 18, 2008 2:16 am

SV-1

Innlegg vihvi » Ons Mar 10, 2010 10:21 am

Hei!

Jeg har kjøpt en KORG SV-1. Jeg prøvde først Clavia men ble umidellbart forelsket i SV-1! Den er utrolig responsiv og følsom for anslaget. Du kan styre det ytterligere men forforsterkerne. Disse er drevet med et rør slik at du får den naturlige rørvrenge som du hører på gamle skiver med Herbie Hancock, Chick Corea og George Duke, for å nevne noen.
Dette instrumentet er det første som jeg synes ligner mest på en ekte Rhodes. Claviaen er bra den men SV-1 har det lille ekstra. Rørvrengen er uovertruffen på SV-1.

Orglet er greit. Har Lesley-etterligning. Mitt forhold til orgel er imidlertid labert.

Pianolydene er brukbare men her ville jeg kjøpt en modul. Claviaens rene pianolyder kommer heller ikke opp til der jeg vil.

SV-1 er enkel å bruke og kan finjusteres på PCen.

Praktisk bag(m hjul) og stativ, med bein som ikke står i veien. kan kjøpes i tillegg.

Men, altså, noen liker mora andre dattera. Gå i butikken og prøv og sammenlign!

mvh
vihvi
vihvi
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Feb 19, 2008 10:33 am
Bosted: Oslo


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron