[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kjøp av stage piano.

Kjøp av stage piano.

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Kjøp av stage piano.

Innlegg oernulfs » Tor Mar 13, 2008 12:50 am

Hei.
Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg et stage-piano, brukt eller nytt men i prisklasse 5-10.000 kr. Det viktigste er pianolyden og gode tangenter. Foreløpig har jeg sett mest på Korg ps250 og Roland Ep880, men har ikke hatt muligheten til å prøve de. Er det noen av dere som har erfaringer med en av disse, eller har andre anbefalinger å komme med? På forhånd takk for tips! :)
I am the Walrus!
goo goo g'joob!
oernulfs
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Mar 13, 2008 12:41 am

Innlegg yhoyland » Tor Mar 13, 2008 2:11 am

Yamaha sin P-serie er ikke så verst. Vet ikke hva de ligger på, men både
P120 og "over" er ganske ålreite både lydmessig og tangentmessig.

Clavia sitt Stage er også bra, men det faller kanskje litt utenfor budsjettet?
Hvis du går helt amok og driter i vekta så er Yamaha CP300 mitt hotteste
tips for tangentsett og pianolyder.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg oernulfs » Tor Mar 13, 2008 9:04 am

Jeg ser at jeg kan få tak i yamaha p140 til rett i underkant av 10.000.- Clavia og yamaha cp300 er nok litt over mitt budsjett, jeg må nøye meg med noe ikke fult så dyrt inntil videre.
I am the Walrus!
goo goo g'joob!
oernulfs
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Mar 13, 2008 12:41 am

Det er lurt å bestemme seg for hva som er viktigst

Innlegg jarle_bornes » Tir Mar 18, 2008 8:21 pm

Jeg vil anbefale en prioritert liste over hva som er viktig.
Lyd? -- mange fine sampels kan lastes inn i laptopen, og låter mye bedre enn alle stage piano jeg har hørt.

Tangenter? Smaksak....

Vekt? Skal dette bæres rundt?

Innebygd høytaler? Skal det brukes uten pa?

Feeling? Hvordan ting fungerer sammen på jobb eller øving..... Jeg vil sterkt anbefale at du prøver dette ut. Det som låter fett i headsett i butikken fungerer ofte andreledes sammen med et band.

Sjekk ut yamaha sine ting.... sammen med clavia, så er det mine favoritter.

lykke til.

mvh
Jarle
jarle_bornes
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Tor Sep 13, 2007 9:40 pm
Bosted: Søgne

Hvilket pianosoftware for live spilling?

Innlegg Poly » Tor Mar 27, 2008 12:21 am

Jeg har testa både Rolands og Yamahas stagemodeller, og syns man må høyt i prisklasse for å få god tone og bra tangenter. Korg SP-250 har fått skryt, men den låter ikke bra hvis du hører/spiller mer delikate saker på den. Men dette kommer vel ann på type musikk og arrangementene.

Clavia har en spiss og "rocka" tone som ikke nødvendigvis er god. Dessuten er tangentene langt fra bra nok. Synd, for de tilbyr det alle andre stagepianoer bør ha: Mulighet til å oppgradere lydene. Kjøper man et stagepiano av andre merker kjøper man en samplingsavspiller med lyder som forblir de samme, uansett om teknologi og egne ønsker skulle utvikle seg. Her har Clavia skjønt det!

Men hvor kraftig laptop må man ha for å kunne spille trygt med en software pianosampler? Og hvilket pianoprogram/ sampler anbefaler dere?
Poly
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor Mar 27, 2008 12:13 am

Innlegg trommegumle » Søn Sep 28, 2008 3:46 pm

trommegumle
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Sep 28, 2008 3:17 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest