[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Synth med gode "vintage" lyder?

Synth med gode "vintage" lyder?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg Gustav » Ons Feb 29, 2012 2:25 pm

Hei!
Jeg har nylig begynt å spille synth i et rock-progrock band. Jeg er nybegynner når det gjelder keyboard/synth (er egentlig gitarist) så jeg er rimelig grønn når det gjelder alt som har å gjøre med synther. Til nå har jeg kun brukt soft synhter når vi øver (PC med Steinberg V-Stack, VST softsynther, M-Audio Fast Track Pro lydkort og to 61 tangenters midi keyboards). Dette fungerer greit, men ikke optimalt. Problemene er:
- jeg vil kjapt alternere mellom flere lyder/instrumenter (dette funker dårlig når man bruker VSTs, må derfor ha flere keyboards)
- latency (nå og da)
- store samples i noen av VSTene (feks M-Tron)
- sårbarhet (dataproblemer).
Det frister ikke spesielt mye å bruke dette live (som blir aktuelt om ikke så alt for lenge). Jeg vurderer derfor sterkt å investere i et stagepiano eller en synth. Denne synthen må kunne produsere autentiske "vintage" instrumenter som Hammond B3, Rhodes EPiano, Wurlitzer, Moog og ikke minst Mellotron. Jeg har selvsagt googla dette mye og ser at Clavia Nord Electro 3 er det ideelle (kanskje ikke for Moog type lyder dog???). Dessverre ligger en Nord E3 godt over mitt budsjett (jeg kan strekke meg til 8k). Jeg har vurdert å kjøpe en synth som kan laste inn en lydbank eller patcher for vintage orgler/pianoer/synther og bruke PC for å kjøre Mellotron ved siden av med et midi keyboard. Er det å anbefale?

Mitt spørsmål er derfor: Er det noen som har tips til en synth eller et synthoppsett som tilfredsstiller mine ønsker over og som ikke overstiger 8k?

Gustav
Gustav
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Feb 27, 2012 10:58 am

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg øiol » Ons Feb 29, 2012 10:50 pm

Her kommer du borti det vanlige problemet som mange tangentister får. Det kreves mange gode lyder men har lite budsjett. Det enkleste er vel en eller annen workstation. Her er det mange å velge mellom. Trenger ikke siste modell for å låte bra. Google litt rundt om kring. Så kan du oppgradere etter hvert. Ved Hammond og EP ville jeg gått for Clavia, enten Electro eller Stage. Har hatt begge og det er gode brett. Om du får tak i et Nord Stage 1 for en ok pris så ville jeg gått for det. Her får du nesten alt du vil ha. Ok synthlyder og tror du skal få til noenlunde string/mellotron. Kan jo bruke M-tronen i tillegg.
En Electro 2 rack er jo også et alternativ siden du har midi-brett. Kjøp en Roland JV et eller annet så har du ok lyder i tillegg.
Men Moog er bare Moog :)
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg Gustav » Tor Mar 01, 2012 11:11 am

Takk for svar!
Ser det er en Nord Electro 2 til salgs på Finn til 9000 - det er fristende. Så blir det bare å bruke M-Tron for Mellotron med et midibrett ved siden av.

Skjønner at Moog er analogverdenenes hellig gral :) Kanskje en Little Phatty kan anskaffes etter hvert :)

Gustav
Gustav
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Feb 27, 2012 10:58 am

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg ruseim » Tir Mar 06, 2012 11:05 am

Det er jo mulig å få rackutgaven av Little Phatty for en ok pris. Den og ett midikeyboard vil jo funke fett. Når det gjelder Mellotron så har jeg brukt en Roland JV-1080 med "Keyboards of the 60's and 70's" kortet. Der er det endel lyder som funker greit i en live-setting.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg toraabe » Tor Apr 19, 2012 3:59 am

Brukt Korg Triton er bra.
Enda bedre er Alesis Adromeda.. konge synth vil jeg si..
enda bedre Roland Jupiter 80 med waves av stort sett rubbelet som er der ute ;)
brukte Alesis synther er bra, samme er Roland, Yamaha, Korg, osv og konge synthen over alt. Memorymoog ;)

Dette koster jo mye mer enn de 8 K som d nevnte var budsjett ,

Eller hva med en Brukt DX7 Jeg vet ikke hva de går for om dagen ...
Med de rette korta så er det jo en fin synth ;)
Ellers så har man jo Oscar, prophet ( dave smiths instruments ) osv.
For en stund siden så var det en Polivoks til salgs ute. Den er monofonisk men et dyrisk fett filter som du kan
kjøre andre synther gjennom også :). Flere kjente artister bruker den... http://en.wikipedia.org/wiki/Polivoks
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg ruseim » Tor Apr 19, 2012 7:32 am

toraabe skrev:Eller hva med en Brukt DX7 Jeg vet ikke hva de går for om dagen ...
Med de rette korta så er det jo en fin synth ;)


Det er bare synd at de gode korta til DX7 ikke alltid er like enkle å få tak i. Jeg hadde ett engang programmert av Bo Tomlyn. Det var det mange gode lyder på. Dessverre har det kortet blitt borte. :( For å få analoge filtre på en DX7 går det an å kjøpe en Korg Monotron og kjøre dx'n gjennom den.

Har sett DX7 prisa fra 1500.- og oppover.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Re: Synth med gode "vintage" lyder?

Innlegg keyboardwizard » Ons Mai 02, 2012 1:05 pm

toraabe skrev:Brukt Korg Triton er bra.
Enda bedre er Alesis Adromeda.. konge synth vil jeg si..


Ligger en brukt Andromeda A6 ute for salg på musikkweb.no nå, så løp og kjøp om det ikke er over budsjett da... ;)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron