[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Newbiehjelp til lydmanipulator

Newbiehjelp til lydmanipulator

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Newbiehjelp til lydmanipulator

Innlegg jdybvik » Tir Jan 08, 2008 1:41 am

Okei, her er casen.

Jeg jobber i bunn og grunn i studio, som lydtekniker, men gjør også endel jobber derifra med lydmanipulering for effekter o.l. Altså gjør jeg ingenting live, men kun i studio.
Nå har det seg slikt at jeg er krevd til å gjøre disse effektene live, noe jeg aldri har gjort. Da tenker jeg jo automatisk at her må jeg sample effekter før spillejobber og bruke et eller annet program for å spille disse av når jeg vil. Hva anbefaler dere.

Utstyret jeg da vil bruke på en sånn spille jobb er;

MacBookPro 15" 2.4 ghz 4 gb minne
Digidesign 003 rack
Midi keyboard

Så, hvordan forslag har dere for løsninger her?
jdybvik
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jan 08, 2008 1:32 am

Innlegg Wiz » Tir Jan 08, 2008 3:47 am

Er det snakk om effekter på andre spor som vokal eller guitar?
Eller effekter som standalone lyder?
Sample og trigge fra et midikeyboard er vel en løsning? Men her er jeg novise da jeg kun jobber studio.
Hvilke effekter er det snakk om?
Wiz
Tørr bak øra
 
Innlegg: 26
Registrert: Fre Des 28, 2007 9:25 am

Innlegg jdybvik » Tir Jan 08, 2008 3:44 pm

Er snakk om standalone effekter ( i bunn å grunn er det jo kun forskjellige lyder) som skal spilles av etter komando. Sååå hvordan programmer er greit å bruke?
jdybvik
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jan 08, 2008 1:32 am

Innlegg Wiz » Tir Jan 08, 2008 4:26 pm

Jaggu ikke sikker jeg. Dersom det er ikke er snakk om "å spille" men "å trigge" er det vel greit å bruke en sampler av ett slag.
men akkurat hvilken vet nok andre bedre enn meg.
Da burde du vel kunne trigge disse samples (som du mekker på
forhånd) fra en controllflate av ethvert slag, inklusive midi-brettet ditt.

Abelton Live har noe de kaller hands-on. Sjekk denne demovideo
http://www.ableton.com/live-hands-on-control
Wiz
Tørr bak øra
 
Innlegg: 26
Registrert: Fre Des 28, 2007 9:25 am

Innlegg yhoyland » Tir Jan 08, 2008 5:33 pm

Hvis du er avhengig av å kunne bestemme rekkefølgen på avspillingene dine under konserten bør du kikke deg rundt etter en brukbar sampler, og kontrollere/spille på denne med et midi-keyboard eller en annen kontroller (f.eks. en midi-trigger pad). NI Battery er et eksempel på en slik sampler som er relativt enkel å bruke, og svært oversiktlig.

Hvis du skal spille av effektene i en bestemt rekkefølge (f.eks. er dette praktisk for teater) kan det være like greit å bruke en cue-list player, det vil si et program som du laster inn alle lydene dine i, i rekkefølgen de skal spilles av. Da spilles neste cue/lyd når du trykker på en tast på laptop'en, f.eks. mellomromstasten. Det finnes både enkle gratisprogrammer og mer avanserte programmer som du betaler for. Sjekk denne tråden for tips om forskjellige programmer som gjør dette: http://srforums.prosoundweb.com/index.p ... msg_256809

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

å trigge lyder

Innlegg aldara » Lør Jan 19, 2008 10:28 pm

hvis det bare er snakk om å trigge lyder (sånn som nrk mannen gjør under vm i skihopp :-) ) så kan Akai sine mpc'er være geniale.. de har innebygd sampler og sequence og ikke minst 12 pads som du kan spille på (og assigne lyder til etter en gitt velocity verdi slik at du kan ha flere lyder på en pad) Fås med batteridrift tilogmed :-)

Ellers kan en helt straight laptop med et basic oppsett funke bra hvis du finner frem et brukande program til formålet... (jeg har et på tunga men kommer ikke på hva det heter.. skal forske litt på det)


Les mer om mcp'ene her: http://www.akaipro.com/
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest