[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Roland Juno-160 vs. Oberheim OB-12

Roland Juno-160 vs. Oberheim OB-12

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Roland Juno-160 vs. Oberheim OB-12

Innlegg bjørnar » Søn Jan 20, 2008 6:54 pm

Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg en brukt synth og det står mellom disse 2: Juno 106 og ob-12.

Jeg har en sterk følelse for at jeg helst vil ha juno-160´en, men har hørt at det kan oppstå mye feil med disse? stemmer det?

Derfor har jeg også sett på oberheim ob-12, kan den måle seg med juoen?

Jeg spiller mye sanger av det killers og vil gjærne ha lyder som låter likt med dems, kan disse synthene skape slike lyder?

Jeg er nybegynner når det kommer til analoge og va synther så jeg trenger litt hjelp med å velge :) Håper noen kan hjelpe til !:)
Clavia <3
bjørnar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 8:56 pm
Bosted: SKIEN, TELEMARK, NORGE, VERDEN

Innlegg masyst » Søn Jan 20, 2008 9:45 pm

Jeg har ikke prøvd noen av dem og ikke har jeg hørt noe særlig på The Killers, men jeg vil tro at om du er god til å programmere synthene, vil det ikke være noe problem å få til slike lyder du ønsker.
Når det er sagt, så er det slik at ingenting er som en ekte deilig analog-synth, selv med alle reparasjonene som kommer, så er det verdt det!
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg ehasting » Søn Jan 20, 2008 11:10 pm

Jeg har bare spillt på en Juno 106 på filter i oslo (ble vel stående der i 45min), men for meg så var det total forelskelse.. synthen har ikke det største lydpalettet pga. modulasjons og oscillator muligheter.. men lyden er superbra :) varm og feit (ihvetfall når man dytter inn chorus knappen).

OB-12 er i mine ører bare dritt.. den låter dårlig på det høyere registeret... men det er en ganske så subjektiv mening.

Hakke peiling på the killers, så det kan jo være at ob-12 vil kunne gjøre lyden.

Hva med Waldorf Q da?

Mvh
Egil
ehasting
Tørr bak øra
 
Innlegg: 17
Registrert: Fre Nov 09, 2007 2:37 pm
Bosted: Drammen

Re: Roland Juno-160 vs. Oberheim OB-12

Innlegg Trygve » Man Jan 21, 2008 12:11 am

bjørnar skrev:Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg en brukt synth og det står mellom disse 2: Juno 106 og ob-12.

Jeg har en sterk følelse for at jeg helst vil ha juno-160´en, men har hørt at det kan oppstå mye feil med disse? stemmer det?

Derfor har jeg også sett på oberheim ob-12, kan den måle seg med juoen?

Jeg spiller mye sanger av det killers og vil gjærne ha lyder som låter likt med dems, kan disse synthene skape slike lyder?

Jeg er nybegynner når det kommer til analoge og va synther så jeg trenger litt hjelp med å velge :) Håper noen kan hjelpe til !:)


The Killers bruker Microkorg og Nord Lead. Faktisk er ganske mange av synthlydene på Hot Fuss plata bare presets fra microkorgen.
Så hvis det er Killers lyder du er ute etter, få tak i en VA (Microkorg, nord lead, ms2000, novation..) og kjør det gjennom en distortion pedal.
Her er forresten et intervju med Brandon Flowers (vokal/keyboardist) hvor han går gjennom de ulike synthlydene brukt på Hot Fuss.
http://www.keyboardmag.com/article/rhinestone-wowboys/Oct-05/13988

Edit: Glemte link.
Trygve
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Des 18, 2007 1:08 am

Innlegg bjørnar » Man Jan 21, 2008 12:16 am

Etter hva jeg har skjønt så er junoen den som høres best ut ?

Jeg har lagt merke til at de bruker Nord lead 2, Men finner ingen av disse på bruktmarkedet ?

p.s Hva kan man regne med av kostnader på analogsynthen?

:)
Clavia <3
bjørnar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 8:56 pm
Bosted: SKIEN, TELEMARK, NORGE, VERDEN

Innlegg ruseim » Man Jan 21, 2008 8:43 am

Hvis jeg skulle velge mellom disse to så ville jeg definitivt gå for Juno'n. Har hatt en slik en, og den er lett å jobbe med, og har bra lydpotensiale.

Har lest noen tester av den Oberheim synthen, og det har vært litt ymse av kritikker.

Da jeg kjøpte min Juno, var det ikke lyd i den i det hele tatt, men så fort jeg begynte å stille inn egen lyd våknet den, men fikk ikke lagret lydene. Byttet batteri og alt ble i orden. Ellers er Roland sine synther stort sett veldig robuste og driftsikre.

Ellers er Juno'n utstyrt med digitalt kontrollerte oscilatorer, noe som vil si at den holder bra på stemming og er stabil.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg bjørnar » Man Jan 21, 2008 4:15 pm

ruseim skrev:Hvis jeg skulle velge mellom disse to så ville jeg definitivt gå for Juno'n. Har hatt en slik en, og den er lett å jobbe med, og har bra lydpotensiale.

Har lest noen tester av den Oberheim synthen, og det har vært litt ymse av kritikker.

Da jeg kjøpte min Juno, var det ikke lyd i den i det hele tatt, men så fort jeg begynte å stille inn egen lyd våknet den, men fikk ikke lagret lydene. Byttet batteri og alt ble i orden. Ellers er Roland sine synther stort sett veldig robuste og driftsikre.

Ellers er Juno'n utstyrt med digitalt kontrollerte oscilatorer, noe som vil si at den holder bra på stemming og er stabil.


Jeg har funnet et juno nå, men denne skurrer litt på et par av de lagrede lydene(mener selgeren)? Kan det være noe tegn på at noe er galt?

Hva kan man regne med av kostnader på denne synthen dersom noen vanelige feil oppstår ? :)
Clavia <3
bjørnar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 8:56 pm
Bosted: SKIEN, TELEMARK, NORGE, VERDEN

Innlegg ruseim » Man Jan 21, 2008 5:19 pm

bjørnar skrev:
ruseim skrev:Hvis jeg skulle velge mellom disse to så ville jeg definitivt gå for Juno'n. Har hatt en slik en, og den er lett å jobbe med, og har bra lydpotensiale.

Har lest noen tester av den Oberheim synthen, og det har vært litt ymse av kritikker.

Da jeg kjøpte min Juno, var det ikke lyd i den i det hele tatt, men så fort jeg begynte å stille inn egen lyd våknet den, men fikk ikke lagret lydene. Byttet batteri og alt ble i orden. Ellers er Roland sine synther stort sett veldig robuste og driftsikre.

Ellers er Juno'n utstyrt med digitalt kontrollerte oscilatorer, noe som vil si at den holder bra på stemming og er stabil.


Jeg har funnet et juno nå, men denne skurrer litt på et par av de lagrede lydene(mener selgeren)? Kan det være noe tegn på at noe er galt?

Hva kan man regne med av kostnader på denne synthen dersom noen vanelige feil oppstår ? :)


Hvis det bare er på ett par lagrede lyder, og ikke på alle, så er det ikke nødvendigvis noe feil på synthen. Hadde det vært på alle lydene kunne det vært utgangstrinnet. Men Det som er viktig, er å sjekke alle fadere og slikt. Disse bør gå lett uten noe "lugging" / skraping. Det kan være støv i potmeteret til volumkontrollen. Dette kan i mange tilfeller enkelt fikses med kontaktspray for elektrobruk. (Uten smøremidler)

Ellers er det med denne som med all gammel elektronikk at "noe kan skje" Men har ikke hørt om noe feil som utmerker seg på 106'n.

Feil som sikkert kan oppstå på denne er at Pitchbend joysticken kan ryke av eller at fjæra i den ryker av. (Her får du kjøpt deler på Ebay. Ett firma i Taiwan lager disse). Andre ting kan sikkert være at klaviaturet kanskje krangler på noen toner, men det er som regel bare rensing.
Vær obs hvis det ser ut til at det har vært sølt ett eller annet på frontpanelet. Har det kommet veske inn i den kan det by på problemer. Når det gjelder pris på evt. reparasjoner så kan du jo høre på analog.no

Men min erfaring med Juno 106 er at den er driftsikker.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Intervene » Man Jan 21, 2008 5:38 pm

ruseim skrev: Men har ikke hørt om noe feil som utmerker seg på 106'n.



Juno 106 har et ganske vanlig 6 voice problem hvor den siste av stemmene ofte blir dårlig med årene. Kan være denne posteren nevner som skurring.
Intervene
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn Des 23, 2007 5:34 pm

Innlegg bjørnar » Man Jan 21, 2008 7:15 pm

Intervene skrev:
ruseim skrev: Men har ikke hørt om noe feil som utmerker seg på 106'n.



Juno 106 har et ganske vanlig 6 voice problem hvor den siste av stemmene ofte blir dårlig med årene. Kan være denne posteren nevner som skurring.


Hvordan sjekker man om en av de 6 voicene har blitt dårligere eller dødd? Trykker ned 6 tagenter samtidig og ser om det kommer lyd fra alle?

: :wink:
Clavia <3
bjørnar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 8:56 pm
Bosted: SKIEN, TELEMARK, NORGE, VERDEN

Innlegg ehasting » Man Jan 21, 2008 10:40 pm

riktig :). ta en enkel lyd som er lett å skille om det skulle oppstå feil. så er det bare å dytte ned 6 fingre :)
ehasting
Tørr bak øra
 
Innlegg: 17
Registrert: Fre Nov 09, 2007 2:37 pm
Bosted: Drammen

Innlegg bjørnar » Tir Jan 22, 2008 11:07 pm

Nå er jonuen i hus!:D riktig nok litt humørsyk på noen tangenter på visse lyder, men tenkte kanskje en master reset av hele keyboardet kunne gjort susen? Noen som vet hvordan man gjør deT?
Clavia <3
bjørnar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 8:56 pm
Bosted: SKIEN, TELEMARK, NORGE, VERDEN

Innlegg Robbins » Tor Jul 24, 2008 12:04 pm

til info så er ikke OB-12 laget av oberheim, hvis jeg husker riktig så var det et italiensk firma som er produsent og som fikk lov til å bruke Oberheim logoen.

Manual og Service manual for Juno 106 kan lastes ned her.
http://www.hinzen.de/midi/juno-106/manual/index.html
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg trondned » Tir Apr 07, 2009 1:47 am

Har en Juno 106 som trenger litt overhaling. Noen som har tips til hvem jeg burde kontakte. Lurer også på hva jeg burde sette som tak. Er det verdt å bruke f.eks. 3 lapper på en 106???
Trond Nedberg
DasHit Musikkproduksjon
Lydstudio i Oslo
trond@dashit.no
Brukerens avatar
trondned
Med på notene
 
Innlegg: 75
Registrert: Fre Apr 03, 2009 6:08 am
Bosted: Oslo, Norway

Innlegg masyst » Tir Apr 07, 2009 9:52 am

Hva det vil koste kommer jo selvsagt an på hva som trengs av overhaling.
Om du for eksempel skal fornye "lakken" vil det bli veldig dyrt men om det bare er å skifte noen IC'er vil det neppe koste så fryktelig mye.

Terje har forresten laget en veldig fin liste over hvem som driver med synthservice her i landet http://www.wintherstormer.no/synthservice.html
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest