[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg Ole Henrik » Ons Aug 22, 2012 12:28 pm

Men trigges synthmotoren i Voyager på noen annen måte enn analogt da? Jeg mener, man har jo CV innganger og det som er som i gamle dager?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg Blix » Ons Aug 22, 2012 1:33 pm

Ole Henrik skrev:Men trigges synthmotoren i Voyager på noen annen måte enn analogt da? Jeg mener, man har jo CV innganger og det som er som i gamle dager?


Forskjellen ligger i om det er noen form for digital prosessering fra tangenttrykk til trigging av envelope. Så vidt jeg har lest meg til er Old School rent analog, mens alle de andre har MIDI og er dermed innom det digitale domene på veien. Har bare så vidt prøvd OS i en butikk, så jeg husker ikke akkurat hvordan den føltes (som de sier i TV-sporten).

Styring av statiske analoge lydparametre er noe annet. Poenget er om de analoge kretsene må vente på de digitale.

Selv om det er snakk om helt nede på mikrosekunder oppleves det i blant litt annerledes å spille på noe rent analogt. Da snakker vi ikke om pads og blipp-blopp-sequencing. Vi snakker om tighte manuelle bassganger, intense fortendels-soloer med pitchbend osv. ala Jan Hammer. Spilt *i time* med supertight komp.

:-)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg rflob » Tor Aug 30, 2012 1:38 am

Hei hei, ny her :)

Min liste i stigende rekkefølge:

5. Prophet VS. Liker "quirkyness'en" ved denne. Digitale wavetables og analoge filtre. Komplementerer en varm og fet analogsynth godt, f.eks. Matrix-12.

4. Continuum Fingerboard. Denne er ganske spesiell. Mest fordi den spilles på en touch-sensitiv puteaktig flate som muliggjør et fullstendig annet uttrykk enn et sett med tangenter kan. Den registrerer opptil 16 uavhengige touch-punkter, i 3 akser, da typisk pitch langs langsiden, volum/expression hvor dypt man trykker, og f.eks. filter langs kortsiden. Først og fremst er det spillemessig at denne skiller seg ut, men den har også noen interessante synthese-features, en slags nedstrippet lettversjon av Kyma Capybara. Programmering gjøres via software på Mac/PC, noe som gjør det litt mindre tilgjengelig enn dedikerte knapper og pots. Inntil nylig har det ikke vært all verden av tweakingmuligheter av den interne synthen, men det har nylig blitt endret i siste OS med EaganMatrix.

3. Alesis A6 Andromeda. Første ekte analogsynthen jeg har eid, og for en synth! Lyden er fet som fy, hele 16 stemmer, og synthen er fullstappet med features. Glimrende live-synth med muligheter for å sette opp temmelig komplekse performance presets. Det tar gjerne litt tid fra man har skrudd den på til den når "sweet spot" sånn tuning-messig. Ikke sjelden at jeg må kjøre 2 tuninger, en kort tid og en lengre tid etter at jeg har skrudd den på, for at den skal bli helt fin.

2. Oberheim Matrix-12. Har eid denne i ca et halvt år og er storfornøyd. Lyden er helt enorm! Spesielt rå på pads og "smoothe" lyder. Ble positivit overrasket over hvor lett det var å finne frem i programmeringen med tanke på at den har kun har 6 soft-pots som endrer funksjon etter hvor man er i menyer. Performance-messig foretrekker jeg hands-on tweaking og alle features på Andromeda-en, men lyden på Matrix-12 er noe helt eget. På mine instrumenter så er tuningen på Matrix-12 dønn stabil, mens Andromeda-en kan være litt mer lunefull.

1. Waldorf Wave. Denne er i en helt egen klasse og ikke sammenlignbar med noe annet. Kan sitte med den i timesvis og spille og tweake. Eier den ikke selv, og har prøvd den bare over et par dager i Frankrike, så jeg er på ingen måte "under huden" på den programmeringsmessig, men den er bare helt drøy. Latterlig dyr og til salgs ca. én gang i skuddåret på ebay. Å eie denne forblir nok en uoppnåelig drøm.


Nr. 5 til 2 eier jeg selv. Nr 1 kommer jeg aldri til å eie...
Brukerens avatar
rflob
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Lør Aug 18, 2012 8:13 pm
Bosted: Oslo

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg øiol » Lør Sep 01, 2012 11:22 pm

Har endelig fått prøve en original mini og det var ikke noe å si på lyden, men jeg syntes at tangentene var tunge å spille på. Føltes trege. Mulig at det var bare denne?
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg Blix » Søn Sep 02, 2012 1:42 am

øiol skrev:Har endelig fått prøve en original mini og det var ikke noe å si på lyden, men jeg syntes at tangentene var tunge å spille på. Føltes trege. Mulig at det var bare denne?


Merkelig. Noen må ha justert seg bort. Alle de jeg har prøvd (10-20 stk) har vært svært lette og presise.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg Tralle Tonetroll » Tir Okt 02, 2012 12:44 am

Min personlige favorittliste over instrumenter jeg har eid eller eier:

Synther:

1. Prophet-5 rev2
2. Yamaha SY-99
3. Moog Voyager
4. Kurzweil PC3K7
5. Roland D-70

Piano/orgel:

1. Hammond A-100
2. Yamaha CP-70
3. Rhodes MkII Sevetythree 1980
4. Crumar Multiman
5 Voce V5+ med Ventilator
Livet er for kort til å kaste bort tida på dårlig musikk.
Brukerens avatar
Tralle Tonetroll
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Jan 18, 2008 2:16 am

Re: Top-5 keyboards og synther gjennom tidene?

Innlegg Ole Henrik » Tir Okt 02, 2012 1:58 pm

Tralle Tonetroll skrev:5. Roland D-70


Akkurat denne så jeg ikke komme :shock:
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron