[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Soft pianolyder

Soft pianolyder

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Soft pianolyder

Innlegg tordarn » Ons Jun 25, 2008 6:13 pm

Jeg lurer på om det er noen som vet om noen virkelig gode "soft pianolyder"?
Jeg har prøvd ut Hallion lydene i Cubase 4. Jeg har ikke funnet noe som er bedre enn det jeg har i min gode gamle Yamaha P90 dig. piano.
Ønsker noe med mer distinkt og med god sustain og pianofølelse.
tordarn
Tørr bak øra
 
Innlegg: 17
Registrert: Ons Des 26, 2007 9:50 am
Bosted: Elverum

Innlegg Ole Henrik » Ons Jun 25, 2008 8:41 pm

Mange holder Ivory som favoritt, jeg har den, men bruker også Native Instruments Akustik piano. Litt delte meninger om den, men jeg likern veldig godt. Har også nettopp fått East West Pianos som er hele 240GB(!!!!), men har ikke hatt tid å installere dette ennå (27 DVDer..)
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

East West Pianos

Innlegg bjornsjoflot » Søn Des 21, 2008 3:28 pm

Har akkurat fått i hus og installert East Pianos, 35 DVDer og 262 Gb.

Dette er det beste software pianoet jeg har prøvd. Hvis man har mulighet til å bruke 64-bits OS som jeg er det best å bruke det som standalone og kanskje kjøre lettere softinstrumenter i en Vst-host. Det funker ihvertfall knallbra her. EAQLP standalone og resten i Ableton Live 7. Når Kontakt 3.5 kommer vil jeg nok ta steget opp fra Cubase 32-bit til 64bit i studiosammenheng også. Alle mine andre synther funker i Cubase x64 men ikke Kontakt.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg yhoyland » Søn Des 21, 2008 7:59 pm

262 GB piano... det må jeg jammen si... da bør det nesten låte BEDRE enn
et akustisk flygel spør du meg.. hehe..
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg bjornsjoflot » Søn Des 21, 2008 10:34 pm

Hehe... En pc men stor nok hard-disk er fortsatt både billigere og lettere å bære med seg enn et vanlig flygel.

For oss vanlige folk som ikke har hverken studiolokaler, topptrimmet flygel eller kunnskap nok til å få opptak av flygel like bra som proffene, er nok en slik pakke bedre enn et flygel i millionklassen. Siden jeg ikke har en tropp med roadies klar til innsats når jeg skal på jobb er dette også å foretrekke. Jeg bruker en customisert desktopmaskin, men dette er mye lettere enn et flygel. Dessuten har jeg både orgel og diverse synther inne i den.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Blix » Søn Des 21, 2008 10:52 pm

Har litt vanskelig for å fatte at det skal være nødvendig med 262 GB samples for å få til et brukbart flygel i en miks. Nå er vel de 260 GB fordelt på flere instrumenter så vidt jeg husker, men likevel...

De nyansene man da får med seg blir jo borte uansett i en miks, med det samme noen synger og noen dasker på et cymbal...

Til solopiano kanskje, men da ville jeg da vitterlig spandert på meg et ekte flygel.

Dessuten låter ingen softe flygler så bra som et akustisk - spilt og opplevd i et rom vel å merke - uansett hvor mange terrabyte man bruker. Det er jo hvordan rommet og instrumentet jobber sammen som gjør forskjellen, og de DSP-algoritmene er ikke helt i mål enda...

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fredster » Man Des 22, 2008 1:11 pm

Blix skrev:Har litt vanskelig for å fatte at det skal være nødvendig med 262 GB samples for å få til et brukbart flygel i en miks. Nå er vel de 260 GB fordelt på flere instrumenter så vidt jeg husker, men likevel...

De nyansene man da får med seg blir jo borte uansett i en miks, med det samme noen synger og noen dasker på et cymbal...

Til solopiano kanskje, men da ville jeg da vitterlig spandert på meg et ekte flygel.....

Blix


Synes vel kanskje "bjornsjoflot" i innlegget før deg forklarer det relativt godt :)

I tillegg tviler jeg på at du får tak i et så bra flygel til prisen av VST'n..
Lite plasskrevende i tillegg.. Enkelt valg spør du meg.
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Blix » Man Des 22, 2008 4:05 pm

Fredster skrev:
Blix skrev:Har litt vanskelig for å fatte at det skal være nødvendig med 262 GB samples for å få til et brukbart flygel i en miks. Nå er vel de 260 GB fordelt på flere instrumenter så vidt jeg husker, men likevel...

De nyansene man da får med seg blir jo borte uansett i en miks, med det samme noen synger og noen dasker på et cymbal...

Til solopiano kanskje, men da ville jeg da vitterlig spandert på meg et ekte flygel.....

Blix


Synes vel kanskje "bjornsjoflot" i innlegget før deg forklarer det relativt godt :)

I tillegg tviler jeg på at du får tak i et så bra flygel til prisen av VST'n..
Lite plasskrevende i tillegg.. Enkelt valg spør du meg.


Det var jo ikke poenget mitt, les gjerne innlegget mitt en gang til.. Jeg vet utmerket godt at VST er et glimrende alternativ når man ikke har ekte HW. Har brukt det selv i årevis. Poenget var at jeg skjønner ikke hvorfor man trenger så sinnsykt mye GB for å få til et kurant flygel i opptakssammenheng.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fredster » Man Des 22, 2008 5:32 pm

Ikke ment som noe "kriks-utsagn" fra meg :) lest igjen.

at det kan inneholde 260Gb er fantastisk mye ja.
Men deler man Gb opp med toner og samplerate... blir det fort litt ut av det pr. tone.
1 tone inneholder vel her også en større nøyaktighet både med lydkilde og tone ut på pc.
Har desverre ikke dette fantastiske programmet selv enda, men bare hørt. Og må si meg meget imponert.
Dette gjør at en klaviatur "nisse" som meg, kan sette mine enkle trykk i midi å få det til å høres ja, nesten uvirkelig bra ut :)
Ting jeg nå bruker inneholder jo ikke i nærheten av den lydkvalitet, og har jo da kanskje et flygel samplet på 128Mb...

Hadde faktisk vært intressangt å vite mb pr. tone :)
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Kroon » Man Des 22, 2008 7:56 pm

Jeg vet ikke hvordan de sampler flygler om dagen, men et mulig scenario:

88 tangenter x 15 velocity layers x 4 pedalkombinasjoner x 20 sekunder per sample x 96kHz samplingsfrekvens x 24-bits oppløsning x 5 kanaler.

Dette ville blitt over 150 GB bare på ett instrument. I tillegg kommer sikkert en hel haug av impulsresponser.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Tir Des 23, 2008 12:27 am

Kroon skrev:Jeg vet ikke hvordan de sampler flygler om dagen, men et mulig scenario:

88 tangenter x 15 velocity layers x 4 pedalkombinasjoner x 20 sekunder per sample x 96kHz samplingsfrekvens x 24-bits oppløsning x 5 kanaler.

Dette ville blitt over 150 GB bare på ett instrument. I tillegg kommer sikkert en hel haug av impulsresponser.


Det som er vanlig for tiden er flere mik-oppsett, mer enn 20 sek i bassen og EW skriver selv at det er ca 60 GB pr piano.

Jeg har ikke noe i mot avansert teknikk eller fråtsing i goder, men noen ganger blir det mye bare for å være mye. Rett og slett irrelevante salgstriks. Jeg bruker f.eks. Scarbee Rhodes samples, og det fungerer aldeles utmerket med 4 layers, selv om det finnes 12 layers i biblioteket.

Piano er selvsagt langt mer krevende, med mer kompleks overtonestruktur osv, men det skal være svært pianistisk materiale og en veldig åpen miks/arrangement for at disse nyansene har noen sjans til å komme fram.

Men mitt poeng er:

Flere lag og lengre samples med høyere samplerate/oppløsning er ikke nøkkelen til bedre pianolyd når man har passert et visst nivå.

Det avslørende er pedalbruk og klangoppbyggingen/resonansene i instrumentet, og dette er ikke i nærheten av virkeligheten på samplede utgaver, uansett hvor mange terrabytes man bruker.

Det er selvsagt mye enklere å sample mer og pøse på med data enn å utvikle DSP-algoritmer som simulerer alt det komplekse som skjer i vekselvirkningen mellom dempede og ikke-dempede strenger, pedalbruk og klangbunn. Men det er i disse elementene nøkkelen ligger.

Derfor skjønner jeg trådstarter, som fremdeles er fornøyd med sin Yamaha P90.

En BigMac med 16 layers blir ikke nødvendigvis en bedre hamburger, for å si det slik...
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Tir Des 23, 2008 3:23 pm

Det avslørende er pedalbruk og klangoppbyggingen/resonansene i instrumentet, og dette er ikke i nærheten av virkeligheten på samplede utgaver, uansett hvor mange terrabytes man bruker.


Det er vel her convolution processing kommer inn i bildet.

På Steinwaymodellene fra PMI som jeg har i Giga, virker det som at de har
brukt impulsresponser til å emulere alt fra pedalbruk til klang og resonanse i
instrumentet. Det er ikke perfekt, men det låter mye bedre enn alle presets
jeg har hørt i Roland og Yamaha stagepianoer.

Jeg tenker at nøkkelen må være en kombinasjon.

1. Nøyaktig sampling (masse, masse data)
2. Nøyaktig convolution processing (DSP-heavy)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hkh » Ons Des 24, 2008 6:18 pm

Har noen prøvd pianoteq?

Jeg synes det låter ganske sweet med sine 1.5 MB...
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg bjornsjoflot » Tor Des 25, 2008 4:55 pm

Synes det er flott at folk har egne meninger og oppfatninger om hvilket softwarepiano de foretrekker. Det viser at de ihvertfall har tenkt gjennom hvordan de vil at det skal være.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å kvitte meg med min gedigne pakke fra East West i overskuelig framtid. Til mitt bruk er dette det beste jeg har prøvd og brukt. Har prøvd Synthogy Ivory og brukt Native Instruments Akoustik Piano i flere år samt brukt diverse samplede piano i både Kontakt og Emulator X.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Trallala » Lør Des 27, 2008 1:11 am

Brukar ofte Rainpiano frå Sampletekk i mixen.

Det er billig og lite (hugsar ikkje heilt kor mange Mb her på juleferie hjå svigermor) men det er den mest ustemte og halvråtne pianolyden eg har funne. Flott når det ikkje skal låte får "pent".

Skulle gjerne funne eit endå meir ustemt sampla piano, så dersom de veit om noko; få det på trykk.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest