[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Softsynth eller hardsynth?

Softsynth eller hardsynth?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Softsynth eller hardsynth?

Her er det softsynth for alle penga!
6
30%
Jeg kjører gammeldags og bruker hardware...
9
45%
Synth er fusk, her skal det være ekte, akustiske instrumenter
0
Ingen stemmer
En hårfin balanse mellom mjukt og hardt er best!
5
25%
 
Antall stemmer : 20

Re: Softsynth eller hardsynth?

Innlegg Ole Henrik » Ons Okt 03, 2012 2:26 pm

ruseim skrev:Jeg vil vise til artikkel i siste Musikkpraksis om studioet hvor Karpe Diem har spilt inn plata. Der sto det vel noe om at de hadde gått mer og mer bort i fra softsynther.


I neste nummer kommer det intervju med den eminente Fred Ball som ikke uventet, synthsamlingen tatt i betraktning, sier akkurat det samme.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Softsynth eller hardsynth?

Innlegg FinnArild » Tir Okt 16, 2012 9:48 pm

Liker ikke begrensninger. Lommeboka er begrenset. Er flink til å skru på PC. Dermed er Soft en god løsning for meg. Kall det "juks" hvis du vil, men da kan man like godt finne to steiner å slå mot hverandre hvis det optimale er til enhver tid å gå tilbake til det mest mulige retro.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Softsynth eller hardsynth?

Innlegg øiol » Tor Okt 18, 2012 6:22 pm

Jeg er allergisk mot data og menyer. Det eneste jeg har hatt som ligner soft er Clavia modular. Utrolig bra sak men synes det er litt knotete å bruke dataskjerm og mus. Men det var min gateway til modular.
Så det er sagt så forstår jeg at folk bruker soft. Her får man utrolig mye for pengene og god lyd i tillegg. For det jeg betaler f.eks for kun en oscilator kan man jo få flere synther, men jeg holder en knapp (bokstavelig talt) på hardware.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Softsynth eller hardsynth?

Innlegg HumdinGer » Søn Mai 19, 2013 12:28 pm

Robbins skrev:Å ha ting lett tilgjengelig er viktig for realisere ideer på en effektiv måte, før man faktisk glemmer hele ideen før man rekker å programere lyden igjen.
Personlig liker jeg å bruke fornuft isteden for å forholde meg til meningsløse prinsipper om at den må være analog for at dette skal bli bra nok. Når knapt et mennekse klarer å høre forskjellen, og at man kan risikere å miste ideen sin fordi det er et ork å måtte sette seg ned å programere frem lyden på nytt igjen for endte gang, så har jeg min klare mening om det.


Ser at denne tråden strekker seg over flere år fra før, så jeg drister meg til å komme med mitt syn på saken...

La meg med en gang avsløre at jeg er en gammal analog-freak som til tross for hyller fulle av "ekte vare" har kjøpt Arturias Vintage pakke til iMac'en. Dette har jeg gjort av både økonomiske årsaker og plasshensyn. Selvsagt ville jeg heller hatt en ekte Moog Modular stående (eller Roland System 700 som jeg aldri har sett noen software-versjon av dessverre), men prisene på disse er jo astronomiske om du er så heldig å få tak i en. Dessuten er det jo serdeles anvendelig å få disse polyfon med et museklikk, noe softwareversjonen gjør uten problemer. Jeg har forresten aldri opplevd de store problemene med softsynther som en del her nevner. Synes de fungerer utmerket :-)

Så tilbake til det jeg har sitert fra Robbins... Jeg er på ingen måte uenig, men for meg kan selve lydskapingsprosessen være det som inspirerer meg til å lage musikk. Jeg har ikke tall på alle de gangene ny musikk har nærmest kommet av seg selv mens jeg har sittet og skrudd lyd på både ekte analog og på softwaresynther, men jo... Jeg har egne lydbanker på data'en som jeg tyr til hvis jeg har en ide jeg kjapt må få spillt inn. Om lydene skapes av ekte VCO'er eller om de emuleres på en datamaskin er for min del knekkende likegyldig hvis bare sluttresultatet sitter som det skal i mixen. Softwaresynther er jo ikke noe værre enn VA-synther og digitalpiano. Jeg bruker t.o.m. et Roland TD-20A og Addictive Drums for trommeopptak. Hvis vi skal snakke om juks i dette så må etter mitt syn juksingen bestå i om det vi hører faktisk er spillt eller om det bare er programmert. Hvorvidt lyden er skapt slik eller sånn burde være mindre interessant.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Forrige

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest