[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Korg Kronos

Korg Kronos

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Korg Kronos

Innlegg Robbins » Tir Jan 18, 2011 6:08 pm

http://www.korg.com/kronos

Utrolig nok er ikke Kronos nevnt så mye i forumet her.
Man kan på en måte si at Korg har laget en forbedret Oasys, men til et rimeligere segment.
Tror Yamaha og Roland kan få en utfording med å følge med her!
Men dette er bra for oss forbrukere som tjener på at Korg setter ny standard for 20/30.000 kroners klassen.
Kan bli spennende hva Yamaha og Roland finner på etterhvert.

Med amerikanske priser, vil 61 tangenters versjonen av Kronos trolig koste rundt 25.000 kr +/- inkl Mva.
Lansering er forventet mellom midten av april til mai 2011.
Og gjett hvem som fikk lyst på Kronos?! :D <---
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Korg Kronos

Innlegg Jetboy » Fre Jan 21, 2011 5:21 pm

Jeg har ikke gått igjennom speccen skikkelig, men det er vel lite her du ikke kan gjøre direkte på en datamaskin?

Synes Tempest var en mer spennende nyhet om enn litt overpriset. Spent på å høre lyden i den, om det svarer seg så trenger jeg absolutt en analog trommemaskin.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg Kronos

Innlegg Robbins » Man Jan 24, 2011 10:29 pm

Jetboy skrev:Jeg har ikke gått igjennom speccen skikkelig, men det er vel lite her du ikke kan gjøre direkte på en datamaskin?

Synes Tempest var en mer spennende nyhet om enn litt overpriset. Spent på å høre lyden i den, om det svarer seg så trenger jeg absolutt en analog trommemaskin.


Kronos er en datamaskin i en litt annen form. :). Den kan integreres i Daw på lik linje med Access Virus TI, så den har det beste fra to verdner.
Tempest ser interessant ut, men prisen tilsvarer Prophet 08. Det er litt drøyt syntes jeg. For meg er den ikke verdt det, men kanskje for andre. :)
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Korg Kronos

Innlegg Jetboy » Tir Jan 25, 2011 9:03 pm

Poenget mitt var at det er lite poeng i å kjøpe dette i noe annet enn software-form. Omtrent det eneste som kan sette noe særpreg i en hardwareversjon er nok DACene. De er som oftest bygget av billigste tilbyder.

Ok, kanskje en DX7 kan være bedre enn en FM8 fordi den låter mer crappy, tviler på at en hardware-Kronos vil låte noe annerledes enn en software-Kronos.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg Kronos

Innlegg Robbins » Ons Jan 26, 2011 12:20 am

Jetboy skrev:Poenget mitt var at det er lite poeng i å kjøpe dette i noe annet enn software-form. Omtrent det eneste som kan sette noe særpreg i en hardwareversjon er nok DACene. De er som oftest bygget av billigste tilbyder.

Ok, kanskje en DX7 kan være bedre enn en FM8 fordi den låter mer crappy, tviler på at en hardware-Kronos vil låte noe annerledes enn en software-Kronos.

Du setter ting litt på spissen syntes nå jeg da..
Jeg har masse software også, men fordelen med hardware er at det er mer politelig og at det ikke stjeler kraft fra datamaskinen.
Men dette kan fort bli en hardware vs software diskusjon som ikke var poenget med tråden i det heletatt.
Har litt med preferanser å gjøre også, som f.eks at når man programerer at det er mer morsomt å ha noe konkret å ta på enn å bruke en mus.. MOD-7 engine som kronos har, kan fint sammenlignes med FM-8. Så ja det er mange poeng med å kjøpe hardware. :)
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Korg Kronos

Innlegg Jetboy » Ons Jan 26, 2011 12:21 pm

Om det bare er for workflowet / inspirasjonen sin del, så kan det jo være like greit å investere i et skikkelig knottete midi-brett og programmere all software fra det.

Jeg er bare oppgitt over at produsentene slipper ting i hardware de like gjerne kunne sluppet i software.

MS20 mockupen som kom med Legacy Cell er forsåvidt det lureste Korg har kommet med på lenge. Billig, dedikert kontroller til grei software. La oss ikke diskutere om MS20-emulasjonen var tro til orginalen eller ikke, jeg synes selve konseptet var bra!
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg Kronos

Innlegg Robbins » Ons Jan 26, 2011 1:34 pm

Jetboy skrev:Om det bare er for workflowet / inspirasjonen sin del, så kan det jo være like greit å investere i et skikkelig knottete midi-brett og programmere all software fra det.

Jeg er bare oppgitt over at produsentene slipper ting i hardware de like gjerne kunne sluppet i software.

MS20 mockupen som kom med Legacy Cell er forsåvidt det lureste Korg har kommet med på lenge. Billig, dedikert kontroller til grei software. La oss ikke diskutere om MS20-emulasjonen var tro til orginalen eller ikke, jeg synes selve konseptet var bra!


Jeg hadde et novation SL 49 MKII master keyboard med automap og hele pakken som skulle gi meg kontroll. For min del opplevde jeg det mer som en utfordring og noe som stod i veien for det jeg egentlig skal gjøre, nemlig å lage musikk.

Jeg velger hardware fordi jeg ser tryggheten, stabilitieten og påliteligheten med det. Det er ingen programkrasj, eller instrumenter som henger noter, eller click lyder eller latency problemer. Man trykker på en knapp og det skal bare virke. Det er den store forskjellen.
Jeg ser fordelen med software når det gjelder pris og fleksibilitet, men alt har sine gode sider og dårlige sider. :)
Pr i dag bruker jeg Best service Vintage drums, IK multimedia workstation, Alicia's keys, og Novation Effecter i Logic som software. Det meste er lyd bibliotek som er lett å handtere. Funker fint det. :). Men vil ha en hardware enhet som sentrum. Kronos passer perfekt for det, det er jeg overbevist om. :)

Legacy instrumentene fra Korg er fine de ja :).
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Korg Kronos

Innlegg Jetboy » Tor Jan 27, 2011 5:27 pm

Misforstå meg ikke, jeg er ingen software-evangelist.

Men det som gjøres best digitalt blir som oftest enklest in the box. Aner ikke hvilken sequencer du bruker, men i min mapper jeg opp så og si alt av kontroller-til-cc på noen få minutter ved å trykke på noe og dra i en spake (så blir de parret).

Jeg bruker nesten utelukkende hardwareinstrumenter (og mye effekter også), men det er fordi det er ting som ikke gjør seg like godt i det digitale domenet / blir mye vanskeligere i det digitale.

Håper Kronosen tilfredstiller, selv synes jeg det er alt for lite hands on controllere i forhold til hva som er under panseret. Dette er også litt problemet med Andromeda (faktisk!), man trenger space-dykkerdrakt med superkomprimert helium før man dykker inn i de menyene.
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Re: Korg Kronos

Innlegg Robbins » Tor Jan 27, 2011 7:03 pm

Jetboy skrev:Misforstå meg ikke, jeg er ingen software-evangelist.

Men det som gjøres best digitalt blir som oftest enklest in the box. Aner ikke hvilken sequencer du bruker, men i min mapper jeg opp så og si alt av kontroller-til-cc på noen få minutter ved å trykke på noe og dra i en spake (så blir de parret).

Jeg bruker nesten utelukkende hardwareinstrumenter (og mye effekter også), men det er fordi det er ting som ikke gjør seg like godt i det digitale domenet / blir mye vanskeligere i det digitale.

Håper Kronosen tilfredstiller, selv synes jeg det er alt for lite hands on controllere i forhold til hva som er under panseret. Dette er også litt problemet med Andromeda (faktisk!), man trenger space-dykkerdrakt med superkomprimert helium før man dykker inn i de menyene.


Jeg bruker Logic. Ble stadig nøtt å sette opp instillinger for Novaiton kontrolleren. Ble fort oppgitt og lott være å lage musikk. Så var det å huske hvilken knott som var satt til hva, som av og till gikk i glemmeboka. For meg var det ikk ehelt optimalt.
Det med Kronos som gir bra med hands on kontrollere, er at de sliderne og knottene til venstre for displayet fungerer med det som er vist på 8" touch skjermen, og i tillegg har du touch skjermen du kan bruke for å få rask tilgang til alle parametre. Det ser veldig enkelt ut ihvertfall, bildene jeg har sett av skjermen viser god oversikt.
Hvis man sammenligner Access Virus C med Access Virus TI så ser de ganske like ut, men det er utrolig hvor mye enklere TI er å bruke pga et mye bedre display. Et bra display har mye å si etter min erfaring. Alternativet til bra display må være stor kontrollflate hvor alle funksjoner har dedikerte knapper og knotter. Nord Wave er vanvittig bra på det. Men et bra touch display tror jeg er nesten like bra, og klart best når det kommer til å ha så mange parametre så lett tilgjengelig.
Korg Kronos (når den kommer ut) :)
Mac Pro
Software
Logic Pro 9.0
Alicia's Keys
IK Multimedia Workstation bundle.
Best Service Electronic drums.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Korg Kronos

Innlegg Orage » Fre Sep 28, 2012 6:34 pm

Jeg har aldri spilt på en Kronos, men det ser ut som om den nå begynner å finne sin plass i flere bands rig. Karpe Diem spilte på en nylig, Pet Shop Boys brukte en under en av seremoniene på Paralympics. Er den den "gamechanger" som Korg hevder?
Orage
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Sep 26, 2012 3:36 pm

Re: Korg Kronos

Innlegg Ballade » Ons Aug 19, 2015 4:05 pm

Har selv korg kronos x 88 sist oppgradering til system 3.03 er en kar jeg kan nevne som hever korg kronos til meget høy standard Kurt Adler i sitt selskap Kapro fy av meg for noen lyder. kan varmt anbefales. korg kronos er et flott keyboard med mange musikalske uttrykk....har selv glede av mitt hver dag.- beste jeg har investert i så langt ,før denne hadde jeg roland xp80 workstation, stor forskjell ja. korg kronos bør folk få vite mere om. skulle vært mere workshops rundt om Norge ang kronos... noen som tar den utfordringen??. ok min mening om korg kronos..... :D Ballade
Ballade
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Ons Aug 19, 2015 3:50 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron