[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - High-End keyboard?

High-End keyboard?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

High-End keyboard?

Innlegg westax » Fre Okt 22, 2010 2:04 pm

Hei!

Skal kjøpe meg nytt keyboard og lurer veldig på om jeg skal gå for Yamaha Tyros 4 eller Ketron Audya.
Er klar over at Audya koster 10.000 mer og har 76 tangenter.

Det viktigste for meg er at det er nok styles tilgjengelig i sjangeren, pop, rock, ballade osv.
(Spiller ikke jazz, blues, ballroom osv.).

Noen som har prøvd begge og har noen formening?
westax
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Fre Okt 22, 2010 1:58 pm
Bosted: Vesterålen

Re: High-End keyboard?

Innlegg westax » Tor Nov 04, 2010 9:46 am

Kan svare selv. Da valgte jeg å gå for Tyros4 og den er på tur med Tollpost.
Var nylig i Moss på besøk hos min søster og fikk testet begge to.
Siden jeg har Stage Piano fra før og mange andre synther ble valget egentlig ganske lett.
Ketron blir for stor oppå Stagepianoet og lydforskjellen på Tyros4 og Ketron er ikke hørbar.
Tyros4 låter ekstremt bra. Trommesamplene er hysterisk bra og mulighetene generelt er vanvittig.
Så iløpet av få dager vil min Tyros4 bli vell plassert i øvingshytta :)
westax
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Fre Okt 22, 2010 1:58 pm
Bosted: Vesterålen

Re: High-End keyboard?

Innlegg Henki M » Tir Nov 16, 2010 7:25 pm

Jeg har selv hatt en Tyros i hus her siden torsdag - altså ikke fullt en uke ennå. Og må faktisk si at så langt er jeg litt skuffet......

Nå skal det sies at jeg har et PSR 9000 fra før, og det største problemet er vel at hvis jeg sammenligner disse to så er det noe jeg liker best på det ene og noe jeg liker best på det andre. Strengt tatt burde jeg vel etter å ha lagt ut så mye penger ha følt at Tyrosen var myyyyeeee bedre - men det gjør jeg ikke ennå iallefall. Iallefall ikke så ensidig som jeg gjerne kunne ønske.....

Det jeg alltid har vært glad i med PSR 9000 er at arrangementene spilles omtrent slik et band ville gjort - altså ikke utspjåket med effekter og rare blåserutbrudd, men nokså rett frem. Og det med en sånn "live-feeling" - altså med litt mer trøkk enn man gjerne forbinder med studioversjoner av musikk. Med Tyros får jeg desverre ikke alltid denne følelsen - her er vi litt mer tilbake til sånn arrangementer som kan irritere livet av deg - de inneholder elementer som du lett kan kjenne igjen fra melodi til melodi og selv om de fascinerer første gang du hører dem, så får du fnatt av viderverdighetene etter en stund. Joda - du kan skru av disse i mange tilfelle men det er vel ikke meningen ?

Det betyr ikke at Tyros er dårlig - den har mange nye kjempebra lyder og også arrangementer. Jeg har bare merket meg at de arrangementene som høres mest imponerende ut ofte er de du IKKE bruker, nettopp fordi de er så lett gjenkjennelige fra melodi til melodi.

Vocal Harmonyen på Tyros skal også være så fantastisk, men foreløpig får jeg bedre lyd i den gamle på PSR 9000. Men mic-inngangen er nå på Tyros basert på XLR og er nå nesten støyfri, og da er vi kvitt en stor irritasjonskilde. Fram til Tyros 4 var dette Big Jack inngang med en del støy.

Så hvis du er glad i Bossanova, Beguine og Trompetlyder så er dette garantert suksess, men hvis du skal spille pop og rock er jeg ikke så imponert ( kanskje igjen i forhold til PSR 9000 - visst er jeg imponert......). Så bruk MYE tid på å sjekke ut keyboardet og ikke la deg blende av overdådige arrangementer - prøv å tenk hvilke du kommer til å bruke og konsenterer deg om hvordan de låter...

Jeg har heller ikke ennå klart å finne en Instrument Definition Map sånn at keyboardet kan brukes enkelt med min DAW som er Sonar Producer Edition, og det er noe ekte dritt å lage sånne selv. Her burde Yamaha har lagt med en haug med sånne sammen med keyboardet - det hadde neppe kostet dem mange krefter.

Nå er det mye å sette seg inn i på et sånt keyboard så jeg håper jeg kan komme tilbake om en uke eller to å skrive hvor utrolig feil jeg tok, og hvor fantastisk Tyros 4 er bare man har lært seg å skru på den. Jeg satser på det......
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest