[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Ons Des 22, 2010 12:48 am

Er så heldig å ha en slik en i hende. Jeg lurer på om noen har peiling på om det er mulig å bytte ut de små (og ubrukelige) tangentene med normal keybed, helst med samme antall tangenter? Kontrolleren må jo utvides litt i bredden, og resultatet blir sikkert kriminelt dårlig kosmetisk sett, men når alt kommer til alt er det vel bare en haug med midi-triggere?

Dersom du vet noe: hvem, pris og hvor?!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Blix » Fre Des 24, 2010 2:21 am

Adriant skrev:Er så heldig å ha en slik en i hende. Jeg lurer på om noen har peiling på om det er mulig å bytte ut de små (og ubrukelige) tangentene med normal keybed, helst med samme antall tangenter? Kontrolleren må jo utvides litt i bredden, og resultatet blir sikkert kriminelt dårlig kosmetisk sett, men når alt kommer til alt er det vel bare en haug med midi-triggere?

Dersom du vet noe: hvem, pris og hvor?!


Det er da mye enklere (og billigere, spesialmekk er dyrt) å bruke et annet billig, lite MIDI-keyboard og bare bruke knottene på kontrolleren?

Blix

(som også har en slik stående, Korg-kontroller altså ;-))
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Fre Des 24, 2010 7:16 pm

Godt poeng, men mister jo litt av mojo'en med den kule kontrolleren da, hehe. Har en nov sl 37 stående, så jeg får prøve :D
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Skrinsen » Fre Feb 04, 2011 4:16 pm

Ikke for å highjack´e tråden, men jeg har et tilsvarende "problem". Jeg har nemlig begynt å bruke mer softsynther, og har behov for mer tweek-kontroll. Jeg styrer nå softsynthene med vanlige hardware synther, men merker at det er begrenset hvor mange knotter jeg kan assigne, så jeg vurderer å kjøpe en dedikert MIDI-controller ala M-Audio Axiom Pro. Men strengt tatt så trenger jeg ikke flere tangenter så da lurer jeg på om det finnes rene skruknott-kontrollere som jeg kan bruke sammen med de keyboardene jeg allerede har. Og er det fysisk mulig å styre en softsynth med både en hardware synth og en annen controller samtidig?
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Fre Feb 04, 2011 8:53 pm

Sjekk ut novation sl zero (gjerne mkII). Den er litt dyr, men har til gjengjeld ganske mange pot'er og fadere og div annet du kan assigne til hva-du-vil i softsynthene. Novation automap software, som følger med gratis, gjør all mapping for deg - i teorien. I praksis - tja...

Har aldri opplevd problemer med to hardware kontrollere til samme plugg. Dersom du bruker mainstage, er det gjort på et øyeblikk å sette det opp!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Blix » Fre Feb 04, 2011 11:44 pm

Skrinsen skrev:Ikke for å highjack´e tråden, men jeg har et tilsvarende "problem". Jeg har nemlig begynt å bruke mer softsynther, og har behov for mer tweek-kontroll. Jeg styrer nå softsynthene med vanlige hardware synther, men merker at det er begrenset hvor mange knotter jeg kan assigne, så jeg vurderer å kjøpe en dedikert MIDI-controller ala M-Audio Axiom Pro. Men strengt tatt så trenger jeg ikke flere tangenter så da lurer jeg på om det finnes rene skruknott-kontrollere som jeg kan bruke sammen med de keyboardene jeg allerede har. Og er det fysisk mulig å styre en softsynth med både en hardware synth og en annen controller samtidig?


Flere forskjellige kontrollere er ikke noe problem, så lenge du har USB-kontakter. Flere like kontrollere kan derimot være problematisk. Korg nanoKontrol http://www.prisjakt.no/product.php?p=446004 er billig og bra, men du kan ikke bruke 2 stk samtidig.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Jetboy » Søn Feb 06, 2011 10:55 pm

Korgs softsynther og MS-20 kontrolleren er geniale.

Merker nå en tendens til at det ikke er å enkelt å ha alt in the box allikevel. Ett av to store ankepunkt jeg har mot "soft only" er jo at om det er komplisert med hardware, så er det også ganske komplisert når alt er på skjermen og skal styres med mus.

Jeg mener å høre at størsteparten av brukerne uansett bruker presets. Fint med en tråd der folk søker muligheter for å skru med selv.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Søn Feb 06, 2011 11:15 pm

Presets funker dårlig - særlig live. Kan være enig i at det er greit i studio når man vil huske settings fra dag til dag, men ellers finner jeg synther uten presets vesentlig mye mer tiltalende enn de med presets. Moog Voyager OS feks! Den desidert kuleste "ikke-vintage" synthen! Ingen MIDI, ingen display. ingen lys, ingen presets. Dritbra :D

Men ja, uten kontrolleren ville pluggen mista rimelig mye av verdien for min del. Korg selger forresten alle pluggene fra legacy-serien for 300 kr stk nå. Løp og kjøp...
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Jetboy » Man Feb 07, 2011 3:58 pm

Ja, nå har jeg ekte varer av det jeg trenger derfra, men pluggene er bra som selvstendige instrumenter (ikke nødvendigvis kjempegode emuleringer...)
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Man Feb 07, 2011 10:10 pm

Hehe, ja da så! Skulle gjerne hatt tak i en faktisk ms20, men livet som musikkstudent er ikke akkurat lukrativt... Det vil sikkert variere mye fra synth til synth, og hvor mye man reiser med synthen, men hvordan er ms20/polysix/monopoly når det kommer til stabilitet/hyppighet av kalibreringsbehov og generelt vedlikehold? Og finnes det mange kyndige reparatører her til lands? Jeg er litt på jakt etter en polysynth, og polysix'en virker som det beste alternativet - lyd og pris tatt i betraktning. Har du flere vintage analoge polysynther, og evt noen tanker om hva som kunne fungert bedre enn polysix? Mange spørsmål her, men greit å spørre noen som faktisk sitter med synthene, istedenfor å stole på youtube-demoer (de folka spiller nesten bare tekno uansett...).
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Jetboy » Ons Feb 09, 2011 10:55 am

Ja, her var det mange spørsmål og forhold :)

Når det gjelder pris/nytte for en person som har mer tid enn penger, så er softsynther uten tvil vinnerene. Om du kan leve med muse-dragning, evt. mappe opp på en ekstern kontroller du er komfortabel med, så vil du ha mye glede av softsynther om du har tid til å bearbeide dem skikkelig med VSTer osv. Da vil du i de aller fleste tilfeller kunne skru frem god, og gjerne unik, lyd.

Når det gjelder vedlikehold og tilgang til reperatører, så er det forholdsvis få reperatører og de koster penger. Jeg forstår det slik at man ofte kan flikke litt selv på tingene og her lærer vel nøden fanden å spinne ull eller noe slikt? I tillegg er det jo slik at noen synther er bygget bedre enn andre og går mindre i stykker. Det vil si at vedlikehold kanskje begrenser seg til kalibrering og enklere lodding samt rens. Det tror tror jeg de fleste tør å gjøre selv.

Når det kommer til valget av synth er det jo behovet som avgjør hva du bør gå etter. Polysix er jo en klassiker og kan fås ned i 4000 (5000 kan vel sies å være en grei deal). Du har gjerne brukt pluggen, så du vet jo omtrent hva du får i forhold til features/spennvidde. Jeg rådgir deg gjerne, men fint om du angir omtrent hva slags musikk du spiller og gjerne hvilke behov du har. Alle vil selvfølgelig ha mest mulig muligheter, men da øker jo prisene raskt.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Lør Feb 12, 2011 12:35 am

Skjønner. Kalibrering og enklere lodding skal jeg vel greie - selv om det sikkert medfører noen søvnløse netter i for- og etterkant... Har en del softsynther, og kjører dem i Mainstage med en novation Sl 37 mkI, så mapping er forsåvidt bra, men det kan likevel ikke måle seg med mojoen og workflowen jeg får på Moog LP'en min. Med andre ord, budsjettet mitt krever at jeg bruker begge deler, men jeg vil definitivt prioritere hardware fremfor software.

Musikken jeg spiller er noe vanskelig å kategorisere, men en slags alternativ punk/jazz dekker det sånn noenlunde. Så høyt og hardt vi makter altså! :D http://www.myspace.com/skadnekrek dersom du vil gå helt i detalj... Jeg spiller på en Rhodes, den nevnte Moog LP stage 1, Nord Electro, et morsomt gammelt Hammond-orgel (av typen husorgel med rytmeboks og "isopor-snurredings" foran ene elementet) diverse softsynther og samples vi har gjort, og kjører hele røkla gjennom en 1969 italiensk røramp. Kan legge på en DX7 om det skulle knipe en dag :D

Ang behov, så bryr jeg meg ikke om arpeggiatorer, hundrede wafeforms på OSC og LFO, ekstremt fleksible routingmuligheter, interne effekter (neineinei...), multiple outputs og alt annet fancy VA-synthen har introdusert. Jeg finner begrensninger mye mer inspirerende enn overdrevne muligheter, og tidenes turn-off er en Virus TI. Det absolutt eneste som betyr noe er at det låter punchy og hissig, og at det er minimalt - helst ingen - menydykking involvert i skruingen. Polysix virker som et bra alternativ basert på lyd og funksjoner, og som du sier - en klassiker for 5000 kr er ikke å forakte.

Har selvfølgelig kikket på Prophet '08, men prisen er noe stiv. Synes uansett at polysix'en virker mer tiltalende. Og Juno-serien (selvfølgelig de gamle), men har hørt fra en del folk at de er litt one-trick-pony'er, og ikke duger til så mye annet enn, ja, feit "synthblås"...? Prophet 5, Jupiter 6/8 og CS80 er også godt utenfor prisrekkevidde...

Takker for tips!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Jetboy » Søn Feb 13, 2011 5:30 pm

Etter det nåværende lydbildet deres tror jeg du kan gi beng i Juno 6/60/106 :) Det fine med Polysix i denne sammenhengen er at SSM-filteret biter litt og har noe 70-talls over seg. I så lende ville en Korg Trident vært god for dere, men kanskje litt stiv pris.

Selv om det ikke var det første jeg tenkte på, så vil jeg nevne Alpha Juno / MKS-50 fordi det ligger en MKS-50 med kontroller til salgs på finn nå. På tross av et "vanskelig" filter kan den tyte ut timesvis med gromlyd som er passe feit. Du kan få litt møkk og skitt ut av den også i tillegg til alle de fine, pene lydene. PG-en er et "must" for å få åpnet opp denne maskinen og kose seg med den.

Når filteret er litt "vanskelig" betyr det at det skal litt flaks til for å treffe på de helt store lydene, men både filteret spesielt og maskinen generelt kan faktisk yte slike. Om det ikke er den _mest_ punchy og hissige polyen, så er den slettes ikke værst. Og prisen i forhold til hva du får er jo... ja, priceless. Jeg solgte min fordi det ble så mye stort og dyrt på stativet plutselig, ellers ville den ha vært i daglig bruk.

Om du ikke synes Virus var greia tror jeg ikke Prophet 08 vil falle i smak. Den koster også sine krangas. Om du først kan gå opp i det pris-sjiktet ville jeg heller gått for en Jupiter 4 eller Prophet 600 om du skal ha vintage.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Adriant » Søn Feb 13, 2011 11:30 pm

Det ante meg at Juno'ene ikke helt ville gjøre nytten, ja... :)

Ok, skal se litt nøyere på trident, prophet 600 og jupiter 4! Men som sagt er det nok et godt stykke utenfor prisrekkevidden. Skal også se på mks-50. Ser at annonsøren ikke lister noen pris for øyeblikket, men den ligger kanskje rundt polysix'en?

Jeg får fortsette og lete - har en kompis med en ny-innkjøpt polysix som jeg snart får prøve :) Det aner meg at jeg må ta inn blofeld keyboard i vurderingen. Jeg mener, er det godt nok for Morten Qvenild (siste In The Country-tour) og Øystein Moen (siste Jaga Jazzist-tour), så MÅ det da være godt nok for meg også :D Har hørt at den skal låte ganske hissig, og selv om jeg sterkt misliker det minimalistiske interfacet, bør vel Blofeld'en få en sjangs - særlig til den prisen.

Takk igjen for tips!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Korg ms20-kontroller til ms20 plugg

Innlegg Jetboy » Man Feb 14, 2011 12:43 pm

Juno gjør vel alltid nytten, men det er en snill synth :)

MKS-50 med PG300 burde du få for 4000, skulle jeg tro.

Blofeldt har jeg ikke noe særlig forhold til, men Waldorf låter jo generelt veldig crispt og hi-fi. Interfacet på Blofeldt inviterer jo ikke akkurat til moro.

Forøvrig snappet jeg akkurat en defekt JX-3P med PG200 for en tusings, den kunne du sikkert hatt nytte av :lol:
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest