[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Fallende bruktsynthpriser?

Fallende bruktsynthpriser?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg Orage » Tor Nov 22, 2012 8:15 pm

Er det bare et inntrykk jeg har eller er bruktprisene på synther i ferd med å falle, til dels kraftig? Jeg kan gi endel eksempler men nøyer meg med endel kurante ting som ligger på finn i månedsvis uten å bli solgt, eller at prisene reduseres gradvis. Når deg gjelder analoge klassikere virker det nå som det er et godt gap mellom det som mange selgere forventer og det folk faktisk er villige til å gi. Sitter du på en gammel analog klassiker så er du avhengig å finne den kjøperen som har drømt om en slik i noen år, for å få "drømmeprisen". Men igjen, er dette bare noe jeg innbiller meg?
Orage
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Sep 26, 2012 3:36 pm

Re: Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg øiol » Lør Nov 24, 2012 1:32 pm

Det er vel kanskje det at markedet i Norge er ganske begrenset og mange har råd til nytt og vil ha siste modell?
Internasjonalt er prisene på analoge klassikere ganske bra priset og det ser ut som at det er selgers marked mens her til lands er det ikke så stor etterspørsel. Mange drømmer om en analog klassiker men vil ikke betale "markedspris". Ikke bare må du ut med mye i kjøp men du må også beregne ekstra for rep/vedlikehold om du ikke er selvberget med kunskaper om elektronikk. Skulle gjerne selv hatt noen klassikere, men har ikke lyst til å få med ulempene med gammelt utstyr. Tenk så fint det ville vært med en Korg PS 3100/3200/3300, Jupiter, Mini, Prophet, Arp og mye annet :D
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg Orage » Tor Nov 29, 2012 7:10 pm

Hvis du sitter på en skikkelig analog klassiker type Korg MS20 eller noen av de du nevner, så kan man nok kanskje komme opp i et femsifret beløp, men for mer vanlige synther virker det på meg som om steamen er litt i ferd med å gå ut. Og ser man på ebay, så er det mange som har en "bay now" pris, men disse blir stort sett lagt ut på med ny pris senere. Jeg ser ihvertfall på finn at ganske mange starter på en pris, for så bli justert ned i ukene som kommer. En venn av meg kjøpte en Korg Triton Classic 73 tangenter for 3000 kroner. Han var nok heldig der, men ser man på finn så ligger tidligere modeller av Triton ute for mer. Og de ligger der lenge. Kanskje tiden er kommet da folk nøyer seg med ett masterboard og kanskje en synth, til så og resten på data? I så fall kan samlere kanskje oppleve spennende tider i årene fremover.
Orage
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Sep 26, 2012 3:36 pm

Re: Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg FinnArild » Tor Nov 29, 2012 11:56 pm

Hm - kanskje neste år blir året jeg sikrer meg en Juno 106. Trenger den mye/ofte justering/deleskifter?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg Ole Henrik » Fre Nov 30, 2012 12:22 am

Den er veldig stabil, den eneste "vanlige" feilen er at du må skifte "voice ICer", som kan lage litt skurr og vreng – samt at du kan miste polyfoni når de blir gamle. Disse brikkene kjøper du på ebay og bytter selv.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Fallende bruktsynthpriser?

Innlegg HumdinGer » Lør Mai 18, 2013 10:48 am

Det virker på meg som at bruktprisene har blitt "hauset opp" i utgangspunktet, og at en del selgere forventer en urealistisk høy pris for sine gamle synther fordi det en gang har blitt solgt en slik til veldig høy pris. Det en enkeltperson med masse penger er villig til å gi for akkurat DEN synthen han/hun har drømt om gjenspeiler sjeldent markedspris.

Et konkret eksempel er f.eks. Roland VP-330, som jeg endelig har fått tak i. Jeg har sett 2 av disse for salg på ebay det siste året. Begge til over 20.000,- + frakt/mva osv... Dette fikk jeg høre fra et par stykker var "markedspris", men saken var jo at ingen av dem ble solgt, så jeg argumenterte med at dette nok var mere en ønskepris enn markedspris. Jeg måtte til slutt punge ut med 13.000,- for mitt eks (inkl. frakt og gebyr), noe jeg fortsatt synes er for dyrt, men siden det var den eneste tilgjengelige så valgte jeg å strekke meg såpass langt.

Uansett synes jeg ikke man kan kalle noe markedspris hvis bare et par stykker i verden er villig til å betale det! Det at prisene på en del ting faller gjenspeiler nok heller at en del selgere i utgangspunktet forventer urealistiske høye priser enn at markedsprisene er i ferd med å falle. Det er i alle fall mitt syn på saken...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest